• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konstigaste Rolexen jag har sett...

MrPlow

Rolex
Först tror man att det är en vanlig Air King...

ImageUploadedByTapatalk1391244334.413951.jpg


ImageUploadedByTapatalk1391244350.221239.jpg


ImageUploadedByTapatalk1391244361.094177.jpg


http://www.lauritz.com/sv/auktion/rolex-air-king/i3277014/
 

MrPlow

Rolex
Han är en kontroversiell dansk konstnär och heter Kristian von Hornsleth och har gett sig på fler rollar:

ImageUploadedByTapatalk1391244770.838613.jpg


ImageUploadedByTapatalk1391244781.878649.jpg


ImageUploadedByTapatalk1391244791.838934.jpg


ImageUploadedByTapatalk1391244806.067731.jpg


Är det konst eller är det sabotage?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Han är en kontroversiell dansk konstnär och heter Kristian von Hornsleth och har gett sig på fler rollar:

ImageUploadedByTapatalk1391244770.838613.jpg


ImageUploadedByTapatalk1391244781.878649.jpg


ImageUploadedByTapatalk1391244791.838934.jpg


ImageUploadedByTapatalk1391244806.067731.jpg


Är det konst eller är det sabotage?
Men visst fegar han... Är ju enkelt att ersätta vridringsinlägg och tavla med orginaldelar...

Nä, ska man skapa konst av Rolexklockor, måste man våga löpa linan ut och nyttja hela klockans möjligheter i sitt uttryck...

Inte imponerad, med andra ord...

Men jag får väl googla lite på nämnde konstnär för att inte snubbla på egna förutfattade meningar...

A
 

plattfot

Rolex
Relativt harmlöst och föga provocerande då det är en skadad tavla och vridringiläggen som konstnären gett sig på.
 

SenorE

Omega
Jo, det är svårare än så. Provokation räcker inte. Eller kanske är det snarare så, att provokation är ett dåligt substitut för väl utförd konst... För den usle konstnären återstår endast "att provocera"...när han eller hon i övrigt inte räcker till.
A
Du har rätt, provokationen är väl snarare till för att dra uppmärksamhet till verket. Finns säkert någon mer poäng i det, konsumutionssamhället eller nåt åt det hållet... Lämnar det åt någon annan att göra en djupare analys.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Konst i all ära, finns både bra och dålig, det här är väl ett bra exempel på det sistnämnda.

/Andy7750
 

fredtiger

Cartier
Som konst betraktat går jag mot skaran och gillar! :cigar:

Som klockor betraktat tycker jag dessutom att air-kingen och exploren IIan funkar hjälpligt. Däremot är ju båda (som klockor betraktat) betydligt bättre pre-Kristian...

Av det aktuella budet att döma har det konstnärliga värdet inget som helst kommersiellt värde... något som skulle kunna komma att ändras väldigt fort beroende på von Hornsleths fortsatta karriär.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker det var grymt! Sedan som någon sa, det är ju bara att byta vridring eller tavla för att återställa den...
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag har sett en del andra verk av honom , bl.a. Status bilar som han ristar in text på ,
Tror att det är statusföremål som blir "vandaliserade" som är grejen..
 
Topp