Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kostnad ruckning?

Diskussion i 'Vintage' startad av littlebigger, 17 november 2015.

1. littlebigger
    Trådstartare

littlebigger Torpare

Från:
    Huvudstad
    Hej alla glada!

Mitt första inlägg med mitt nya alias (det gamla var felstavat :))

Håller på kollar på en gammal Tissot (antimagnetique) från 40-talet som går lite efter en enklare service. Verkar tappa ca 1 min på 6h..

Jag undrar vad det skulle kosta att reglera/ rucka? Någon som kan göra detta?

Tack alla!

2. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det finns en liten spak på balansen som man kan flytta antingen till höger eller vänster som reglerar verket så det kan man göra själv, fast det är mycket smått och man skall bara flytta spaken ytterst lite.

3. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Och gärna använda något som inte repar urverket, typ en tandpetare :)

4. littlebigger
    Trådstartare

littlebigger Torpare

Från:
    Huvudstad
    Jaha, men det låter bra. Tack för era svar!
    Man skall bara kunna öppna den först..

Vet ni vad en urmakare skulle ta för en sådan operation?

5. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det beror på urmakaren då en del tar betalt bara för att öppna klockan och då jag gör allt själv vet jag inte men det borde inte vara mer än ett par hundra tycker jag och då utgår jag från att urmakaren testar gången med en timegrapher.

För det gör jag.

6. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Kom ihåg att det låter lättare än vad det är att rucka en klocka. Det är inte lätt på egen hand utan rätt verktyg (timegrapher).

7. littlebigger
    Trådstartare

littlebigger Torpare

Från:
    Huvudstad
    Så Mr Lovasz, detta är något du kan göra? Om det behövs så kanske jag hör av mig :)
    Mvh

8. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja då men andra saker som att t ex balansfjädern kan vara missformad eller att spiralerna tar i varandra kan göra så att klockan går fel och då måste man forma om fjädern och det är överkurs så det skriker om det.

9. littlebigger
    Trådstartare

littlebigger Torpare

Från:
    Huvudstad
    Ajdå, vi får se vad som händer. Säljaren skall lämna in den för en justering då den nylien blivit servad. Sedan har jag läst att egentligen måste man bära uret innan den justeras för att veta hur pass mycket fel den går, då det ibland beror på bärarens rörelsemönster osv..

Tack i alla fall för alla svar!

10. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    låter inte 4 minuter per dygn lite i värsta laget för att det ska räcka med att rucka? Kan du slänga upp en bild på baksidan?

eriksson850 gillar detta.
  11. littlebigger
    Trådstartare

littlebigger Torpare

Från:
    Huvudstad
    Som sagt, har inte köpt den än.
    Nuvarande ägaren skulle ta den till killen som bytt fjädern för check. Återkommer med resultat..

Matts gillar detta.
  12. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Bra för det finns många bra fungerande Tissot från denna period att köpa här i Sverige så acceptera inte att den går så fel.

13. littlebigger
    Trådstartare

littlebigger Torpare

Från:
    Huvudstad
    Tack för tipset Martin.