Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kosher Hublot?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sledger, 10 maj 2015.

1. Sledger
    Trådstartare

Sledger Stadsbo

Ser denna ok ut? Googlat runt lite och hittar ingen där urverket ser ut som detta med blå skruvar. Jag är inte van med titanium så tycker klockan känns lätt och plastig, men Hublot kanske ska kännas så? :) Har absolut inga djupare kunskaper om Hublot och mina googlingar har inte gett mycket.

WP_20150510_12_06_01_Pro.jpg

WP_20150510_12_06_06_Pro.jpg

WP_20150510_12_06_24_Pro.jpg

2. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Kan inte mycket om hublot men ska inte skruvarna bezeln linjer med 10,20,30 osv?

3. gurta_g

gurta_g Stadsbo

Från:
    Linköping
    fejk...

4. Anden

Anden Friends of KS

Från:
    Lund
    Lustigt att det står Stainless Steel vid nedre bandinfästningen om den är gjord i titan.

5. gurta_g

gurta_g Stadsbo

Från:
    Linköping

och den nedersta bezel skruven borde väll ligga centrerat klockan sex?

6. Rey

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Står stainless Steel på den undre sidan och Titanium på dem övre och många Hublots har flera metaller i sig. skruvarna är ej centrerade på Hublot så det är inte Heller någon fake-tell. AP har centrerade skruvar däremot! däremot låter ja bli att gissa om den är fake då det kan vara annat som är fel :)

7. Brogren

Brogren Friends of KS

Nej, på många Hublot så är skruvarna inte linjerade.

Jonulf gillar detta.
  8. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Aaah, ok! Bra då har man lärt sig det iallafall:)

9. Martin Schönning

Martin Schönning Friends of KS

Fejk. Datumvisningen är väl helt fel? Ska vara vit text och svart bakgrund?
    Kan ha fel dock..

10. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Påminner starkt om denna jag sprang på för ett tag sedan..
    image.jpg

Lika äkta som Stefan löfvens leende. ;)

Brutus och jabla gillar detta.
  11. M021

M021 Friends of KS

jävligt svårt, har vi någon hublot expert här inne? Tänkte med kunskap att hitta tells bortsett från de uppenbara. Känns som det finns fler Hublot varianter än färgskalor på björn borg kallingar.

12. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Det säger mig att man ska köpa Rolex istället... Hur kan man sälja klockor för hundratusentals kronor utan att se till att skruvarna sitter på rätt plats? :banghead:

13. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Svårt att säga då Hublot har oändligt många variationer..
    Men jag reagerar på de blå skruvarna i urverket.
    Dessutom så om man har en äkta Hublot ser man då inte till att fixa när ett gummiinlägg till en kronografknapp har lossnat? (Vid kl 4).

Jag tror också att den röda färgen på kronograf sekundvisaren ska fortsätta ner i "H". Annars ser det ju ut som ett A....

Sledger : är det din? Var har du i så fall köpt den?

14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Själv tycker jag Daytonan ser OK ut men du vet nog bäst... ;)

Holmqvist gillar detta.
  15. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Hublot är nog det märke som det läggs energi på att kopiera idag då. Tyvärr så finns det entusiaster på forum större än detta som lägger en massa tid och energi på frankens och highend fakes. Tillräckligt för att ibland kunna köpa originalen. Min poäng är att du är osäker så kommer bara en AD kunna svara med säkerhet, då det idag tyvär finns kopior betydligt bättre än vad du kan köpa på thaimarknaden.

Gällande just din klocka så måste jag tyvärr säga att jag tycker urverket inte alls liknar det som finns i hublots nuvarande klockor.

Tror dom kallar kalibern HUB44 när det är den varianten av valjoux.
    Notera skillnaderna som rodiumplättering och mat finish istället för dålig perlage på bryggan. Skruvarna är inte heller blånerade på den garanterat äkta nedan.

När det handlar om en variant där dom har bytt ut bryggan så heter urverket hublot 4100 och finishen liknar inte heller vad som finns i din klocka.

Tripeiro., Johne och jabla gillar detta.
  16. Sledger
    Trådstartare

Sledger Stadsbo

Den är inte min. En före detta kollega hälsade på på jobbet idag och eftersom han vet att jag gillar klockar så flashade han med denna. Tydligen inköpt i Dubai för 75k. Jag vet att han varit där och jobbat men han har även jobbat i Thailand. :) Han är lite oberäknelig och svår att sätta fingret på ibland så vet inte om jag ska tro på honom.

Jag har aldrig hållit i en Hublot förut så har ingen direkt jämförelse, men jag tyckte den kändes billig om man säger så. Man brukar ju kunna "känna" kvalitet när man kommer nära, men känslan i min billiga Seiko Sumo var mer gedigen än den klockan. kanske är det så med klockor i titan men hade väntat mig mer. Därför jag tänkte ställa frågan om den här.

gurta_g gillar detta.
  17. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Mig veterligen är det bara en Special Edition Morgan som har blånade skruvar i verket.

Sätter mina klockor på att denna är fake.
    Lägg örat till den, sätter även en hel del på att det är ett 21600 verk i denna replika.

Dessutom som Niklas nämnde om avsaknad av gummi-pluppen på kronokmappen. Dessa är också fel storlek på, täcker större delen av kronoknappen på en äkta Hublot

Jakobb, Mr.Sund, henk von helvete och 2 andra gillar detta.
  18. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Fast det där är en hel del orättvist, det finns ju en förklaring nu; Hublot använder faktiskt skruvarna till att fästa något och kan därmed inte centrera alla. T. ex. AP:s "skruvar" är endast dekoration och tjänar inget faktiskt syfte

svesam och Eurenius gillar detta.
  19. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    AP:s skruvar är inte bara dekoration utan håller ju ihop hela caset. Sen har dem en smart lösning för att få främre skruvarna centrerade. :)
    http://people.timezone.com/library/horologium/horologium631670172488072079

Hubloten är fake.

Rozzy, yonsson, AdamST och 1 annan gillar detta.
  20. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Edit: f-n. Tvåa på bollen. snoozarn Jag skyller på att det går långsamt att skriva på iPad..

Hold your horses, dear sir :)
    AP skruvar fyller också en funktion. De är genomgående och håller ihop hela bezel/boett/bakstycke.
    Men då de är genomgående så fästes de med muttrarna i bakstycket. Det är således dessa muttrar som skruvar fast skruvarna.
    Rätt ska vara rätt! :D

Men du har rätt, Hublot's skuvar skruvar (kan man skriva så?) fast bezeln men de skruvas direkt i boetten. Därför kan de inte vara centrerade utan att bezeln skulle var lös eller för hårt skruvad.
    En genväg kan jag tycka.
    Med en liten justerbar mutter i boetten så hade de kunnat centrera skruvskallarna.
    En enkel och elegantare lösning IMHO.

paradis, snoozarn och AdamST gillar detta.
  21. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du gav en bättre förklaring Niklas :D

En skön video som visar hur det går till.

Guskleto, paradis, kahler och 2 andra gillar detta.
  22. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Woops då hade jag lite fel, My bad Niklas och snoozarn :) jag håller med om att Hublots lösning känns lite snabbfix

snoozarn och Niklas gillar detta.
  23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Fake.
    1: Skruven kl 6 sitter knas.
    2: Rotorfästet.
    3: Enkelt (billigt) stötskydd vid balansen. Bör vara trepunktsfäste då jag knappast tror att Hublot använder något annat än top/COSC-ETA att modda utifrån.

24. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du förtjänar ingen AP. ;)

25. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Vilken tur att man inte förtjänar dem utan köper dem då ;)

yonsson gillar detta.
  26. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lite bonusinfo som inte har ett jota att göra med topic på denna tråd..

I Royal Oak och Royal Oak Chrono så är skruvarna av vitguld.
    I Offshore så är de av stål för att man ska kunna dra åt dem hårdare för vattentäthetens skull.

Guskleto, l.smallbone, Aurum och 3 andra gillar detta.
  27. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Bara jag som tycker att numreringen ser helt kass ut med? På tiotalet är ju nollan mycket mindre? Ser kass ut.

28. Njaa, i Divern så är väl skruvarna iallafall i vitguld och det är en offshore...

Johne gillar detta.
  29. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är du säker på det? Jag har en bekant som i sin tur har en kompis (jag vet...) som arbetar hos AP i Bassus.
    AP snubben påstod i varje fall att alla Offshore (inkl. Diver) hade stål skruvar för att de tål ett högre moment vid åtdragandet.

Då detta är en kompis till en kompis historia så kan den likväl vara i klass med råttan i pizzan och jag frisäger mig allt ansvar vid ev. felaktigheter. :D

gurta_g gillar detta.
  30. Skulle inte säga att jag är 100% säker men 99%...

Mårtenssons ur Brookfield