• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kostnad för import från Korea

Hej, någon som vet vad det kostar att importera en klocka från Seoul?

Hittat en för ca 10 k, men den är inte prisvärd om man åker på 20% moms plus tull avgifter.

Försöker läsa mig till det och efter vad jag fått fram så har syd Korea ett frihandelsavtal med EU och då borde det vara avgiftsfritt.

Stämmer det?
 

JohnDoe

Rolex
Hej, frihandel, tull och moms är helt olika saker. Frihandel avser tullavgifter vilket enligt andra kunniga KS medlemmar rör sig om 10-15 kr för en klocka. Moms tillkommer alltid vid handel utanför EU. Dvs köper du en klocka från Sydkorea tillkommer moms 25 % på klockan. Har för mig att det även är moms på fraktavgiften. Dessutom tillkommer en tullhanteringsavgift på 100-200kr beroende på fraktleverantör.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Tull kan du slippa om det finns ett frihandelsavtal. Moms slipper du dock inte. Moms ska alltid betalas på varor som du köper in från länder utanför EU. Köper du en klocka i Sverige så är moms inkluderat i priset. Köper du från Sydkorea drar de av den Koreanska momsen från priset och du betalar istället svensk moms vid införsel. Den svenska momsen på 25 % beräknas sist - tullen lägger till fraktkostnaden, eventuell tullhanteringsavgift, samt tullavgift, till klockans pris och beräknar sedan moms på detta. Att du slipper tull är i sammanhanget helt oviktigt då tullavgiften är väldigt låg.

Men sen kan det också hända att klockan slinker förbi tullen obemärkt. Det hände mig senast med ett köp från Japan.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Köpte en klocka från Korea för 1200-1500 (minns inte exakt) för ett par år sedan som jag fick hämta ut från posten och betala 300-nåt för avgifterna då.
Kul detalj var att den skickades på tisdagen och var framme på torsdagen :)
 
Tackar allihop för svaren, gött när man lägger ut en fråga mitt i natten och man har flera svar efter en kvart..:)

Får nog kallt räkna med moms och tull, men nu vet jag hur mycket jag kan handla för. Och bara det är ju kanon, som dom säger i Bofors....o_O

Nicklas
 
Klockan sprang iväg i pris, jäkla eBay...;)
Hade hopp en stund då det inte gick att läsa sig till att dom kunde skicka den internationellt, jakten fortsätter på en Sinn U1, U2, UX.
 
Topp