Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Konstig spekulant på blocket.se, troligen scam?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mw79, 17 september 2014.

1. Mw79
    Trådstartare

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har sålt av två klockor i veckan men då båda vart ute på blocket.se så har det även kommit några konstiga svar. Det är en som har hört av sig på båda klockorna som verkligen får mig att fundera.
    På båda klockorna som är utlagda med ganska stort mellanrum i tid har en "Jenny" hört av sig men allt hon skrev var "Ge mig sista priset...... "
    På den första klockan brydde jag mig inte om att svara men på den andra så drog jag till med att jag hade budgivning och angav ett pris som är på tok för högt. (det är dock sant att jag har en köpare som flyger in från Norge på torsdag enbart för klockan samt en till som står i kö om inte det blir av så den är inte svårsåld) Men som svar (på ett pris som inte är rimligt) får jag (xx är inte intressant i sammanhanget så mörkade det):

" xx,500 + 500 för transport till London via posten, totalt xx,000 SEK helt och hållet .... Vänligen ge mig dina bankuppgifter för utbetalning ska göras .... Kontohavarens namn: Kontonummer: Bankens namn: Bank clearing: Swift / IBAN: Jag kan också betala via PayPal om du har ett PayPal-konto, ge mig ditt PayPal-konto e-post för att betalningen ska göras ...."

Det ända jag har att gå på för att se vem det som ligger bakom är ett kontantkort nummer samt en gmail address. Allt jag får upp när jag googlar mail adressen är: http://www.gelki.com/Blocket-bedragare/ Men där slutar adressen på 01 istället för 02 som nu. Men två frågor, är det någon annan som har hört från denna "Jenny" samt om det är en scam som jag är ganska så säker på. Hur gör de? Om jag har pengarna på kontot innan jag skickar klockan? Är det stulna konton som banken kommer att kräva tillbaka pengarna eller?
    Kanske har missat något och anklagar någon helt fel men i min värld så är det för många frågetecken för att jag ska våga tro på det. Bara det där att gå med på ett allt för högt pris så fort, samt obefintliga personuppgifter.

(klockan ifråga är redan såld så det är ointressant i sammanhanget om det är en scam eller inte ur den synvinkeln)

2. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Antagligen.
    Finns mycket skit på blocket

3. Mw79
    Trådstartare

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bara för att lägga till en sak så känner jag till triangel scam där du lurar en köpare och en säljare. Köparen blir lurad att betalar in till säljarens konto för han tror han köper något annat och säljaren som ser pengarna på kontot skickar skickar varan till bedragarens adress i tron om att det är han som betalt in pengarna.
    Men eftersom jag fick samma erbjudande på båda annonserna samt drog till med ett pris på måfå så måste de antagligen vara en väldigt omfattande verksamhet eller så gör de på något annat viss.

Eller så har jag missat något.

4. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Jag höll på att råka ut för detta för några år sedan då jag sålde kamerautrustning på blocket. En "Emma"hörde av sig på samma sätt som TS beskriver. Jag blev dock misstänksam och kontaktade polis samt min Banks säkerhetsavdelning. Både polis o bank misstänkte att detta var ett försök till s.k triangel scam. Fler parter kan givetvis vara inblandade. På min fråga vad som hänt om jag tagit emot pengar o sedan skickat varan svarade polisen att då kan du som mottagare av pengarna bli polisanmäld eftersom du tagit emot pengar för en vara som den "riktiga" köparen inte fått....knepigt. Jag polisanmälde försöket till detta bedrägeri och polisen fick all den info jag hade men ärendet lades ner ganska snart. Så jävla tråkigt att det finns så mkt oseriösa o kriminella där ute.

5. alfgren

alfgren Biskop

Blocket är en lokal handelsplats på svenska. Sannolikheten att någon skulle titta där för att skicka till utlandet är minimal. 99.9% av alla mejl du får om att skicka till utland, ta emot förskott via paypal, "säker transporttjänst" osv är fejk.

Mårtenssons ur Brookfield