• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kort recension av S&S Royal Steel Worldtimer

laketwig

Patek
2-Faktor
Lite bakgrund först

Intressant hur slumpen kan avgöra vilka klockor man råkar få hem. Efter bara ett par mindre intressanta bytesförslag på min IWC Spitfire-annons hade jag ställt in mig på att behålla den. Då jag var osäker på om jag verkligen skulle sälja den kändes det helt OK. När jag ett par veckor senare fick ett nytt betydligt trevligare bytesförslag, trots att jag slutat bumpa annonsen, var jag därför först lite osäker på om jag verkligen ville byta bort den.

Jag blev erbjuden en i princip helt ny Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer + en bunt pengar. Min lokala AD fick bara in ett exemplar och hade två personer på väntelista, så jag hade inte ens sett klockan i verkligheten. När det visade sig att vi kunde göra upp bytet f2f fanns det dock inte mycket att tveka om. Gillade bilderna på den när den presenterads tidigare i år och jag har en viss förkärlek för klockor med flera tidszoner. Har ju avverkat en Glycine Airman (såld), en Explorer II’a (kvar) och en Sinn 6060 (såld) tidigare, så en till kan ju inte vara fel ... :)

Över till klockan

Startar med lite teknisk information:

Ref no.: 019900
Urverk: SS G6 (dekorerat ETA 2983?)
Gångreserv: Inte kollat än ... :sorry:
Boett: 41mm rostfritt stål
Länk: Tredelad i rostfritt stål med skruvade länkbitar
Lås: Dolt tvådelat viklås
Glas: Lätt kupat safirglas med invändig antireflexbehandling
Vattenskydd: 10ATM (100m)


Läge för lite bilder nu, eller hur ...? ;)

SS Rec 1.jpg

SS Rec 2.jpg

SS Rec 3.jpg


SS Rec 4.jpg

SS Rec 5.jpg

SS Rec 6.jpg

SS Rec 7.jpg

SS Rec 8.jpg


Lite ovanlig mix av borstat och polerat. Boettsidorna är borstade men ovansidan på luggarna är polerade.
SS Rec 9.jpg


Sammanfattning

Efter en vecka på min handled kan jag sammanfatta mina intryck som följer:

Pros:
  • Välbalanserad storlek med sina 41mm och ca 12mm i höjd.
  • Sitter mycket bekvämt på armen med sin relativt låga vikt (145gr) och sin rejäla men följsamma länk. Inget klumpigt länklås att repa heller.
  • Alltid kul med glasbaksida, även om det inte sitter något märkvärdigt urverk i den.
  • Kronan vid kl 2 gör att din förhårdnad på handleden vid kl 3 får en chans att återhämta sig ... :D
  • Tät till 100m trots att kronan inte är skruvad. Risken att den ska åka ut av misstag är liten, dels på grund av placeringen vid kl 2, dels på grund av att den sticker ut ovanligt lite. Klart badbar med andra ord.
  • En av dom saker jag gillar mest med min Explorer II’a är 24-timmarsringen i stål. Det gäller den här också!
  • Lättavläst, i alla fall så länge du kan undvika reflexer. Även om det händer en hel del på urtavlan blir den inte rörig. Dock lite tveksam till dom röda prickarna som motsvarar ojämna timmar på 24-timmarsringen.
  • Tydligt datum, som påminner rätt mycket om datumet på en SMPc ... ;)
  • Efter en vecka på arm har den gått +6 spd och ser ut att gå +4spd i winder. Förhoppningsvis minskar avvikelsen med fortsatt användande.

Cons:
Ingen klocka är perfekt i alla avseenden, så inte den här heller:
  • Trots att det lätt kupade glaset har invändig antireflexbehandling blir det en hel del reflexer och speglingar i urtavlan.
  • Då den har ett dolt viklås saknar länken microjustering, men kommer med en halvbit. Har du otur kan det vara svårt att få till passformen. Med två hela och den halva borta sitter den dock perfekt på min 18cm handled.
  • Fortfarande osäker på vad jag tycker om polerade mittlänkar.
  • Inte en ”äkta GMT”, dvs du ställer 24-timmarsvisaren med kronan i mittläget och inte timvisaren. Lite kort GMT-visare kanske.
  • Lite mesig lume jämfört med mina Rolex och min Omega.

Rätt nöjd såhär långt. Givet listpriset om 24.700:- på länk är det en hel del klocka för pengen. Kul med ett svenskt kvalitetsmärke som dessutom inte sitter på var mans arm, speciellt den här modellen då det bara kommer att produceras 100 exemplar under det här året ... ;)
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Trevlig recension. Den är ganska mysig den där.
Visste inte om att den endast produceras i 100 ex i år... Nog ett smart drag.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för intressant läsning. Tycker den ser riktigt najs ut på bild, blir nog ett besök så man får se den på riktigt :)
 

jerckha

Breitling
Fastnade för den här klockan i princip direkt när jag såg den häromdagen. Tackar för recensionen och bra bilder. Lutar ännu mer åt köp nu!
 
Topp