Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kostnad för rengöring av omega 2500 verk?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Petta, 4 november 2015.

  1. Petta
    Trådstartare

    Petta Bonde

    Inlägg:
    65
    Någon som lämnat in sin Omega med 2500 verk för service?

    Vad kostar det att rengöra/serva ett sådant verk ?

    Ingen polering alltså bara rengöring:)

    Byttes delar ut i så fall?
     
  2. Norra

    Norra Borgare

    Inlägg:
    743
  3. Undersköterskan

    Undersköterskan Präst

    Inlägg:
    1.169
    Från:
    Växjö
    Senast jag servade en 2500 var i våras, en De Ville med kaliber 2500C från år 2007 som ditintills aldrig öppnats, fick jag betala 4600kr. Klockan lämnades in till Oscar Carlsson Ur & Optik i Växjö som förmedlade ärendet vidare till Swatch Group Nordic som i sin tur skickade klockan till Schweiz för fullservice. Ingen polering (avskyr sådant) och endast de obligatoriska delarna byttes (boettpackning och uppdragskrona). Fjädern, som ofta byts rutinmässigt, fick vara kvar.

    Räkna med ca 5k i kostnad oavsett var du lämnar in klockan.

    Vänligen
    Forumets undersköterska
     
    Eurenius och Bjoerlin76 gillar detta.
  4. Petta
    Trådstartare

    Petta Bonde

    Inlägg:
    65
    Tack för info!

    Det är sjukt vad dyrt det blivit med service nu:(
     
  5. Petta
    Trådstartare

    Petta Bonde

    Inlägg:
    65
    undersköterskan:

    Trodde att man alltid bytte co-axial delarna vid service?

    Är du säker på att de inte bytte dem?
     
  6. jandan

    jandan Friends of KS

    @Petta , om du sätter ett @ framför nicket, så taggas personen så att de ser att du frågat något och kan svara,
    tex @Undersköterskan ... :)
     
  7. Undersköterskan

    Undersköterskan Präst

    Inlägg:
    1.169
    Från:
    Växjö
    Det är riktigt att ankarhjulet på A, B och C-varianterna, alltså de versioner med ankarhjul i endast två nivåer (där den övre nivån fyller två funktioner), oftast byts då det bildas beläggningar på dom samtidigt som slitaget är stort - en konsekvens av att ankarets syntetiska stenar går hårt åt kontaktytorna på ankarhjulet. Det är därför dessa får en minimal mängd olja som måste appliceras mycket exakt med hjälp av mikroskop. Oljeklicken fungerar inte som smörjmedel utan istället likt en stötdämpande kudde som ska minska slitaget på ankarhjulet. D-versionen har ankarhjul i tre nivåer där varje nivå endast fyller en uppgift (vilket också gäller samtliga versioner i Omegas manufakturserie baserad på 8500) och där existerar inte den här problematiken.

    Jag frågade specifikt om detta men enligt butiken var delarna i påsen det enda som returnerats - och där fanns endast boettpackning och krona. Det hindrar ju i och för sig inte Omega från att byta ut ankarhjul och/eller ankare ändå.

    Vänligen
    Forumets undersköterska
     
    Icaras, FilipF, Obeedoobe och 1 annan gillar detta.
  8. Petta
    Trådstartare

    Petta Bonde

    Inlägg:
    65
    Tack det som vanligt utförliga svaret från undersköterska ;)
     
    FilipF gillar detta.
  9. Pez-79

    Pez-79 Stadsbo

    Inlägg:
    202
    Från:
    Norra Norrland
    Jag har en Omega Seamaster pro med urverket 1120 som jag skickade på service i höstas som skickades till Swatch Group (vet ej hur intressant det är när du efterfrågar 2500 ser jag när jag skrivit allt...). Det som ingick var visserligen med polering samt framställande av ett värdeintyg samt då service. Jag börjar att säga ursäkta om jag använder fel termer men det går kanske förstå i alla fall. Vad jag kan se byttes packningar, krona, heliumventil, datumskiva, visare, bandstift, hjul/fjädrar mm det gick för 6500kr.
     
Mårtenssons ur Brookfield