Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Korta länk på en Omega Speedmaster Professional 311.30.42.30.01.005

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av fnutten, 20 juni 2015.

1. fnutten
    Trådstartare

fnutten Torpare

Från:
    Stockholm
    Detta blir mitt första inlägg på KS :) Sökt runt på forumet och googlat men inte lyckats hitta hur man kortar länken med ett adekvat verktyg (eller snarare vilken storlek som bör användas) på den senare Speedyn. Är det möjligtvis en 1.6, 1.8 eller 2.0 mm mejsel? Nätet har dessvärre gett mig varierande svar.

Kram från fnutten

2. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Hej och välkommen.
    Antar att det är samma konstruktion som de nya Planet ocean länkarna?! Jag använder 2 små mejslar. Inte koll på storleken tyvärr.. När båda små skruvarna är loss,det är en på var sida. Så får du använda ngt tunnt för att peta ur det lilla "rör" som håller ihop länkbitarna. Var försiktig bara. Det är inga stora grejer! Men det är lätt att göra på egen hand till skillnad på de äldre jäkla pinnlänkarna!

3. fnutten
    Trådstartare

fnutten Torpare

Från:
    Stockholm
    Tack så mycket :)! Det vet jag inte, är dock som du beskriver 2 skruvar på vardera sida. Ska göra ett försök imorn med en 2.0 mm mejsel jag lånat. Vill gärna veta vilken storlek det är innan jag beställer en ordentlig mejsel, kikat runt på forumet och Bergeon verkar vara det enda rätta. Återkommer med bilder vid ett senare tillfälle :)
    Japp ska vara försiktig.

4. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Det är ju vanliga skruvar så nog klarar du dig med ett sånt där litet skruvmejselset från valfri handlare typ Jula,Clas O mfl.
    Det har jag gjort i alla fall ;-)
    Nör det gäller bandverktyg och annat skulle jag dock satsa på ngt riktigt.

5. fnutten
    Trådstartare

fnutten Torpare

Från:
    Stockholm
    Verkar vara en 1.6 mm mejsel som gäller och ja det verkar vara samma konstruktion som på de nya PO länkarna. Tyvärr sitter den som berget, lyckats få loss en skruv (svurit en hel del :rage:). Har för närvarande en 1.4 mm mejsel. Är det alltid moturs man snurrar?

Bifogade filer:

6. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Japp. Det är det nog. De sitter ibland m ngn form av Loctite eller liknande. Ska bara vara att skruva.

7. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Sitter de stenhårt-värm lite med t.ex. en tändare först!

8. Oggs

Oggs Torpare

Som tidigare nämnt så är det en god idé att ge den lite värme innan man skruvar och svär. AD nämnde detta när de hjälpte mig att korta länken på en 300M för några veckor sedan.

9. fnutten
    Trådstartare

fnutten Torpare

Från:
    Stockholm
    Använde en hårtork :D, ska göra ett nytt försök idag efter jobbet. Trodde skruvarna skulle vara enkla att skruva upp. :rage:

10. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Det är annars lättast att få värmen "på rätt plats" med en lödkolv om du har!?

11. fnutten
    Trådstartare

fnutten Torpare

Från:
    Stockholm
    Ditt nick och avatar väcker såna goa barndomsminnen :D, har dessvärre ingen lödkolv och vågar inte riktigt leka runt med en tändare, har en annan mejsel nu så ska ge det ett försök.

12. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Det är lugnt med tändare - håll bara den blåa delen av lågan brevid länkskruven så nära det går utan att röra vid själva länken/skruven!
    Värmen löser upp "limmet" och du kan sedan lätt skruva ut skruven - tada! :)

_jonte gillar detta.