Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kortfattad recension av Grand Seiko 61GS

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av 80talisten, 4 oktober 2013.

1. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Recension av min Grand Seiko 61GS

Tillverkare/koncern: Seiko

Linje: Grand Seiko

Grand Seiko-serie: 61GS

Referensnummer: 6146-8000

Årsmodell: 1968

Urverk: Cal. 6146, Automatisk, Hi-Beat 36000bph, Hackfunktion och handwind, 25 juveler, veckodag och datum, 42h kraftreserv och snabbdatuminstälnning

Material: Rostfritt stål

Boettdiameter: 36mm

bandhornsbredd: 18mm

Glas: Akrylglas

Kortfattad historik kring Seikos Hi-Beat-kalibrar

Så länge som jag har erhållit Seiko som en av mina absolut favoritklocktillverkare så har jag nog alltid förknippat Seiko med sina 36000bph kalibrar. Jag älskar Spring Drive men deras 36000 kalibrar är något som för mig kännetecknar Seiko och deras tekniska kunnande, framförallt under slutet av 60-talet och början av 70-talet då dom lanserade en rad riktigt intressanta modeller i GS-linjen. Först ut med en 36K kaliber var Girard Perregaux som lanserade sin år 1966 följt av Seiko som lanserade sin första 36K kaliber år 1967, men den fick dock inte sitta i en Grand Seiko utan hamnade i deras Lorde Marvel från 1967. Zenith lanserade sin 36K-kaliber år 1968.

Seiko Lord Marvel (1967)
    Källa: http://www.monochrome.nl/seikos-affinity-to-hi-beat-movement-part-one/

Det var först året därefter, 1968 som Grand Seiko, det vill säga 61GS-serien fick en Hi-Beat-kaliber, vilket av många anses vara bland det bästa och finaste som Seiko tillverkat i urverksväg. (Cal 6145 i datum-versionen och Cal 6146 i dag/datum-versionen.) Man kan säga att 61GS från året 1968 till 1970 fanns i tre olika utföranden i kaviltetskontrollen av de olika positionerna där cal 6145/46 (GS Hi-Beat) var insteget, cal 6155/56 (GS Hi-Beat Special) var steget över och slutligen 6185/86 (V.F.A. - Very Fine Adjusted) i toppskiktet i 61GS-serien. Men varför Hi-Beat? Förklaringen ligger i att en högre frekvens ger möjlighet till en exaktare gång, och det här med exakt tidshållning är något som Seiko haft med sig fram tills modern tid vilket man kan se genom deras HEQ-kalibrar, Spring Drive-kalibrar samt deras återupptagande produktion av 36000bph kalibrar år 2009 med deras 9S85-kaliber.

Grand Seiko Hi-Beat 36000 SBGH001, från 2009
    Källa: http://www.grand-seiko.com/collection/9s-mechanical/SBGH001.html

Kortfattad recension av Grand Seiko 61GS 6146-8000

Grand Seiko 61GS 6146-8000

Ja allt började med att jag surfade på lite vintage, inget speciellt - jag bara slötittade lite, då jag inte var mycket för vintage... (vad jag trodde, och med facit i hand så undrar jag vad jag tänkte med då?) Mycket vintagesurfande och tittande och läsande blev jag mer och mer fascinerad av den här grejen, en vintageklocka är ju verkligen en liten historia-bok om tillverkaren i sig. Hursomhelst tog det endast 1,5 veckor från intresset kom till att jag visste vilken vintageklocka jag ville ha och efter ytterligare 1,5 veckor hade jag den på armen. Då jag velat ha en Grand Seiko ett bra tag samt att vintagesuget kom upp plötsligt så kändes det helrätt att gå på GS vintage..! Så vad tycker jag då?

Jag måste faktiskt säga att jag blev förvånad av hur "liten" den var, 36mm är inte särskilt litet men jag är ju van vid min MM300 som är 44mm i boetten (men som snarast bärs som 42mm då den är det över vridningen.) Men jag vande mig faktiskt samma dag som jag fick den! I själva verket upplevdes den inte som särskilt liten efter några timmar på, utan snarare som elegant och smäcker. Storleken kändes och känns helt perfekt för en klocka av den här typen. Den passar oehört bra med stjorta på (vilket jag använder ofta) men går även kanonbra ihop med lite mera casual wear.

Här syns det vackra plexiglaset bra

Kvaliteten på klockan känns otroligt hög, konstigt nog ger den nästan ett högre kvalitetsintryck än många moderna klockor (fast det beror säkert på att det rör sig om en snart 46 år gammal klocka som fortfarande fungerar felfritt.) Det som gör dessa GS-modeller extra älskvärda är den helt underbara boetten med dessa helt underbara kanter och former som samtidigt ger klockan en cool och sportig framtoning men samtidigt gör den så otroligt dressig! Nu förstår jag verkligen vad ni plexiglas-entusiaster menar, och det är något jag ställt mig ganska frågande till tidigare.. Men plexiglaset skänker verkligen ett liv till klockan, - det ger en skön och varm känsla i kroppen när man sitter hemma i tvsoffan om kvällarna och avnjuter det så här i det begynnande höstmörkret.

Jag är verkligen otroligt tacksam att jag lyckades få tag på ett så här fint exemplar, Den har suttit på handleden oavbrutet sen jag fick hem den för strax över en vecka sedan och det är svårt att ta av den för den sitter verkligen något otroligt bekvämt och känns helt perfekt i storleken. Nu ska jag bara beställa ett Crocoarmband och ett Grand Seiko-spänne till den, sen känner jag mig ännu mera supernöjd med den. :)

Tack för att ni tittade. :)

Jaro62, Dojo80, Rockenfeller och 28 andra gillar detta.
  2. par

par Friends of KS

Kul läsning,håller med dig om boettformen!

80talisten gillar detta.
  3. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Tack för recensionen, Mycket fin klocka! Och de är nått speciellt med plexi.

80talisten gillar detta.
  4. tchockys

tchockys Torpare

Det där är en av klockorna som hamnar på inköpslistan!

80talisten gillar detta.
  5. tchockys

tchockys Torpare

En fråga till, var hittade du uret? Har sökt lite efter liknande, men verkar inte finnas så många ute?

6. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Jag fixade mitt ex genom privata kontakter, men dom flesta dyker upp i Yahoo actions Japan, Rakuten, Sweetroad. Undvik Ebay då det ofta i grunden handlar om dåliga ex som blivit överpolerade där ursprungsformerna är så gott som förstörda.

Du kan ju även skriva en WTB på något forum som www.thewatchsite.com, som är ett Seiko-orienterat forum.

Tobbe-i-Etuna gillar detta.
  7. _jonte

_jonte Friends of KS

Trevlig läsning och fina bilder! Grattis igen! :)

80talisten gillar detta.
  8. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Tackar! Detta är nog det klockinköp som jag blivit mest nöjd av..:)

Icaras och tchockys gillar detta.
  9. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Härligt med den entusiasmen! Schysst klocka också;)

80talisten gillar detta.
  10. JesperO

JesperO Präst

grym recension av grym klocka.
    Vilket skick den är i - riktigt fina bilder.
    Kul att se ett av den första serien med Grand Seiko utskrivet.
    Min är från senare år och med endast GS logo och hi-beat text.

Bugar bockar!

80talisten gillar detta.
  11. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Tack för lovorden! Jag älskar den verkligen... Så jäkla vacker klocka med den där boetten... Hehe, - jag kommer hålla i den här med näbbar och klor :p Din är också riktigt fin!...

12. _jonte

_jonte Friends of KS

Posta din! :)

13. rzc

rzc Stadsbo

Grattis! Inte avundsjuk alls ;)
    Trevlig läsning och mycket fina foton, du har lyckats lyfta fram de fantasktiska linjerna på klockan
    i ett par av fotona, bravo :)

80talisten gillar detta.
  14. JesperO

JesperO Präst

okidoki
    kass bild tyvärr...
    också bra skick men inte som 80-talistens...

_jonte och 80talisten gillar detta.
  15. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Kalasfin ju! :)

JesperO gillar detta.
  16. JesperO

JesperO Präst

Tack - ja, den har en speciell plats hos mig också.

80talisten gillar detta.
  17. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Du hade väl en modern GS också?

18. JesperO

JesperO Präst

Japp

Räven och 80talisten gillar detta.
  19. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Tack för intressant läsning! :)

80talisten gillar detta.
  20. _jonte

_jonte Friends of KS

Den ser vi helt grym ut! Opolerad?

JesperO gillar detta.
  21. JesperO

JesperO Präst

Ja, den är helt orörd så vitt jag kan se och vet.

80talisten och _jonte gillar detta.
  22. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Det är ett stort plus isåfall!

23. nifag

nifag Stadsbo

Trevlig recension! Den där boettformen är verkligen magisk.. Antar att den bärs något större än sina 36mm just på grund av formen. Underbar!

80talisten gillar detta.
  24. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Tack! som sagt är man van vid stora klockor så kommer den kännas liten men man vänjer ju sig snabbt med storlekar på klockor! Nu känns det som en helt normal storlek när jag har den på armen.. :)

nifag gillar detta.
  25. TiE

TiE Friends of KS

Håller med alla, verkligt fin klocka och grymma bilder. Måste vara kul att ha fått tag på ett så tidigt och fin exemplar.

80talisten gillar detta.
  26. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Jag kunde inte vara mera tacksam att jag lyckades komma över den här. En annan rolig detalj är att tavlan på min tillhör den tidigare varianten av 6146-8000 som har "Seiko" "GS" "Grand Seiko" på urtavlan

medans dom senare efter 1968 hade "Seiko" "Automatic" "GS" "HI-BEAT 36000" på tavlan....

Tobbe-i-Etuna gillar detta.
  27. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Hur såg spännet ut? Är det original?

28. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Armbandet och spännet är aftermarket... Sen är armbandet alldeles för kort. Jag kommer snart att köpa ett nytt svart Crocostrap samt ett Grand Seiko-spänne från Seiya.

29. gert

gert Friends of KS

På pricken rätt.

80talisten gillar detta.
  30. Chuck

Chuck Friends of KS

Tack för detta!

80talisten gillar detta.