Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Konsolidering eller inte?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tobias Eriksson, 27 september 2016.

1. Tobias Eriksson
    Trådstartare

Tobias Eriksson Friends of KS

Funderar om jag ska ta och minska ner min samling lite och skaffa mig en "ordentlig" klocka. Dessa tankar kommer ibland men sedan släpper den. Men eftersom det poppar upp igen då och då börjar jag allt mer fundera över om det kanske inte är rätt väg att gå ändå. Det är ju också billigare i längden att bara behöva serva en klocka :)

Nackdelen är ju självklart att det är trist att inte kunna variera, det kunde väl avhjälpas genom att ha någon enklare som alternativ (tänk 2-3k klocka). Idag består de tänkte utbytesobjekten av:
    1. Speedmaster -71
    2. Seamaster 2531 (beater)
    3. Pie Pan -68
    Kvar skulle ett Atlantic dressur, SNNK45 och SKX007 vara. Tanken är då att byta dessa till förslagsvis en GMT 16700/16710 med pepsi och svart ring för lite variation eller en TT sub.

Vad tror ni, skulle man tröttna och tvärångra sig? de jobbigaste är väl att hitta en fin paj och vintage Speedmaster ifall ångesten kommer. Någon som gjort något liknande?

Senast ändrad: 27 september 2016
    theargonaut gillar detta.
  2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Sälj allt utom Speedyn och köp nån rolig dykare! :)

North, niclashill och Tobias Eriksson gillar detta.
  3. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tobias Eriksson gillar detta.
  4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Sälja vintageur för att köpa något omodernt? Låter inte så klokt.

Teletomte, theargonaut, Strindberg och 4 andra gillar detta.
  5. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag tycker att du är fel ute med att sälja dessa tre ur. Personligen skulle jag tveklöst behålla Speedmastern och din Pie pan. Sälj resten och köp en trevlig Rolex 16600 när du har pengar till det. Då har du en riktigt grym trio!

Calfen, NickL, fc2 och 2 andra gillar detta.
  6. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Sälj det och köp något nyare. En senare femsiffrig Gmt med två-tre insert så är du hemma.

7. Tobias Eriksson
    Trådstartare

Så än så länge är det en som är för och resten emot :) förstår väl hur tankar a går och jag är ju som sagt högst velig själv :) trist att inte våga använda vintageklockor bara. Inte tvekat innan men nu på senare tid så börjar tvivlen smyga sig på och de får ofta ligga istället.

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Våga?

9. Nicbex

Nicbex Biskop

En modern sub med nya låset är ju en fantastisk klocka att ha för alltid. Tycker dock att du ska skippa TT för en sådan lär du tröttna på. Samtidigt är det ju väldigt trevliga klockor du har idag, jag kan tänka mig att det är en samling man skulle spara till EFTER att man införskaffat en stadig SubC.

10. Tobias Eriksson
    Trådstartare

Jo helt sant, får skärpa mig!

En bra tanke och du säger nog lite som det är, de klockorna OCH en av ovan nämnda är ju perfektion, tyvärr inte möjligt pga ekonomin dock är SubC inget alternativ då jag inte gillar de keramiska modellerna från Rolex. För boxiga och klumpiga men modellen innan är ju schyssta! Tänjer även exp 2 och kanske även exp 1 kunde vara alternativ.

11. Nicbex

Nicbex Biskop

Jag har haft Exp II men saknade en bezelring av vanligt slag för mycket, SubC:s fantastiska lås samt tyckte att den blev liiiite lite för stor. Ska du gå Exp II ska du absolut ta nya modellen iaf, urtavlan är mycket snyggare IMO.

Noxin och Tobias Eriksson gillar detta.
  12. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Jag säger spara, både nuvarande uppställning och pengar till något nytt och fräscht.

Just piepan och mögelspeedy står djäkligt högt på min önskelista...

Tobias Eriksson och JaTack gillar detta.
  13. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    Det är ju en rätt stor förändring du funderar på - inte bara till färre klockor, men minst lika viktigt från vintage till nyare och från O till R. Piepan och Speedyn skulle jag ha svårt att kränga, givet att det är exemplar du är nöjd med.

14. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag har (på lägre nivå än dig) också tänkt i samma banor flera gånger, men stoppat. Att byta ut bra vintage mot nyare klocka är fasen ingen bra idé. Det finns en ändlig tillgång på bra vintage, det kommer inga fler.
    Spar i stället.

Jonaz och Tobias Eriksson gillar detta.
  15. Tobias Eriksson
    Trådstartare

Det blir nog som de flesta av er är inne på. Efter att jag dessutom gjort en impulsköp deluxe av en vintage pjäs (till!?) Så blir det att behålla och mycket sakta men säkert spara ihop till en Exp eller gmt. Möjligen att seamaster får gå som delfinnansiering men det får vi se.

Tack för era åsikter och tankar!

Arnholm och Kejsaren gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield