• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Korta länk på en Omega Speedmaster Professional 311.30.42.30.01.005

fnutten

Breitling
2-Faktor
Detta blir mitt första inlägg på KS :) Sökt runt på forumet och googlat men inte lyckats hitta hur man kortar länken med ett adekvat verktyg (eller snarare vilken storlek som bör användas) på den senare Speedyn. Är det möjligtvis en 1.6, 1.8 eller 2.0 mm mejsel? Nätet har dessvärre gett mig varierande svar.

Kram från fnutten
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej och välkommen.
Antar att det är samma konstruktion som de nya Planet ocean länkarna?! Jag använder 2 små mejslar. Inte koll på storleken tyvärr.. När båda små skruvarna är loss,det är en på var sida. Så får du använda ngt tunnt för att peta ur det lilla "rör" som håller ihop länkbitarna. Var försiktig bara. Det är inga stora grejer! Men det är lätt att göra på egen hand till skillnad på de äldre jäkla pinnlänkarna!
 

fnutten

Breitling
2-Faktor
Hej och välkommen.
Antar att det är samma konstruktion som de nya Planet ocean länkarna?! Jag använder 2 små mejslar. Inte koll på storleken tyvärr.. När båda små skruvarna är loss,det är en på var sida. Så får du använda ngt tunnt för att peta ur det lilla "rör" som håller ihop länkbitarna. Var försiktig bara. Det är inga stora grejer! Men det är lätt att göra på egen hand till skillnad på de äldre jäkla pinnlänkarna!

Tack så mycket :)! Det vet jag inte, är dock som du beskriver 2 skruvar på vardera sida. Ska göra ett försök imorn med en 2.0 mm mejsel jag lånat. Vill gärna veta vilken storlek det är innan jag beställer en ordentlig mejsel, kikat runt på forumet och Bergeon verkar vara det enda rätta. Återkommer med bilder vid ett senare tillfälle :)
Japp ska vara försiktig.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju vanliga skruvar så nog klarar du dig med ett sånt där litet skruvmejselset från valfri handlare typ Jula,Clas O mfl.
Det har jag gjort i alla fall ;-)
Nör det gäller bandverktyg och annat skulle jag dock satsa på ngt riktigt.
 

fnutten

Breitling
2-Faktor
Det är ju vanliga skruvar så nog klarar du dig med ett sånt där litet skruvmejselset från valfri handlare typ Jula,Clas O mfl.
Det har jag gjort i alla fall ;-)
Nör det gäller bandverktyg och annat skulle jag dock satsa på ngt riktigt.
Verkar vara en 1.6 mm mejsel som gäller och ja det verkar vara samma konstruktion som på de nya PO länkarna. Tyvärr sitter den som berget, lyckats få loss en skruv (svurit en hel del :rage:). Har för närvarande en 1.4 mm mejsel. Är det alltid moturs man snurrar?
 

Bilagor

  • P1090552.jpg
    P1090552.jpg
    33.3 KB · Visningar: 127
  • P1090784.jpg
    P1090784.jpg
    43.2 KB · Visningar: 132

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Japp. Det är det nog. De sitter ibland m ngn form av Loctite eller liknande. Ska bara vara att skruva.
 

Oggs

Omega
2-Faktor
Verkar vara en 1.6 mm mejsel som gäller och ja det verkar vara samma konstruktion som på de nya PO länkarna. Tyvärr sitter den som berget, lyckats få loss en skruv (svurit en hel del :rage:). Har för närvarande en 1.4 mm mejsel. Är det alltid moturs man snurrar?
Som tidigare nämnt så är det en god idé att ge den lite värme innan man skruvar och svär. AD nämnde detta när de hjälpte mig att korta länken på en 300M för några veckor sedan.
 

fnutten

Breitling
2-Faktor
Använde en hårtork :D, ska göra ett nytt försök idag efter jobbet. Trodde skruvarna skulle vara enkla att skruva upp. :rage:
 

McGyver

Rolex
Det är lugnt med tändare - håll bara den blåa delen av lågan brevid länkskruven så nära det går utan att röra vid själva länken/skruven!
Värmen löser upp "limmet" och du kan sedan lätt skruva ut skruven - tada! :)
 
Topp