Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kontroversiellt material

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Exxet, 24 maj 2014.

1. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Alligator, Krokodil, Ödla, Struts, Rocka mm ser å läser man ju att folk använder och tillverkar armband av, men hur är det med Elefantskinn? blir man bannlyst om man skulle använda det? OBS, är definitivt inte ute efter att skaffa sådant material.

Orsaken till att jag frågar är att jag för ett gäng med år sen jobbade på en välgörenhetsorganisation och där kommer det in lite av varje, en dag kom det in en snubbe med ett par väskor som han ville skänka bort, han sa att dom var gjorda i Elefantskinn och inköpta i Syd-Afrika på 70-talet, jag sa att vi inte får sälja sådana saker och inte kunde ta emot dom och då undrade han om vi kunde slänga bort dom åt honom, kort å gott så hamnade dom i min källare och har stått där rätt länge.

Skulle vilja återanvända skinnet men, är i o f s inte helt säker på att det är äkta vara.
    MVH.

eriksson850 gillar detta.
  2. Sond

Sond Friends of KS

Här finns ju en annan moralisk fråga än djurskydd att fundera på... Är det okey att sitta på en sådan organisation och ta emot en produkt för destruktion och sedan använda dem privat för något annat..?

Spencer, eriksson850 och falten gillar detta.
  3. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Inte ok .Tycker jag .Det där är ett svårt val .

4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Två frågor här, huvudfrågan är ju om elefantskinn är OK. Om det är det kan man ju alltid skänka pengar till organisationen i efterhand.

5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
  6. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Kan förstå att du tycker så, men det hade väl varit värre om det varit något som skulle kunna säljas i butiken med en bra förtjänst och gått till välgörande ändamål, har ju inte stulit någon värdefull artefakt från en kyrka direkt, om någon slänger något och någon annan tar tillvara på det kallas det väl för återvinning, men skulle helst sett att skinnet suttit kvar på Elefanten i fråga.

7. Vonlind

Vonlind Stadsbo

Elefanten kommer nog inte behöva sitt gamla skinn, bättre att återanvända än att slänga.

8. mace

mace Stadsbo

Nej. Att springa runt med skinnet från utrotningshotade djur runt sin arm för att bära upp en klocka är fan trams.

Att skadan redan är skedd är ett av de äldsta och sämsta argumenten. Varför springa runt och flasha något med risken att efterfrågan ökar?

Släng skiten, eller res tillbaka i tiden.

Spencer gillar detta.