• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konstigt sms från blocket köpare.

Oli

Omega
2-Faktor
God kväll.

Idag hände en märklig grej. Fick ett sms på dålig svenska av någon om en annons på blocket att jag skulle maila en viss adress om jag var intresserad av att sälja den.(Vet inte om det är Ok att skriva adressen eller inte så jag låter bli för stunden.)
Tänkte skriva om det här och posta en screenshot av smset men upptäckte precis att meddelandet inte finns kvar i inboxen på telefonen?! Jag har inte tagit bort det, så det måste försvunnit av sig själv kan ett meddelade bara försvinna sådär?
I vilket fall som helst, av nyfikenhet mailar jag denna adressen om vad priset är, trots att det står i annonsen klart och tydligt. Skriver också att ifall den ska skickas så tar jag bara emot en western union transfer, och när jag har kontanterna i handen så skickar jag varan.

Då svarar killen att han skickar pengarna nu på en gång om jag gör en paypal request på beloppet till hans email.

Känns bluff så det bara skriker om det men jag förstår inte hur han kan få ut nåt från mitt tomma paypal konto och varför göra sig besväret?

Tack om ni orkade den här, förmodligen inte jättebra skrivet. Rätt ny på det här :)
 

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
Svara inte!
Kan vara bluff så det kostar satan i gatan att svara också. 30000% bluff. Paypal har det stått mycket om, gör ej som han säger :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det ÄR en scam.

Anledningen till att de måste skicka sms är att denna typ av meddelanden fastnar i spamfilter om de skickas per mejl. Sms har inte samma skydd.
 

Portofino

Panerai
100% scam. Och när det gäller klockor lämnar jag aldrig ut mitt nummer. Och gör aldrig upp hemma, vare sig hos mig eller hos köpare.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Lämnar aldrig ut mitt nummer på blocket..
Lämnar aldrig ut mitt riktiga nr på blocket. Kör kontantkort om jag annonserar där. Men ändå. Aldrig sett något liknande. Förstod inte hur han skulle tjäna på det. Hade ju kollat paypal kontot för att kolla att pengarna satt där, sedan hade jag plockat ut dom från paypal illa kvickt. Sen skickat varan. Måste vara en riktig idiot som sitter och lägger sin tid på såna scams.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag köpte och sålde mycket på Blocket och Tradera förr men nuförtiden är det bara skumrask alltihop. Man får mejl från folk av typen "EY VILL KOPA DIN KOLKKA!!!" utan namn alternativt en massa konstiga bedragarmejl med släktingar i Afrika och annat jox. På Tradera är det folk som budar och sedan inte vill betala för att det är för dyrt... :mad:
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Nah, det känns väl lite överkurs. Tänkte mer på att man kunde anmäla till Tradera och så fick personen någon sorts straffavgift.
Nix. Tradera bryr sig inte särskilt mycket. Har varit med om medlemmar som flera gånger rapporterats för att inte fullfölja köp men som fått vara kvar. De drar väl någon rövarhistoria om att treåringen budat eller nåt... Det enda Tradera är bra på är att ta betalt.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Haha nu kom det ett till sådant sms. Trött man blir, hur dumma tror dom folk är egentligen? Har god lust att skriva något riktigt elakt till personen, men bättre vetande får mig att avstå.
b040d189c355e66acfd8ac2ef6bf7a92.jpg
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Blocket är en jävla härva alltså. hade en lirare som snackade upp mig i 20 minuter innan han budade 20k under vad jag listat klockan för.

-Vad tror du jag ska svara nu? frågade jag.
- Jag tror du förstår att detta är ett rimligt bud och att du kommer ta det! Svarade han.

Detta var den tionde idioten på en vecka liksom.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Blocket är en jävla härva alltså. hade en lirare som snackade upp mig i 20 minuter innan han budade 20k under vad jag listat klockan för.

-Vad tror du jag ska svara nu? frågade jag.
- Jag tror du förstår att detta är ett rimligt bud och att du kommer ta det! Svarade han.

Detta var den tionde idioten på en vecka liksom.

Man blir så less... Har varken tid eller ork att lägga på sådana människor. Förstår inte heller hur dessa människor har tid/ork att komma med idiotbud. Klart man inte tar 20000 mindre än vad man lagt ut den för, får förmodligen mer på pantbank isf.
 

Wildmannen

Breitling
Fick också märkliga sms och mail när jag la ut en Seamaster på Blocket. När jag fick frågan om vad som var mitt sista pris svarade jag med ett pris som låg 1000 kr över vad jag begärt, fick till svar att personen ville ha den och undrade var pengarna skulle skickas...
Helt klart en känd scam, google är som vanligt din bästa vän :)
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Blocket är en jävla härva alltså. hade en lirare som snackade upp mig i 20 minuter innan han budade 20k under vad jag listat klockan för.

-Vad tror du jag ska svara nu? frågade jag.
- Jag tror du förstår att detta är ett rimligt bud och att du kommer ta det! Svarade han.

Detta var den tionde idioten på en vecka liksom.
Hänt mig med, då med argumentet "Jag köper och säljer bilar och där kan man ju pruta en del så det känns rimligt". Klockan var annonserad för 37, han buda 20...
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag köpte och sålde mycket på Blocket och Tradera förr men nuförtiden är det bara skumrask alltihop. Man får mejl från folk av typen "EY VILL KOPA DIN KOLKKA!!!" utan namn alternativt en massa konstiga bedragarmejl med släktingar i Afrika och annat jox. På Tradera är det folk som budar och sedan inte vill betala för att det är för dyrt... :mad:
Gör som en vän till mej som skulle sälja sin BMW 530d, han skrev: Talar endast svenska, bytes ej mot flygande mattor och dylikt hahaha
 
Topp