Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kort gångtid. Vad göra ??

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av pesa, 6 november 2014.

1. pesa
    Trådstartare

pesa Torpare

Har köpt en Omega Seamaster De Ville från tidigt 70-tal. Den har troligen stått rätt så länge. Den går väldigt exakt men problemet är att den bara går ca. 16 tim på ett uppdrag. Det känns lite kort även om det iof inte är något större problem att dra klockan morgon och kväll. Kan det vara så enkelt att en vanlig service med smörjning löser problemet. Har full returrätt på uret så försöker bestämma mig för att behålla eller ej !

2. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Om du har möjlighet att mäta amplituden på verket så kan den säga en hel del om varför gången är kort. Om amplituden är låg kan aven gången bli kort på grund av att verket går "tungt" och stannar innan fjädern är helt utdragen.
    I så fall är det en service som behövs, med rengöring/oljning.
    Är klockan automatisk, eller manuell?

3. pesa
    Trådstartare

pesa Torpare

Tack för svar. Försäljaren säger att en "expert" säger att den är automat men den finns inget på klockan som text på urtavlan som indikerar att det är automat så den kan mycket väl vara manuell. Jag har dragit upp den max manuellt. Hur mäter jag amplituden ? Kronan går som är original går för övrigt ganska trögt att dra ut så troligen brist på rengöring/olja som du föreslår. MVH pesa

4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Troligen bara rengöring som behövs, men kan vara en rad andra fel där delar behöver bytas.

Är klockan automat kan du dra kronan hur länge som helst, är den manuell tar det stopp efter x antal drag. Skakar du klockan brukar man höra rotorn i automaten vispa runt.

5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Flickar in en fråga i tråden .Hur vet man att en automat är fullt uppdragen ? När man det inte finns nåt stopp ? . Har man den på sig en dag kanske den bara går några timmar innan den stannar .

6. pesa
    Trådstartare

pesa Torpare

Kronan tar stopp efter uppdragning så då vet jag med rimlig säkerhet att den är helmekanisk trots annan uppgift från säljaren. Den är i så fint skick utvändigt att det helt klart blir till att kosta på en genomgång ! MVH pesa

p.s. återstår då frågan hur man måter amplituden. d.s.

7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Då måste du ha en Timegrapher .

8. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Ett alternativ är ju att helt enkelt öppna locket och observera balanshjulet. Du får ingen exakt siffra men sätter du en liten markering på det så kan du eventuellt uppskatta hur många grader det svänger.

Utan erfarenhet och utrustning skulle jag lämna in den till en urmakare som kan bedöma skicket.