• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konsten att vanställa en Rolex :-)

Totte

Panerai
Jag vet inte om man skall skratta eller gråta!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Fast det där är ju inga rariteter direkt. Jag ser det snarare på samma sätt som de som lackar om sin Lamborghini. Vilket jag inte har något problem med.

Sant.
Lite extrem jämförelse av mig.
Tror ändå inte det är de största klockentusiasterna som vanställer en klocka på det viset.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Tror att det till ganska stor del handlar om vaskningsfenomenet: Det syns att man har haft råd att betala extra. En statusmarkör bland gelikar, som kanske bär orörda Rolexar.
Kan hålla med dig men tror inte att de som bär dessa klockor ser det som att de "vaskat en rolex" utan snarare gjort en Rolex unik och på de sättet höjt sin status. Likt de som strösslar sina klockor i överflöd med diamanter.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kan hålla med dig men tror inte att de som bär dessa klockor ser det som att de "vaskat en rolex" utan snarare gjort en Rolex unik och på de sättet höjt sin status. Likt de som strösslar sina klockor i överflöd med diamanter.
Nej, det tror inte jag heller. I varje fall inte i bemärkelsen "vaska" = "kasta". Det var därför jag skrev vaskningsfenomenet, som jag anser handlar om att spendera pengar på något till synes onödigt för att därigenom visa (eller låta påskina) att man har så mycket pengar att man kan.

Sedan finns det helt troligt många som tycker om klockorna också och köper dem av den anledningen, att t ex få något de anser är fint och/eller unikt. Är ju många som gillar diamanter, t ex. Så det behöver inte handla om upplevd status heller.

Men jag skulle nog säga att Bamfords (m fl) underliggande affärsmodell handlar om att komma åt de statussökande "vaskarna", fast det lär vi aldrig höra om i marknadsföringen. Då handlar det snarare om "unika klockor för den stilmedvetne som är modig nog..." Etc... :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Apropå "vanställda" och eventuell "vaskning", så kan jag tycka att dessa (som var uppe här för någon tid sedan) är lite coola, särskilt om det handlar om vintage:

http://www.ablogtowatch.com/madeworn-american-hand-engraved-rolex-watches/

Är det att vanställa? Eller är det hantverk? Här är varje klocka unik. Är det att vaska pengar att köpa en? Någon (konstnären) har ju onekligen lagt en del tid.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Apropå "vanställda" och eventuell "vaskning", så kan jag tycka att dessa (som var uppe här för någon tid sedan) är lite coola, särskilt om det handlar om vintage:

http://www.ablogtowatch.com/madeworn-american-hand-engraved-rolex-watches/

Är det att vanställa? Eller är det hantverk? Här är varje klocka unik. Är det att vaska pengar att köpa en? Någon (konstnären) har ju onekligen lagt en del tid.

Ja, tekniskt sätt är dessa lika långt ifrån orginalet som Bamfords men har en känsla av att fler kan tycka detta är ok för att det ligger nåt sorts genuint hantverk bakom. Men det är en inte helt lätt linje att dra, om man nu vill dra en linje.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Apropå "vanställda" och eventuell "vaskning", så kan jag tycka att dessa (som var uppe här för någon tid sedan) är lite coola, särskilt om det handlar om vintage:

http://www.ablogtowatch.com/madeworn-american-hand-engraved-rolex-watches/

Är det att vanställa? Eller är det hantverk? Här är varje klocka unik. Är det att vaska pengar att köpa en? Någon (konstnären) har ju onekligen lagt en del tid.
Tycker de är riktigt fina, har sett liknande panerai och tyckte att de var ännu bättre.
 

Totte

Panerai
Apropå "vanställda" och eventuell "vaskning", så kan jag tycka att dessa (som var uppe här för någon tid sedan) är lite coola, särskilt om det handlar om vintage:

http://www.ablogtowatch.com/madeworn-american-hand-engraved-rolex-watches/

Är det att vanställa? Eller är det hantverk? Här är varje klocka unik. Är det att vaska pengar att köpa en? Någon (konstnären) har ju onekligen lagt en del tid.
De var riktigt häftiga! En annan liknelse; Om dessa är graverad kristall så är Bamford o Co glas med Lasse Åberg-tryck på ;-)
 

paradis

Audemars
Har aldrig tyckt om , när dom gör så med klockorna. Klockan ska vara original , sakta åldras genom åren, till vintage ,look ...............
 

Simpatico

Rolex
En smula kluven till dom här moddade klockorna.
Visst har man onödigt mycket cash och redan har gått igenom Rolex alla sport modeller så kan det vara en grej
med Bamford men i slutändan så känns det som en jakt på status och eller uppmärksamhet.
Dom graverade klockorna var något mer diskreta och i mitt tycke smakfullt moddade. Återigen har man cashen så varför inte.
Men båda typerna är långt förbi mitt klockkonto.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Gillar idén Bamford har om att man kan göra sin klocka helt unik, och tycker att de graverade klockorna från MadeWorn är grymt snygga! Förstår även att folk är beredda att betala rejält extra för detta. Jag är dock sån med både bilar och klockor att jag vill behålla originalskick, så jag hade nog aldrig skaffat mig denna typen av klocka.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Musse Daytonan är häftig! Men generellt är bamfords rätt tråkiga och platta i min mening. säkert kul att ha ett unikt ur.
Men hemskt att senare ångra sig, det är inte som att sätta ett rosa nato och sen komma på att det var en dum idé direkt.
 
  • Like
Reactions: jhm

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Musse pigg Daytonan gillar jag tavlan på men om han bara hade nöjt sig med det och inte "målat om" hela klockan så hade jag gett den tummen upp.
 
Topp