• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kontaktlinser - att ha eller inte ha...

MBx

Cartier
Jag har haft glasögon i ca 20 år men aldrig funderat över kontaktlinser. Den senaste tiden har jag varit i situationer där glasögonen "varit i vägen" och jag började överväga att prova kontaktlinser. Behovet är i genomsnitt en eller någon gång i månaden. Jag är närsynt och astigmatiker - kan köra bil utan glasögon men inte läsa skyltar(!).

Flera på KS bör ha egna eller andras erfarenhet av kontaktlinser - dela gärna med er.:)
 

Ketan

Cartier
Är 19 nu och har väl haft linser i 6-7 år nu. Funkar jättebra och hade aldrig orkat ha på mig glasögon hela tiden. Har på mig glasögon ibland för att vila ögonen men tycker de mest är ivägen. Att ta på sig och av linserna är busenkelt och går jättesnabbt. Det enda jobbiga tycker jag är att när man är jättetrött och bara vill däcka på soffan så måste man ta av sig linserna först (månadslinser). Och när man badar får man vara lite försiktigare men har bara hänt en gång att någon lins har ramlat ut :) Sen kostar linser en del beroende på om du ska ha månad eller dagslinser.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Haft linser i 24 år, helt utan problem. Rent ekonomiskt hade det väl varit smartare att operera, och jag har vänner som blivit jättenöjda med det, men i och med att det faktiskt kan gå knasfel och linserna funkar bra så får det fortsätta.
Närsynt-as-fuck och lite brytningsfel.
 

Hellebring

Cartier
Har haft linser i 14 år och kan knappt tänka mig att inte använda linser längre. Då jag har så saftiga synfel blir synfältet förvrängt och väldigt begränsat med glasögonen. Man känner sig mycket mer fri och rörlig med linserna också.
Gå till en bra optiker och prova ut några linser. Det är definitivt värt att prova även om det är skitpilligt att få i dem i början :)
 

Starship

Cartier
Har glasögon alltid utom när jag åker skidor eller badar. Då kör jag engång linser. Det upplägget fungerar bra för mig.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har för lvrigt testat rätt många olika, det är LÄTT värt det - ialla fall för mig - att köra på värst-möjliga-syregenomsläpp-tjohej-varianterna, en väldig skillnad, särskilt lite sent på kvällen eller vid bad/bastu. Sen sitter de bättre också.
 

SSL

Audemars
Haha, skulle skaffa linser. Betalade 500ingen för undersökningen men lyckades inte få ut linserna. Kunde inte sluta blinka. Bokade en "sätta i linser"-dag men avbokade dagen efter. Alldeles för omständigt.
 

weeklund

Omega
Skaffade linser för ett år sedan, lätt värt det. Blev less att inte kunna ha vilka solglasögon jag ville på sommaren, regndropparna/snöslasket på glasögonen, att alltid måsta rengöra dem, att köra cross/vattenskoter med glasögon som hoppar omkring osv.

Tog ca ett halvår innan jag hittade några som passade mig bra odck. Nu sitter dom sjukt bekvämt och har hittat endagslinser som "andas" bra. Trots att jag jobbar framför datorn 8h per dag så märker jag inte av dom. :)
 

JohnDoe

Rolex
Hoppas det funkar. Har prövat ut linser många gånger de sista 20 åren men inte hittat några som funkar mer än 3-4 timmar innan de kliar... Kämpar på med glasögon och hoppas på nya bättre linser.
 

SenorE

Omega
Testa endagars om du ska använda dem så sällan, har växlat mellan endagarslinser och glasögon i typ 15 år och det funkar hur bra som helst för mig.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte några jävla superduper linser till förra sommaren. Har haft uppehåll på 5-6 år men tänkte testa. Fanns någon modell som skulle passa mina torra ögon bra.
Pyttsan!! Satt så jävla hårt att när jag väl fick ut dem så kunde jag inte använda skiten på en vecka då ögonen var alldeles ömma och irriterade.
Hade tidigare inga som helst problem. Behövde ingen spegel för att vare sig sätta i eller ta ut linserna.
Det VAR bättre förr!!!
 

Lowe92

Cartier
Jag har haft linser i snart 10 år och började med de billigare och gick sakta uppåt och har nu bland de dyraste som faktiskt funkar så mycket bättre. Släpper igenom syre och blir inte torra lika lätt, skaver inte och fungerar framför datorn också. Nu så tar jag dock ut dem varje natt trots att det inte ska behövas egentligen vilket jag tror är en bidragande orsak till varför de funkar så bra. Men ska du inte ha dem varje dag blir det nog en onödigt stor utgift.

Summa summarum, finns linser som funkar sketabra!
 

rogart-63

Patek
Har använt linser i 25 år tills fram för några år sedan .Då man börjar se sämre på nära håll och ändå fick ha glasögon för att se vad som stod på burkarna i affären . Så då skaffa jag vanliga glasögon . Tyvärr så blir man ju inte yngre :(. Körde med specialtillverkade ettårslinser . Finns väl progresiva linser men det känns skitkonstig . Tålamod och ge inte upp . Det var skitjobbigt i början . Sen vänjer sig ögonen och du vänjer dig vid att plocka in och ut . Mina linser som jag hade kostade 2000:- om året och sen linsvätska nån hundring i månaden . Har lagt lika mycket på glasögon senaste åren
 

newk15

Cartier
Jag har kört linser i ungefär 10 år nu. Jag varvar dock med glasögon ibland, men tidigare var det omvänt med linser endast ibland. Det tog inte särskilt lång tid att vänja sig och när det väl är gjort så är det en jäkla befrielse att slippa smutsen för ögonen, att kunna ligga ner obehindrat i soffan och att ha 100 %-igt synfält. De funkar också väldigt bra när jag är trött om kvällarna. Där har dagens linser fått sig en jäkla uppryckning, men då spröjsar jag också 500kr+ i månaden för mina endagslinser. Prova!
 
Varvar linser med glasögon. Samma problem som du, närsynt med astigmatism. Kör på endagslinser och byter glasögon vartannat år, vill inte veta hur mycket jag lagt toti!
 

F-L-P

Panerai
Har varvat glasögon och linser i 15 år med linser som standard. Har alltid funkat bra men fick nog förra månaden och beställde en laseroperation som förmån via företaget. Gick loss på 30k med oskattade pengar, tog 20 minuter på operationsdagen och gjode jävligt ont i 4 timmar. inga egentliga begränsningar efteråt typ basta inte på en vecka och undvik att toksvettas (infektionsrisk)
Fortfarande lite grusigt och ovant med fokus (hjärnan måste ställa om sig) men kan absolut rekommenderas. jäkligt läskigt dock.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag hade linser i 20 års åldern, klickade aldrig med dem. Det kändes alltid som jag hade grus i ögonen trots att de var av den mjuka typen. När jag var 35 gjorde jag så slag i saken och opererade ögonen med laser. Det var väl investerade pengar, och något jag aldrig ångrat. Mitt råd är att spara deg och go for laser !
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bytte precis till endagslinser, betydligt dyrare än månads men helt klart värt det. Var inte dumsnål och köp de billigaste bara, köp dyra bra som släpper igenom syre osv.

Använder glasögon ibland hemma, aldrig annars. Tanken är att lasra sen men man måste ha haft samma synfel i två år..
 

hollow123

Rolex
Boka in tid hos en optiker. Dagslins är att rekommendera då du ej tänkt använda dem så ofta. Kan dock uppfattas lite sladdriga och svårare att sätta in kontra en månadslins, men med rätt inställning så går det snabbt att lära sig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Endagslinser kan (åtminstone enligt min optiker) inte korrigera astigmatism. Med andra ord är det månadslinser som gäller om man har brytningsfel.

Hade själv linser i min ungdom men nu när man sitter framför en skärm hela dagarna så fick jag alltid en massa problem med att de irriterade ögonen. Tydligen blinkar man inte lika ofta framför en skärm av någon märklig anledning. Blev också "kletig" i ögonen så fort jag var minsta trött.
 

demondave

Rolex
Kör mjuka månadslinser med superdupersyregenomsläpp. Funkar grymt bra! Jobbar ofta 15-timmarsdagar, mycket nattkörning i perioder osv. Funderat från och till på laser, men brukar justera linsstyrka med några års mellanrum. Risk att synen blir dåligt efter något år ändå alltså, så kör vidare med linser.

Linserna är samma som Synsams egenbrandade, köper dom under tillverkarens eget märke vart det nu är billigast på pricerunner när det är dags för en ny omgång.
 

hollow123

Rolex
Endagslinser kan (åtminstone enligt min optiker) inte korrigera astigmatism. Med andra ord är det månadslinser som gäller om man har brytningsfel.

Hade själv linser i min ungdom men nu när man sitter framför en skärm hela dagarna så fick jag alltid en massa problem med att de irriterade ögonen. Tydligen blinkar man inte lika ofta framför en skärm av någon märklig anledning. Blev också "kletig" i ögonen så fort jag var minsta trött.

Din optiker har fel. Finns massvis av endagslinser för brytningsfel. Däremot kanske det inte finns endagslinser som kan korrigera DITT brytningsfel.
 
Topp