• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konstigt beteende på auktion

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag bjöd precis på en klocka, som jag vann. När jag tittar på budhistoriken så ser jag att budgivare nr 8 har betett sig lite märkligt. 2 dagar innan auktionens slut så börjar personen bjuda. De kommande 2 dagarna ändras personens maxbud gång på gång för att sedan medverka i slutsekunderna av auktionen och även då höja sitt maxbud 2 ggr under slutminuterna. Jag tycker att det luktar lite budfusk, antingen så är man korkad och bjuder upp varan från start, eller så är man med sista minuterna och lägger sitt högsta bud då, väldigt märkligt förfarande.

Medveten om att jag som person är rätt paranoid och överanalyserande, men jag tänkte lägga upp mina tankar här och se hur ni andra resonerar :)

Trevlig kväll

Screen Shot 2016-07-28 at 19.12.39.png
 

M.U

Rolex
Mycket märkligt. Kan också varit en väldigt förvirrad person som verkligen ville vinna... :D oavsett så grattis! Vad blev det? :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är väl samma princip som gäller vid köp av bostad, hur f*n kan man vara säker på att parten man bjuder mot är en verklig person och inte bara mäklaren själv som sitter och trissar upp priset (och därmed sitt arvode)
Man har inte den blekaste....
 

tissoter

Audemars
Ser inget märkligt, så där är det hela tiden på Tradera! hehe, folk budar lite då och då under auktionstiden. Inte bara i början eller slutet av auktionen! :)

Har man dolda bud på sidan? Eller autobud?
Edit! Ser iofs inte ut som några autobud då tiden avviker lite för mycket.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Mycket märkligt. Kan också varit en väldigt förvirrad person som verkligen ville vinna... :D oavsett så grattis! Vad blev det? :)
Ja, jag tycker det! Kan vara att jag är bitter för att jag inte fick den billigare! En Seiko 6105-8110, men nu blev priset lite högre än tänkt så jag får se om jag inte kör ångerrätt på den. Ska fundera över kvällen ;)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Ser inget märkligt :) Har man dolda bud på sidan? Eller autobud?
jag tycker det är märkligt att man första har maxbud på under 1k och sen höjer successivt för att avsluta på strax över 6k. Vill man vinna ett objekt och kan tänka sig att lägga nära 6k, så tänker att man antingen pyntar det direkt, eller väntar tills sista minuten. Här har någon steg för steg höjt för att sedan lägga in max i slutet också. Jag kan absolut ha fel, och letar inte efter sanningen här, då det kan bli svårt att få fram ;)
 

poormans

Rolex
jag brukar ofta göra så dra ett lämpligt maxbud i början för då får man en påminnelse när auktionen är på väg att gå ut så man kan vara med på slutet
annars glömmer jag det bara
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kan bara prata för mig själv, men jag är väldigt oregelbunden och impulsiv i mitt budgivande. Samtidigt är jag extremt paranoid och tror alltid att alla som agerar likt mig, är riggade. :)
 

Tärnan

Cartier
Ja, jag tycker det! Kan vara att jag är bitter för att jag inte fick den billigare! En Seiko 6105-8110, men nu blev priset lite högre än tänkt så jag får se om jag inte kör ångerrätt på den. Ska fundera över kvällen ;)
Tycker att det blir än mer suspekt om du vinner budgivningen och sedan tycker att det blev för högt o funderar på någon sorts ångerrätt. Inte korrekt beteende det heller i så fall. Du har väl satt ett tak för att du tycker att det är ok upp till det priset?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Tycker att det blir än mer suspekt om du vinner budgivningen och sedan tycker att det blev för högt o funderar på någon sorts ångerrätt. Inte korrekt beteende det heller i så fall. Du har väl satt ett tak för att du tycker att det är ok upp till det priset?

Jag har ju all rätt att ångra mig enligt lagen, men visst jag hör vad du säger.

Edit. På vilket sätt blir det än mer suspekt? Det får du gärna utveckla.
 

Tärnan

Cartier
Jag har ju all rätt att ångra mig enligt lagen, men visst jag hör vad du säger.

Edit. På vilket sätt blir det än mer suspekt? Det får du gärna utveckla.
Oseriöst beteende helt enkelt. Har du satt ett tak och du vinner auktionen så kan du ju inte tycka att det är priset som blir för högt även om du har undringar om det är korrekt budgivning under ditt pris. Som säljare skulle jag bli lack på köpare som drar sig ur. Sedan kan du ha lagen på din sida hur mycket du vill. Ska man dra sig ur så ska det vara för andra skäl som ex. att man misstänker att klockan är fake eller så.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Oseriöst beteende helt enkelt. Har du satt ett tak och du vinner auktionen så kan du ju inte tycka att det är priset som blir för högt även om du har undringar om det är korrekt budgivning under ditt pris. Som säljare skulle jag bli lack på köpare som drar sig ur. Sedan kan du ha lagen på din sida hur mycket du vill. Ska man dra sig ur så ska det vara för andra skäl som ex. att man misstänker att klockan är fake eller så.
Ah oseriöst = suspekt, jag hör dig!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, man borde ha sett mer på teve !
En av världens bästa filmer alla kategorier och trots att jag i vanliga fall inte uppskattar krigsfilmer, Francis Ford Coppolas "Apocalypse now" från 1979. Huvudpersonen captain Willard (Martin Sheen) bär just en Seiko ref 6105-8110.
http://m.imdb.com/title/tt0078788/
Hmm kanske är det bara jag, men ser inte länken oproportionerligt smal ut gentemot boetten ?
Länken hör inte dit, kan kastas.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En av världens bästa filmer alla kategorier och trots att jag i vanliga fall inte uppskattar krigsfilmer, Francis Ford Coppolas "Apocalypse now" från 1979. Huvudpersonen captain Willard (Martin Sheen) bär just en Seiko ref 6105-8110.
http://m.imdb.com/title/tt0078788/

Länken hör inte dit, kan kastas.
Bara som en "Jag mötte Lassie" om nu någon minns denna spalt. Jag har badat i den blå lagunen på Island SAMMA dag som Francis Ford Coppola gjorde ett besök i ovannämnda facilitet. Jag vet, det sökkar fett :)
 
Topp