• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Korta länk på en nyinskaffad speedmaster

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Har någon en länk till någon video eller bra tips på hur jag kortar länken på en speedmaster ref.311.30.42.30.01.004.
Den har spår för vanlig spår mejsel, men skruvarna sitter jätte hårt och vill inte ta i för mycket.
Finns det någon hemlig grej som jag missat?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om det är samma typ av skruv som på min PO Chrono så är det bara skruva, men du måste skruva bort båda skruvarna och sen trycka ur det "rör" där gängorna sitter. Det är liksom det som håller ihop länkbitarna. Betydligt lättare att korta själv ön de äldre Omega länkarna med "pinnar".
Är du osäker så kika förbi en handlare och få hjälp.
 

naggge

Panerai
Troligtvis är det gänglåsning som gör att du upplever att skruvarna sitter hårt. Brukar gå lättare om man värmer upp de skruvar du vill lossa.
Är du det minsta osäker eller rädd för att slinta så gå till någon som vet hur man ska göra och har rätt verktyg för det. Lätt värt att betala 200 kr för att korta länken istället för att sitta med onödiga repor på den.
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Tack för svar.
Hur många varv ska dra upp en manuell klocka(dagligen)?
Hittar ingen info i manualen.
 
Topp