• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kopparplättera hemma

McGyver

Rolex
Plättera med hushållsprodukter

De flesta urverk har mässing som bas men då detta metall ser rätt trist ut när den börjar oxidera få har tillverkarna ytbehandlat bitarna med nickel, krom, koppar o.s.v.

Omegas verk har oftast en nästan roséguldsliknande yta men analys har visat att det inte är någon legering utan Omega är bara väldigt noga med underarbetet – ytan är ren koppar.

Jag servar en hel del äldre Omega ur och de gamla 30Tx, 26x kalibrarna är en ren fröjd att jobba med men ibland så har tidens tand tagit ut sin rätt och kopparplätteringen är så pass sliten att mässingen börjar synas. Kan man på ett enkelt sätt lägga på ny koppas på dessa delar?
Svaret är som tur var, -Ja och jag tänkte visa hur jag gjorde!

Recept för kopparplättering:

  • Ättika 24% (12% fungerar det med – tar lite längre tid bara)
  • Väteperoxid (jag tog en skvätt 19% men 3% från matbutiken fungerar) – kan uteslutas
  • Ren koppar
  • Spänningsaggregat
  • Batteri
143238137714218600_resized.jpg


Först behöver man lösa upp lite koppar i ättikan och detta görs genom att koppla in spänningsaggregatet till en kopparanod och katod (kopparbit till + resp. -).
I mitt fall hade jag redan en bit kopparstång i garaget som kapades upp i lämpliga bitar och oxiden på ytan polerades bort.
Väteperoxiden gör att denna process går lite fortare, struntar man i den så får häxblandningen helt enkelt stå och puttra lite längre.
I mitt fall så tog det ca. 2 timmar med 12V DC innan lösningen hade fått en blågrön färg lik Virablåtira (om ni kommer ihåg den läsken) – det ser inbjudande ut men lösningen är giftig så handskar på och använd sunt förnuft!

143238137659607100_resized.jpg


Då jag använde relativt hög spänning så fick jag en del fällningar i vätskan, svartbruna flagor, dessa filtrerade jag bort med hjälp av ett vanligt kaffefilter.

Lösningen är sedan klar för att användas vid plättering!

Denna del kan göras med ett spänningsagregat men man får betydligt bättre resultat med batterier. Allt från ca. 1V fungerar, jag valde 3V då jag hade en passande batterihållare för två AA-batterier hemma.

Har inga bilder på det Omega 30T2-verk som gjorde det nödvändigt att fixa ett plätteringsbad, så bilden är på en verkplatta från okänt verk som hittades i min skrotlåda.

Innan man börjar plättera är det viktigt att rengöra biten ordentligt, sa jag att det var viktigt, det är A och O för att resultatet skall bli bra!

Jag har rengjort med Häxans metallpolish följt av 2-3 tvättar tandborste och diskmedel - handskar på, ta inte på delen med bar hud och skölj ordentligt!

143238137622659200_resized.jpg


När grovgörat är klart är det dags att plättera.

Jag använde en bit kabel eftersom jag bara vill ha koppar i mitt bad för att det inte skall kontamineras.

+3V kopplat till anoderna i koppar och delen kopplad till -

143238137516319300_resized.jpg




Jag rör biten fram och tillbaka i badet hela tiden för att undvika att få "brännpunkter" i ytan. Efter ca.1-2min har hela biten fått en ny kopparbeläggning.

Upp med biten och skölj av med vatten och sedan är de hela klart!

143238137581829100_resized.jpg





143238250841072200_resized.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Plättera med hushållsprodukter

De flesta urverk har mässing som bas men då detta metall ser rätt trist ut när den börjar oxidera få har tillverkarna ytbehandlat bitarna med nickel, krom, koppar o.s.v.

Omegas verk har oftast en nästan roséguldsliknande yta men analys har visat att det inte är någon legering utan Omega är bara väldigt noga med underarbetet – ytan är ren koppar.

Jag servar en hel del äldre Omega ur och de gamla 30Tx, 26x kalibrarna är en ren fröjd att jobba med men ibland så har tidens tand tagit ut sin rätt och kopparplätteringen är så pass sliten att mässingen börjar synas. Kan man på ett enkelt sätt lägga på ny koppas på dessa delar?
Svaret är som tur var, -Ja och jag tänkte visa hur jag gjorde!

Recept för kopparplättering:

  • Ättika 24% (12% fungerar det med – tar lite längre tid bara)
  • Väteperoxid (jag tog en skvätt 19% men 3% från matbutiken fungerar) – kan uteslutas
  • Ren koppar
  • Spänningsaggregat
  • Batteri



Först behöver man lösa upp lite koppar i ättikan och detta görs genom att koppla in spänningsaggregatet till en kopparanod och katod (kopparbit till + resp. -).
I mitt fall hade jag redan en bit kopparstång i garaget som kapades upp i lämpliga bitar och oxiden på ytan polerades bort.
Väteperoxiden gör att denna process går lite fortare, struntar man i den så får häxblandningen helt enkelt stå och puttra lite längre.
I mitt fall så tog det ca. 2 timmar med 12V DC innan lösningen hade fått en blågrön färg lik Virablåtira (om ni kommer ihåg den läsken) – det ser inbjudande ut men lösningen är giftig så handskar på och använd sunt förnuft!



Då jag använde relativt hög spänning så fick jag en del fällningar i vätskan, svartbruna flagor, dessa filtrerade jag bort med hjälp av ett vanligt kaffefilter.

Lösningen är sedan klar för att användas vid plättering!

Denna del kan göras med ett spänningsagregat men man får betydligt bättre resultat med batterier. Allt från ca. 1V fungerar, jag valde 3V då jag hade en passande batterihållare för två AA-batterier hemma.

Har inga bilder på det Omega 30T2-verk som gjorde det nödvändigt att fixa ett plätteringsbad, så bilden är på en verkplatta från okänt verk som hittades i min skrotlåda.

Innan man börjar plättera är det viktigt att rengöra biten ordentligt, sa jag att det var viktigt, det är A och O för att resultatet skall bli bra!

Jag har rengjort med Häxans metallpolish följt av 2-3 tvättar tandborste och diskmedel - handskar på, ta inte på delen med bar hud och skölj ordentligt!



När grovgörat är klart är det dags att plättera.

Jag använde en bit kabel eftersom jag bara vill ha koppar i mitt bad för att det inte skall kontamineras.

+3V kopplat till anoderna i koppar och delen kopplad till -





Jag rör biten fram och tillbaka i badet hela tiden för att undvika att få "brännpunkter" i ytan. Efter ca.1-2min har hela biten fått en ny kopparbeläggning.

Upp med biten och skölj av med vatten och sedan är de hela klart!

Älskar dessa inlägg! En fråga, Omegas verk oxiderar knappt med åren vilket väl koppar brukar göra rätt kraftigt? Har jag missuppfattat kopparns egenskaper eller är det något lurt här?
 

McGyver

Rolex
eriksson850 , -Det var exakt den artikeln jag läste innan jag testade receptet ovan! :)

I mitt fall, med 30T-verket som drog igång det hela, så var det nog att verket servats ett stort antal ggr under sitt liv och syran i tvättvätskorna hade till slut gjort att plätteringen blev för tunn.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
eriksson850 , -Det var exakt den artikeln jag läste innan jag testade receptet ovan! :)

I mitt fall, med 30T-verket som drog igång det hela, så var det nog att verket servats ett stort antal ggr under sitt liv och syran i tvättvätskorna hade till slut gjort att plätteringen blev för tunn.

Hehe, kul! :)

Tror du att dagens vätskor sliter lika mycket som äldre tiders rengöringsvätskor, eller har de blivit skonsammare?
Har ett par boetter i förnicklad mässing?, är det samma princip där med kemikalierna, fast ett byte till ren nickel istället för koppar?

p2KhkcJ.jpg
 

McGyver

Rolex
Hehe, kul! :)

Tror du att dagens vätskor sliter lika mycket som äldre tiders rengöringsvätskor, eller har de blivit skonsammare?
Har ett par boetter i förnicklad mässing?, är det samma princip där med kemikalierna, fast ett byte till ren nickel istället för koppar?

p2KhkcJ.jpg


Ingen susning, men rent logiskt så borde de slita mindre - allt som funkar bra rent praktiskt är oftast farligt och förbjudet idag! :)

-Jepp, fast du kan skippa väteperoxiden!

I denna tråd så ser du hur jag gjorde!


Tänk dock på att nickel inte är den bästa metallen att ha mot hud! ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor


Jag ser att jag redan tryckt "like" på ditt inlägg i den tråden, så tydligen måste jag ha läst det. :)

Jag har funderat på det där, är det ren nickel på utsidan av boetter som den som jag har, eller är det någon typ av legering? Känns som många lär haft problem med allergiska reaktioner annars.
Äldre kronograf, så får väl köra den på bund-band framöver.
 

McGyver

Rolex
Jag ser att jag redan tryckt "like" på ditt inlägg i den tråden, så tydligen måste jag ha läst det. :)

Jag har funderat på det där, är det ren nickel på utsidan av boetter som den som jag har, eller är det någon typ av legering? Känns som många lär haft problem med allergiska reaktioner annars.
Äldre kronograf, så får väl köra den på bund-band framöver.


Det är ofta Krom på dessa boetter - inte så enkelt att få till hemma + firmorna som gör dessa jobb vill ofta själv polera bitarna innan ytbehandling => du fattar!

Hittar man en firma som är villiga att ta en färdig mässingsboett så är det ju bara att köra!

Har hittat en firma i Stockholm som gör det, men de vill ha min. 20st boetter för att ställkostnaden inte skall bli för hög per boett!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är ofta Krom på dessa boetter - inte så enkelt att få till hemma + firmorna som gör dessa jobb vill ofta själv polera bitarna innan ytbehandling => du fattar!

Hittar man en firma som är villiga att ta en färdig mässingsboett så är det ju bara att köra!

Har hittat en firma i Stockholm som gör det, men de vill ha min. 20st boetter för att ställkostnaden inte skall bli för hög per boett!


Då är jag med, krom avger inte nickel mot huden som ren nickel kan jag tänka mig. Låter den nog vara som den är då... Hur tror du det skulle fungera att försilvra en tidigare kromad boett, borde kanske kunna vara ett alternativ?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Frågan kvarstår, hur kan koppar hålla sin lyster så bra? Är kopparn legerad med något? Eller är den koppar vi annars ser inte så ren?


Möjligt att den är väldigt ren, eller kan det vara att den lever i en så pass skyddad miljö i boetten med låg syrehaltig luft?
 

_jonte

Patek
Frågan kvarstår, hur kan koppar hålla sin lyster så bra? Är kopparn legerad med något? Eller är den koppar vi annars ser inte så ren?
Vill minnas att det behövs närvaro av fukt för att koppar ska ärga, dvs bli svart eller grönt. Endast oxidering till CuO2 är röd så syns inte lika tydligt som ärg gör. Dock är CuO svart... men har inte koll på jämnvikterna där. Men man ser väl tydligt på den verk som utsatts för fukt, ytan blir flammigt röd/svart? (CuO2/CuO)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vill minnas att det behövs närvaro av fukt för att koppar ska ärga, dvs bli svart eller grönt. Endast oxidering till CuO2 är röd så syns inte lika tydligt som ärg gör. Dock är CuO svart... men har inte koll på jämnvikterna där. Men man ser väl tydligt på den verk som utsatts för fukt, ytan blir flammigt röd/svart? (CuO2/CuO)
Tycker de klarar sig onaturligt bra. De verk som jag sett varit dåliga har saknat beläggningen lite överallt. Tycker inte heller att de luktar, men det är kanske oxiden som gör det? Aja, jag fortsätter vara lite förvirrad och imponerad av beläggningen iaf.
 

_jonte

Patek
Tycker de klarar sig onaturligt bra. De verk som jag sett varit dåliga har saknat beläggningen lite överallt. Tycker inte heller att de luktar, men det är kanske oxiden som gör det? Aja, jag fortsätter vara lite förvirrad och imponerad av beläggningen iaf.
Du tänker så... hmm, men kanske inte helt konstigt om luften i boetten har låg fukthalt? Men visst, håller med om att det nästan ser overkligt bra ut.

En snabb googling ger detta, dvs koppar oxiderar inte i torr luft. Lite tvetydlig text, men orkar inte leta bättre nu.. :)

Oxideringen i luft
Syret i luften reagerar med kopparen i två steg. Först bildas koppar(I)oxid (Cu2O), som är röd:2 Cu(s) + O2(g) ® Cu2O(s)
koppar syre koppar(I)oxid
Koppar(I)oxidskiktet märks inte eftersom det är så tunt och dessutom snart reagerar vidare till koppar(II)oxid(CuO), som är svart:
Cu2O(s) + ½ O2(g) ® 2 CuO(s)
koppar(I)oxid syre koppar(II)oxid
Koppar oxideras inte i torr luft. Även i fuktig luft sker oxidationen långsamt. Om man däremot upphettar kopparen till över 200 °C blir oxidationen ganska snabb. Ytan blir först gulröd av Cu2O och sedan svart av CuO.
Om den fuktiga luften innhåller andra ämnen, som t ex svaveloxider, bildas ett grönt skikt av ärg (patina). Även karbonater och klorider kan bildas [1].

http://school.chem.umu.se/Experiment/15
 
Topp