Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kondens in Panerai PAM 111

Diskussion i 'Diskussion' startad av johnsoderberg, 20 augusti 2016.

1. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Hej! I juni i år så köpte jag en PAM 111 som en studentpresent till mig själv för egna pengar av luxurywatches i Stockholm. Idag så tvättade jag den under kranen (självklar med kronan infälld) väldigt skonsamt. Nu så har det bildats kondens på urtavlan... Känns inte det som att en klocka som köpts av en hyffsat seriös handlare som har klassats som atm 30 bör klara en dusch i vasken eller är det jag som är ute att cyklar? // en besviken johnsoderberg

2. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Tråkigt! Den ska absolut klara att tvättas under kran.

Prata med herrarna på LW så kommer de säkert hjälpa dig!

Lycka till.

willbur och johnsoderberg gillar detta.
  3. D.B

D.B Stadsbo

Från:
    Borås
    Är väl bara å kontakta luxurywatches å förklara läget, klockan klarar givetvis en dusch i vasken.

johnsoderberg gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Hur gammal är den? Var den trycktestad?

5. D.B

D.B Stadsbo

Från:
    Borås
    Hur gammal är klockan ? Yonsson va före :)

6. poormans

poormans Präst

panerai brukar behöva tätare intervller på trycktesten, både min pam 25 och 24 (dykare) var otäta när jag köpte dem begagnade

7. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Den är från 2010 om jag inte missminner mig, men man förväntat sig ändå en viss standard för den premium man betalar via luxurywatches...

8. OscarSe

OscarSe Bonde

Kondens på urtavlan? Låter skumt, jag menar hur mycket luft kan finnas under kristallen? Som tidigare användare påpekat, prata med handlare. I värsta fall får du väl ta till varm torr luft med öppen krona?

9. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Hur som så bör ju vilken klocka som helst klara en dusch i vasken, helt bisarrt att en pam visar symtom

Model_Citizen gillar detta.
  10. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Hur som så är det inte helt kosher. Skulle aldrig fara mig in att bada med en klocka, oavsett hur många atm den pallar. Men en lätt dusch är väl det minsta man skulle begära att den skulle klara av...

11. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Fast om klockan är otät så är den.
    Nu handlar det mer om vilka ev garantier LW har när de säljer beg osv.

eriksson850, paradis och yonsson gillar detta.
  12. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Känns ändå lite smått omoraliskt att kränga en PAM som inte ens klarar ett par vattenstänk

13. OscarSe

OscarSe Bonde

Håller helt med dig, skulle det kunna gå att få fram en bild på hur detta uppvisar sig?

14. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Den är på tork i en skål med ris atm, kan Kirra bild om ett par timmar

15. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Förhoppningsvis finns det ju inget att fota om ett par timmar då ;)

johnsoderberg gillar detta.
  16. yonsson

Från:
    GBG
    ? Du har köpt en 6 år gammal klocka. Frågade du om den var trycktestad? Klart det är tråkigt som fan men man kan ju liksom inte utgå ifrån att en begagnad klocka är tät bara för att man handlat av en butik.

Wozzor, eriksson850, Adro och 1 annan gillar detta.
  17. MånsT

MånsT Biskop

Trist händelse men du verkar ju ha bestämt dig för att såga LW direkt. Kontakta säljaren istället och förklara situationen så går det säkert att komma överens om en deal om något skulle vara tokigt.

Stefanweei, David och Torsten gillar detta.
  18. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Förväntar mig såklart inte att den ska va tät till 300m, därför som jag tar det lugnt med den. Men en lugn dusch i vasken bör vilken klocka som helst klara av, oavsett atm.

19. yonsson

Från:
    GBG
    Tyvärr funkar det ju inte så. Är den tät så är den tät, är den otät så är den otät.

John Mayer, eriksson850, Adro och 11 andra gillar detta.
  20. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Trist, men som tidigare skribenter flaggat för så är ett trycktest "obligatoriskt" när man köper begagnat.

Hur som helst, hoppas att riset löser problemet :)

Stefanweei gillar detta.
  21. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Vet i tusan vad dom kommer att säga, men står det inte tydligt i annonsen att den är tät så kan man nog inte räkna med det tyvärr.
    En packning pallar ju inre hur mycket som helst.

22. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Kanske var naiv när jag antog att tryckttest redan var genomfört när jag köpte klockan från en seriös handlare med en premie kontra begagnat , isåfall är det på mig helt klart. Men trodde ändå att en viss standard ingick när man betalade den premie som det innebar att handla via luxurywatches. Vill verkligen inte hänga ut nån, tvärt om, letar mest efter någon som vart med om liknande. Blev ypperligt bemöt när jag köpte klockan och hoppas på samma bemötande på måndag när jag återvänder. I värsta fall får jag pröjsa för lagning, vilket inte är hela världen, men förväntar mig ändå en viss service när man handlar med ett etablerat företag.

23. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Kondens brukar försvinna ganska snabbt. Är det kvar är det risk att det kommit in vatten.
    Kondens har jag sett på klockor som klarat trycktest!

24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Va?

Asplund, eriksson850, Wiliamo och 3 andra gillar detta.
  25. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Hur som så blir det ris tills på söndag och ett tryckttest när jag kommer hem. Eventuell diskussion hos LW när jag kommer hem. Går inte det vägen så kanske det var dags för en service ändå, finns värre saker att råka ut för.. ;)

26. MånsT

MånsT Biskop

Vänd på det istället och se det som något att lära sig av. :)

27. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Vad undrar du @Aurum

28. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Förstår inget av ditt inlägg?

29. noeLLY

noeLLY Stadsbo

om det blivit kondens som trådskaparen skriver så menar jag att kondens brukar försvinna efter en liten stund. Försvinner den inte känns det mer troligt att klockan tagit in vatten från kranen.
    Jag avslutade sen mitt inlägg med att säga att jag sett klockor med kondens som klarat trycktest.

30. johnsoderberg
    Trådstartare

johnsoderberg Bonde

Det possitiva är att det inte finns någon som helst kondens på baksidan, hoppas på att fukten inte skadat urverket. Packningar är skitsamma, lite ångest om urverket tagit stryk men man får hålla tummarna om att det lugnt

Veratio och noeLLY gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield