Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Konsten att vanställa en Rolex :-)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Totte, 14 maj 2015.

1. Totte
    Trådstartare

Totte Borgare

Från:
    Skåne
    Jag vet inte om man skall skratta eller gråta!
    image.jpg image.jpg image.jpg

Affe, Brutus, Jokkmokkswe och 1 annan gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Man vet ju redan innan man klickar att det är Bamford tråden handlar. Undrar nu varför jag gick in på tråden når jag redan visste det. :D
    Hemskt.

Brutus, Icaras, Floduttern och 5 andra gillar detta.
  3. KenKun

KenKun Biskop

Coola ju! Skulle dock aldrig betala för det :)

Seikosthlm gillar detta.
  4. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Om jag hade obegränsat med cash skulle jag köpt Mona Lisa el dyl och satt mustasch på henne, för att retas. Men som entusiast förstöra ett original har jag ingen förståelse för.

Hugii, Seikosthlm, Affe och 1 annan gillar detta.
  5. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fast det där är ju inga rariteter direkt. Jag ser det snarare på samma sätt som de som lackar om sin Lamborghini. Vilket jag inte har något problem med.

Seikosthlm, l.smallbone, Icaras och 6 andra gillar detta.
  6. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Sant.
    Lite extrem jämförelse av mig.
    Tror ändå inte det är de största klockentusiasterna som vanställer en klocka på det viset.

7. acce1999

acce1999 Friends of KS

Tror att det till ganska stor del handlar om vaskningsfenomenet: Det syns att man har haft råd att betala extra. En statusmarkör bland gelikar, som kanske bär orörda Rolexar.

Icaras, carlanton, cheepo63 och 2 andra gillar detta.
  8. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nä, det lär de inte vara. Liksom de som kromar hela sin Diablo är inte heller de största bilentusiasterna. :)

eriksson850, Gummo och Chrisse gillar detta.
  9. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan hålla med dig men tror inte att de som bär dessa klockor ser det som att de "vaskat en rolex" utan snarare gjort en Rolex unik och på de sättet höjt sin status. Likt de som strösslar sina klockor i överflöd med diamanter.

10. acce1999

acce1999 Friends of KS

Nej, det tror inte jag heller. I varje fall inte i bemärkelsen "vaska" = "kasta". Det var därför jag skrev vaskningsfenomenet, som jag anser handlar om att spendera pengar på något till synes onödigt för att därigenom visa (eller låta påskina) att man har så mycket pengar att man kan.

Sedan finns det helt troligt många som tycker om klockorna också och köper dem av den anledningen, att t ex få något de anser är fint och/eller unikt. Är ju många som gillar diamanter, t ex. Så det behöver inte handla om upplevd status heller.

Men jag skulle nog säga att Bamfords (m fl) underliggande affärsmodell handlar om att komma åt de statussökande "vaskarna", fast det lär vi aldrig höra om i marknadsföringen. Då handlar det snarare om "unika klockor för den stilmedvetne som är modig nog..." Etc... :)

11. acce1999

acce1999 Friends of KS

Apropå "vanställda" och eventuell "vaskning", så kan jag tycka att dessa (som var uppe här för någon tid sedan) är lite coola, särskilt om det handlar om vintage:

http://www.ablogtowatch.com/madeworn-american-hand-engraved-rolex-watches/

Är det att vanställa? Eller är det hantverk? Här är varje klocka unik. Är det att vaska pengar att köpa en? Någon (konstnären) har ju onekligen lagt en del tid.

NiklasArvid, Totte och Dalomo gillar detta.
  12. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, tekniskt sätt är dessa lika långt ifrån orginalet som Bamfords men har en känsla av att fler kan tycka detta är ok för att det ligger nåt sorts genuint hantverk bakom. Men det är en inte helt lätt linje att dra, om man nu vill dra en linje.

13. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Tycker de är riktigt fina, har sett liknande panerai och tyckte att de var ännu bättre.

14. Totte
    Trådstartare

Totte Borgare

Från:
    Skåne
    De var riktigt häftiga! En annan liknelse; Om dessa är graverad kristall så är Bamford o Co glas med Lasse Åberg-tryck på ;-)

NiklasArvid, Savagear114 och ErikGBG gillar detta.
  15. wayne

wayne Friends of KS

MusseDaytonan är ju kanoners!

Seikosthlm och Erik1 gillar detta.
  16. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Har aldrig tyckt om , när dom gör så med klockorna. Klockan ska vara original , sakta åldras genom åren, till vintage ,look ...............

17. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Musse piggen är ju rå fet!

Vill ni se något roligt sök upp deras reklam filmer på youtube :)

wayne gillar detta.
  18. wayne

wayne Friends of KS

Så då utgår jag i från att herrn inte är tatuerad:)

19. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    En smula kluven till dom här moddade klockorna.
    Visst har man onödigt mycket cash och redan har gått igenom Rolex alla sport modeller så kan det vara en grej
    med Bamford men i slutändan så känns det som en jakt på status och eller uppmärksamhet.
    Dom graverade klockorna var något mer diskreta och i mitt tycke smakfullt moddade. Återigen har man cashen så varför inte.
    Men båda typerna är långt förbi mitt klockkonto.

20. Sundström

Sundström Friends of KS

Tänkte faktiskt på samma sak :)

image.jpg

21. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
    Hehe sen har ju rolex egna tavlor som vanställer sina klockor också :rolleyes:

Totte gillar detta.
  22. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Kan du vara snäll ock visa mig ? Har aldrig sett...........

23. hedbrg

hedbrg Borgare

En Musse pigg-Explorer hade ja fasen inte bangat på.

Daniel Cruz Vera och Seikosthlm gillar detta.
  24. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    De graverade är jäkligt läckra, Bamford mera meh.
    Skulle jag köpa någon av dem? Nope.....

25. Riktigt coola!

26. carlanton

carlanton Biskop

Tror knappast en modern Rolex kommer åldras särskilt vackert, men den som lever får väl se...

27. AdmAndrssn

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Gillar idén Bamford har om att man kan göra sin klocka helt unik, och tycker att de graverade klockorna från MadeWorn är grymt snygga! Förstår även att folk är beredda att betala rejält extra för detta. Jag är dock sån med både bilar och klockor att jag vill behålla originalskick, så jag hade nog aldrig skaffat mig denna typen av klocka.

28. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Musse Daytonan är häftig! Men generellt är bamfords rätt tråkiga och platta i min mening. säkert kul att ha ett unikt ur.
    Men hemskt att senare ångra sig, det är inte som att sätta ett rosa nato och sen komma på att det var en dum idé direkt.

jhm gillar detta.
  29. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Musse pigg Daytonan gillar jag tavlan på men om han bara hade nöjt sig med det och inte "målat om" hela klockan så hade jag gett den tummen upp.

jabla gillar detta.
  30. Båtkocken

Båtkocken Friends of KS

Från:
    Alberget 4A
    Musse har jag aldrig gillat. Spökplumpen borde sitta på den där Daytonan.

Mårtenssons ur Brookfield