• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konstigt boettnummer på Seiko SARB017

I min jakt på en SARB017 har jag upptäckt en underlig sak med boettnumren.
Urverksmodell efterföljs av boettnummer: XXXX-XXXX
För SARB017 är det 6R15-00E0. Om jag googlar på den koden hittar jag massor av SARB017.
På ebay (både gråmarknad och privatpersoner) hittar jag en hel del som har 6R15-00E1. Googlar jag på det hittar jag inte mycket alls.

Vad tusan innebär 00E1? Är de Feikos? Jag hittar inget om fejkade SARB017 någonstans.
 
upload_2017-2-23_15-45-49.png
 

DrFlex

Cartier
Spontant skulle jag tro att de gjort någon liten ändring på urverket och så har den fått ett annat versionsnummer. Jag ska titta på min Alpinist när jag kommer hem och se vad som står på den.
 

Torulf

Cartier
Vad jag hittar är att modellnumret för 6R15-00E1 faktiskt verkar vara sarb017J.

När jag sedan googlar på J efter Seiko modell namn får jag fram att de ska indikera att de är tillverkade i Japan, vissa modeller ska ha K efter som indikerar att de inte är det.

Ovanstående är googling så vet inte om det faktiskt stämmer....
 

Psykel

Patek
Vad jag hittar är att modellnumret för 6R15-00E1 faktiskt verkar vara sarb017J.

När jag sedan googlar på J efter Seiko modell namn får jag fram att de ska indikera att de är tillverkade i Japan, vissa modeller ska ha K efter som indikerar att de inte är det.

Ovanstående är googling så vet inte om det faktiskt stämmer....
Finns dock ingen SARB017K...
 

leiden

Rolex
Och min har 6R15-00E1 och serienumret börjar på 69.
Kanske att de bytte till 00E1 efter ett visst årtal? Någon som har en 00E0 från 2016?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och min har 6R15-00E1 och serienumret börjar på 69.
Kanske att de bytte till 00E1 efter ett visst årtal? Någon som har en 00E0 från 2016?
Troligtvis är det som du säger och SEIKO har gjort någon liten uppdatering och därför ändrat beteckningen. Det kan vara allt från hur chapterringen sitter fast till diameter på baklocket. Detta gör SEIKO ibland och det är sällan man kommer på varför.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spontant skulle jag tro att de gjort någon liten ändring på urverket och så har den fått ett annat versionsnummer. Jag ska titta på min Alpinist när jag kommer hem och se vad som står på den.
Fyra siffrorna är boettnummer, har inget med urverket att göra. Om vi tar skx007 som exempel så finns de med både 7s26a, b och c, tror inte de ändrat boettnummer mellan dessa förändringar.
 

Shiroyasha

Breitling
Ber om lite råd & lånar denna tråd snabbt. Införskaffade nyligen en Sarb017 från Japan när jag öppnar paketet inser jag att något inte riktigt känns rätt. Den låter/rasslar på ett konstigt sätt när man "knackar" på boetten. Har läst lite om det & vissa påstår att en del 6R15 urverk kan vara såna, medan andra säger att det inte ska låta så... Något ni märkt på era klockor? Visst att rotorn låter när den vrider upp inget konstigt med det, men aldrig vart med om att det ska låta så när man knackar/rör på boetten... https://streamable.com/pjsuk video på ljudet.
 

Torulf

Cartier
Ber om lite råd & lånar denna tråd snabbt. Införskaffade nyligen en Sarb017 från Japan när jag öppnar paketet inser jag att något inte riktigt känns rätt. Den låter/rasslar på ett konstigt sätt när man "knackar" på boetten. Har läst lite om det & vissa påstår att en del 6R15 urverk kan vara såna, medan andra säger att det inte ska låta så... Något ni märkt på era klockor? Visst att rotorn låter när den vrider upp inget konstigt med det, men aldrig vart med om att det ska låta så när man knackar/rör på boetten... https://streamable.com/pjsuk video på ljudet.
Har precis knackat på och roterat min precis som du gjorde och den låter likadant, tror bara det är rotorn som hoppar.

Det är dock ingenting jag lagt märke till tidigare eller märkt av under användning och då använde jag den större delen av sommaren. Tror inte du heller kommer märka av det under vanlig användning.
 

Shiroyasha

Breitling
Har precis knackat på och roterat min precis som du gjorde och den låter likadant, tror bara det är rotorn som hoppar.

Det är dock ingenting jag lagt märke till tidigare eller märkt av under användning och då använde jag den större delen av sommaren. Tror inte du heller kommer märka av det under vanlig användning.

Tack för feedbacken!:) Kan vara så att jag är extremt petig, men den ger ett billigt intryck (under förväntan). Min Orient Blue Ray 2 kändes mer gedigen ur box. Men jag glömmer nog av det med tiden! :shifty:
 

Torulf

Cartier
Tack för feedbacken!:) Kan vara så att jag är extremt petig, men den ger ett billigt intryck (under förväntan). Min Orient Blue Ray 2 kändes mer gedigen ur box. Men jag glömmer nog av det med tiden! :shifty:

Håller med att det ger ett lite billigt intryck nu när jag vet om det....tack för den ;). Annars har jag bara positivt att säga om klockan, så du blir nog nöjd när du väl börjar bära den :)
 

Vatsug

Breitling
Ber om lite råd & lånar denna tråd snabbt. Införskaffade nyligen en Sarb017 från Japan när jag öppnar paketet inser jag att något inte riktigt känns rätt. Den låter/rasslar på ett konstigt sätt när man "knackar" på boetten. Har läst lite om det & vissa påstår att en del 6R15 urverk kan vara såna, medan andra säger att det inte ska låta så... Något ni märkt på era klockor? Visst att rotorn låter när den vrider upp inget konstigt med det, men aldrig vart med om att det ska låta så när man knackar/rör på boetten... https://streamable.com/pjsuk video på ljudet.

Kolla här med: https://klocksnack.se/threads/sarb017-plågar-mig.50354/page-32#post-2071517
Undrade samma sak för ett tag sedan.
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Tack för feedbacken!:) Kan vara så att jag är extremt petig, men den ger ett billigt intryck (under förväntan). Min Orient Blue Ray 2 kändes mer gedigen ur box. Men jag glömmer nog av det med tiden! :shifty:
Du och jag sitter i samma båt. Stör mig litet på rasslet.
Stör även (ihjäl) mig på folk som tuggar maten för högt, när inredningen i bilen knakar och när husets ventilation låter för mycket. Så jag är eventuellt lite extra känslig...
 
  • Like
Reactions: Oli

Psykel

Patek
Som jag har förstått det så handlar det om att kullagren i rotorn rasslar en hel del på billigare Seikoverk.
 

Fezze

Omega
Kollade min nu och den heter också 6R15-00E1, är säkert så att dom ändrat från 00 --> 01 i tio års skiftet. Min är enligt serienumret tillverkad september 2016.
 
Topp