• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kompis hittat Omega Seamaster Chronograph

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jaha! Fan då har den ju affektionsvärde. Hälsa karlfan från mig att behålla uret (efter han servat och polerat upp den). Det är en enormt fin gåva till sin son/dotter på sin 18 års dag eller liknande. Jag skulle ångra mig något enormt om jag sålt ett sånt ur.

I övrigt, superfin Omega!
Ja, hade själv behållit den men har verkar sugen på något annat. Ska dock försöka få honom att behålla och serva den.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Håller med rent generellt, att ha användbart arvegods är något speciellt. Dock ska man ha respekt för att detta är rätt mycket pengar att ha i ett ur för vanliga människor.

Jag tycker det är ett argument för att behålla den. (Att man sannolikt inte kommer lägga så mycket pengar på något så värdefullt igen, men som arvegods är det möjligt).

Ja, hade själv behållit den men har verkar sugen på något annat. Ska dock försöka få honom att behålla och serva den.

To each his own, han kanske inte värdesätter klenoder/historia et.c. men jag tror han kommer ångra sig om 10 år oavsett om han har råd att köpa en ny klocka. Värdet i att klockan kommer från farfar är omöjligt att köpa till sig för pengar.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fast det är bara att lura sig själv, finns ingen logik där.

Frågan är ju inte om det finns logik i resonemanget utan om ägaren värdesätter uret/arvegodset till den grad att hen vill behålla det. Dessutom tycker jag absolut att det finns logik i resonemanget.

Men väldigt väldigt väldigt få av de beslut vi människor tar är underbyggda av logiskt resonemang och rationellt agerande. (Vågar jag påstå efter att ha plöjt Daniel Kahnemans thinkin' fast and slow).
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Några fler bilder i naturligt ljus!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Frågan är ju inte om det finns logik i resonemanget utan om ägaren värdesätter uret/arvegodset till den grad att hen vill behålla det. Dessutom tycker jag absolut att det finns logik i resonemanget.

Men väldigt väldigt väldigt få av de beslut vi människor tar är underbyggda av logiskt resonemang och rationellt agerande. (Vågar jag påstå efter att ha plöjt Daniel Kahnemans thinkin' fast and slow).
Fast du citerade mig där jag pratade om värde och ditt påstående var helt ologiskt och ett udda svar. Säljer man uret har man 15-20' mer cash i fickan, det är ett rejält belopp.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fast du citerade mig där jag pratade om värde och ditt påstående var helt ologiskt och ett udda svar. Säljer man uret har man 15-20' mer cash i fickan, det är ett rejält belopp.

Ja, jag citerade dig och valde att se det på ett annat sätt. Ditt svar tillbaka är: "Det finns ingen logik" och "ologiskt och udda". Om du inte har asperger så kanske du kan vara vänlig att förklara lite närmare, och vänligare vad du menar? Jag tycker absolut att det finns logik i resonemanget.

Och jag tycker inte heller att 15 k ett rejält belopp för en vanlig medelsvensson (eller 20 om hen skulle få det). Det är ungefär vad snittsvensken lägger på semestern varje år (något mer). Det är bara en prioriteringsfråga.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ja, jag citerade dig och valde att se det på ett annat sätt. Ditt svar tillbaka är: "Det finns ingen logik" och "ologiskt och udda". Om du inte har asperger så kanske du kan vara vänlig att förklara lite närmare, och vänligare vad du menar? Jag tycker absolut att det finns logik i resonemanget.

Och jag tycker inte heller att 15 k ett rejält belopp för en vanlig medelsvensson (eller 20 om hen skulle få det). Det är ungefär vad snittsvensken lägger på semestern varje år (något mer). Det är bara en prioriteringsfråga.
Anledningen till att han vill sälja den är för att han tycker att den är för liten för hans handled och kommer därför ej till användning. Inget som rör pengar eller liknande. Han vill helt enkelt sälja denna för att köpa en annan modell som är något större.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Anledningen till att han vill sälja den är för att han tycker att den är för liten för hans handled och kommer därför ej till användning. Inget som rör pengar eller liknande. Han vill helt enkelt sälja denna för att köpa en annan modell som är något större.

Det låter betydligt mer logiskt :)
Vad tycker du?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, jag citerade dig och valde att se det på ett annat sätt. Ditt svar tillbaka är: "Det finns ingen logik" och "ologiskt och udda". Om du inte har asperger så kanske du kan vara vänlig att förklara lite närmare, och vänligare vad du menar? Jag tycker absolut att det finns logik i resonemanget.

Och jag tycker inte heller att 15 k ett rejält belopp för en vanlig medelsvensson (eller 20 om hen skulle få det). Det är ungefär vad snittsvensken lägger på semestern varje år (något mer). Det är bara en prioriteringsfråga.
15-20' ÄR en hel del pengar för många, att påstå annat är ignorant. Din logik fallerar när du säger att den var "gratis" då man står över 15-20' genom att behålla. Därför ska det respekteras att vissa kanske inte vill/kan behålla arvegods pga den anledningen. Att jag sedan personligen tycker att alla fina arvegodsur bör behållas är en annan skild sak.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
15-20' ÄR en hel del pengar för många, att påstå annat är ignorant. Din logik fallerar när du säger att den var "gratis" då man står över 15-20' genom att behålla. Därför ska det respekteras att vissa kanske inte vill/kan behålla arvegods pga den anledningen. Att jag sedan personligen tycker att alla fina arvegodsur bör behållas är en annan skild sak.

Att han fått den gratis är inte en gissning, det är fakta. Gratis innebär bara att han fått den till skänks utan motprestation. Detta helt oberoende av dess värde. ("Gratis är ett ursprungligen latinskt ord, gratiis, som innebär att man får något till skänks, dvs. utan motprestation" https://sv.wikipedia.org/wiki/Gratis, http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/88/35.html)

Sen att du har en egen definition av gratis där föremålets värde gör att den inte blir gratis för att den går att sälja får stå för dig. Jag vidhåller att han fått den gratis.
Och jag sa väl aldrig att det inte var ett betydande belopp för vissa? Jag sa att det för snittsvensken inte är ett "rejält" belopp. (så stort att det är oförsvarbart att behålla föremålet).

Låt oss bara enas om att vara oense, i detta specifika fall vill ägaren ändå inte sälja den av ekonomiska utan, estetiska skäl, så vår diskussion är off-topic ändå.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att han fått den gratis är inte en gissning, det är fakta. Gratis innebär bara att han fått den till skänks utan motprestation. Detta helt oberoende av dess värde. ("Gratis är ett ursprungligen latinskt ord, gratiis, som innebär att man får något till skänks, dvs. utan motprestation" https://sv.wikipedia.org/wiki/Gratis, http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/88/35.html)

Sen att du har en egen definition av gratis där föremålets värde gör att den inte blir gratis för att den går att sälja får stå för dig. Jag vidhåller att han fått den gratis.
Och jag sa väl aldrig att det inte var ett betydande belopp för vissa? Jag sa att det för snittsvensken inte är ett "rejält" belopp. (så stort att det är oförsvarbart att behålla föremålet).

Låt oss bara enas om att vara oense, i detta specifika fall vill ägaren ändå inte sälja den av ekonomiska utan, estetiska skäl, så vår diskussion är off-topic ändå.
Göm dig inte bakom definitioner. Jag sade att man inte ska förringa att 15-20' är ett stort belopp för många och därför får man respektera det som försäljningsargument. Du säger att det är tvärt om då den var gratis. Jag säger att det är irrelevant då man fortfarande frigör samma pengar vid försäljning. Egentligen inget konstigt resonemang om man tänker efter?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Göm dig inte bakom definitioner. Jag sade att man inte ska förringa att 15-20' är ett stort belopp för många och därför får man respektera det som försäljningsargument. Du säger att det är tvärt om då den var gratis. Jag säger att det är irrelevant då man fortfarande frigör samma pengar vid försäljning. Egentligen inget konstigt resonemang om man tänker efter?
Snälla, sluta med diskussionen om summan:D Det handlar inte om pengar utan storleken på uret. Att andra väljer att sälja ärvda ur kan självklart bero på summan, men ej i detta fall.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Göm dig inte bakom definitioner. Jag sade att man inte ska förringa att 15-20' är ett stort belopp för många och därför får man respektera det som försäljningsargument. Du säger att det är tvärt om då den var gratis. Jag säger att det är irrelevant då man fortfarande frigör samma pengar vid försäljning. Egentligen inget konstigt resonemang om man tänker efter?

Du skrev: "Din logik fallerar när du säger att den var "gratis" då man står över 15-20' genom att behålla." Då svarade jag att oberoende av hur mycket man får för att sälja den är den gratis (ergo, logiken fallerar inte).

Kan vi släppa detta nu, vi tycker olika. Det är mycket möjligt att du har mer rätt än jag. Men vi kommer inte längre än så här...
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Snälla, sluta med diskussionen om summan:D Det handlar inte om pengar utan storleken på uret. Att andra väljer att sälja ärvda ur kan självklart bero på summan, men ej i detta fall.

Sorry för att jag sabbade din tråd :-(
Jag hade en vintage chrono (inte alls lika fin som denna) som var 36mm plus pushers. Den blev stulen. Jag tyckte den var tvärperfekt i storlek trots att jag är 193 cm lång. Men alla tycker olika i fråga om storlek på klockor. Jag har en annan klocka (Panerai) som är 47 mm. Så det är inte att jag ogillar stor klockor heller...

- Och det är ju för väl att vi inte gör det alltid Tomas! Då hade vi inte haft konsten, musiken och gammalmodiga armbandsur på armen....:D

Missade ditt inlägg! Dagens sanning! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du skrev: "Din logik fallerar när du säger att den var "gratis" då man står över 15-20' genom att behålla." Då svarade jag att oberoende av hur mycket man får för att sälja den är den gratis (ergo, logiken fallerar inte).

Kan vi släppa detta nu, vi tycker olika. Det är mycket möjligt att du har mer rätt än jag. Men vi kommer inte längre än så här...
Så om jag ordagrant hade citerat dig hade du förstått? Trodde det var uppenbart att jag svarade på dialogen och inte definitionen på ett enda ord. Jag skrev inte ens gratis i inlägget.
Snälla, sluta med diskussionen om summan:D Det handlar inte om pengar utan storleken på uret. Att andra väljer att sälja ärvda ur kan självklart bero på summan, men ej i detta fall.
Pratar i generella termer, tråden har väl redan uppfyllt sitt syfte?
 

JesperO

Rolex
en trevlig tråd som spårade ur ... synd... men kanske inte så oväntad...

ställer mig gärna i kö ifall det kommer till försäljning. Hade en dylik på kornet för säker tre år sedan, men då tyckte jag det var hiskeligt dyrt för en sketen gammal klocka... idag har jag tänkt om :)
(note to self: do it! )
 
Snyggt! Där är en Urmakare i Höganäs om är kan Omega, fixade min tissot med liknande verk förra året! Han kan definitivt öppna och serva.
 

lightningii

Breitling
Flott vintage Seamaster :)
Tjena! Då en del av mina polare vet att jag är aningen klockintresserad för att utrycka det milt så kommer det ibland vissa frågor angående klockor. Ibland enkla saker som hur man byter ett band till om en specifik modell är bra. Idag fick jag dock frågan om jag kunde hjälpa en kompis sälja två stycken klockor han har och den spontana tanken när han sa att det rörde en Certina samt en äldre Omega att det inte var det mest upphetsade om man säger så:)

När han skickade över bilderna på Omegan så blev jag dock aningen förvånad om man säger så. Bilderna är inte i den bästa upplösningen eller kvaliten och klockan ser ut att vara i servicebehov men ändå, en nice klocka helt enkelt. Försökt googla runt och tror det rör sig om en Omega Seamaster Chronograph med cal 321, med svärdvisare vilket jag inte sett på många av de på google. Kan det vara en av de tidigare kronograferna i Seamaster-serien det rör sig om? Vad tror ni det är för värde på klockan?

Hittat en snarlik som är i fräschare skick, med likadana index, pushers och visare.
http://www.watchprosite.com/?page=wf.forumpost&fi=677&ti=464881&pi=2786896
14017972_1776599335896364_2244739_n.jpg

14054782_1776599332563031_1917914480_n.jpg

14012072_1776599339229697_1812909875_n.jpg
 
Topp