Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kondens, vad göra?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 1 december 2013.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Har idag haft min vintage zenith dressare vid dagens aktiviteter. Varit på toa typ två ggr och som sig bör tvättat händerna efteråt. Misstänker att det kan ha skvätt lite på min zenith för nu på kvällen ser jag lite kondens innanför plexit.

(Vet att man ska ta av sådana klockor när man tvättar sig så det behöver ingen påpeka)

Har nu dragit ut kronan och lagt klockan med kronan uppåt, får för mig att jag ventilerar den lite då.
    Vad ska jag göra imorgon? Urmakaren för genonkörning eller bara låta det vara om kondensen försvinner?

2. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

En källa som utstrålar lagom värme.

Sen hänga klockan som är utsatt för kondens. Lät min va hängandes typ
    72h. Min kondens kom aldrig tillbaka
    .;)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Mr Skurkburk, _jonte och Beastie gillar detta.
  3. Chuck_vezlo

Chuck_vezlo Bonde

Jag tog bort bakstycket på min gamla snygging från -51 när jag hade haft lite fukt-otur. Imman försvann på nolltid!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mr Skurkburk och Beastie gillar detta.
  4. _jonte

_jonte Friends of KS

Som sagts ovan, den behöver värme och det snabbt! Element, utblås dator eller vad som helst. Hittar du inget lämpligt så lägg den i ugnen några timmar på 50-75 grader.

5. Farsan körde hårtorken i morsans DJ när hon råkade duscha med kronan uppe. Funkade, men jag skickade prompt dem till RobE dagen efter jag hörde talas om det.

vonbahr, CaptainOats, Omen och 1 annan gillar detta.
  6. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Ok, nu ligger den och tar igen sig på elementet.
    Men va fan, vintage? Jag tycker min zenith är sååå jävla snygg och det är mkt affektionsvärde då det är min morfars klocka men de tål ju ingenting. Jag kommer nog aldrig snöa in på vintage.

7. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Jodå vintage är mycket charmigare på ett sätt än alla dessa nyproducerade klockor som bara sprutas ut ! Plus att de är roligt att ha något som kanske inte var och varannan människa har på armen plus då ett personligt värde/historia

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

HeliDive, Chuck_vezlo och Beastie gillar detta.
  8. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Min sub från -67 är provtryckt till 100 m och hänger glatt med till stranden :)

vonbahr och ErikGBG gillar detta.
  9. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Finns gott om vintage som tål en hel del, både vatten och annat. Däremot är det viktigt att se till att all packningar är fräscha och täta naturligtvis. Att köpa en klocka från 70-talet och sen klaga på att den inte håller tätt är som att köpa en bil av samma årgång där de aldrig bytt olja eller däck och sen undra varför den inte funkar så bra...

Wii gillar detta.
  10. wayne

wayne Friends of KS

Självklart ska du in med den till urmakaren.

11. calzone

calzone Biskop

Tat lungt och vänta på starburst dial :p, nej då in med den till urmakaren :)

12. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Äh, vintage funkar bra om det är gjort för ändamålet och underhållet. Min flinga trycktes till 200m i både vatten (utan urverk i såklart) och luft (färdigmonterat) vid servicen utan några som helst problem.

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har aldrig lyckats få in vatten i mina dressyr. Men det är inte heller så allvarlig med lite fukt om man ser till att den torkar snabbt. Ingen panik om den lite legat med mycket fukt en längre tid.

14. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland

Kronan utdragen och vänd uppåt? Det funkade finfint på en Seiko jag köpte från Filippinerna.

Fick för mig att det var skillnad i luftfuktighet mot Sverige som visade sig på insidan glaset. Efter en tur på elementet så blev allt bra och den gick finfint att bada med efteråt.

Mårtenssons ur Brookfield