• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kostnad för att kolla upp skicket på en Rolex Datejust 1601?

Jakob95

Omega
Hej! Jag har hittat en väldigt fin Rolex Datejust 1601 från 1970 som jag tycker ser väldigt fin ut. Säljaren skriver att klockan är nyservad enligt förra ägaren. Säljaren verkar mycket seriös, dock så kan ju den tidigare ägaren varit en riktig lallare, så därför så vill jag gärna att den nuvarande ägaren kollar upp skicket i någon klockbutik, men vad skulle detta kunnas tänka kosta? Om någon av er har en fin Rolex Datejust (tvåton) som ni har papper på att den nyligen är servad så kan ni höra av er. Budgeten är dock ganska så begränsad och jag velar fram och tillbaka om jag ska köpa en ny klocka eller inte, men jag är riktigt sugen en Datejust i tvåton.
 

Hugii

Audemars
Är det nån du känner?
Hur ska du vara säker på att han har varit hos en urmakare och hur vet du vad urmakaren har sagt?

Btw.... alla bedtagare är trevliga oxå (att vara trevlig, ingår väl i uppdraget när man ska sälja) ;)
 

JohnDoe

Rolex
Grundprincien är inga papper = oservad. Om den servats hos AD borde förra ägaren nämnt var den servats. Om nu kvittot är "borta" och då går det att få fram från den AD:n. Är den servad hos icke AD utan papper är det i mina ögon detsamma som oservad.
 

Jakob95

Omega
Är det nån du känner?
Hur ska du vara säker på att han har varit hos en urmakare och hur vet du vad urmakaren har sagt?

Btw.... alla bedtagare är trevliga oxå (att vara trevlig, ingår väl i uppdraget när man ska sälja) ;)
Nej, det är ingen jag känner. Det är en annons som jag hittat på en sida. Säljaren har en bra bit över 200 recensioner och alla är positiva. Jag vill såklart ha ett skriftligt intyg från urmakaren samt telefonnummer.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nej, det är ingen jag känner. Det är en annons som jag hittat på en sida. Säljaren har en bra bit över 200 recensioner och alla är positiva. Jag vill såklart ha ett skriftligt intyg från urmakaren samt telefonnummer.
Vad ska intyget intyga? Tror du får svårt att hitta en urmakare som ska gå i god och ge garanti för en klocka denne inte själv har servat. o_O
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det enklaste är väl att be säljaren göra amplitud samt tryck test hos en AD. Borde kosta runt 400kr.
Dock ger inte detta full info men kommer ge en hum iaf. Amplitud runt 300 för en nyservad klocka samt inga stora skillnader mellan olika lägen. Sen bör den vara tät om den är nyservad.
 
Topp