• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kostymare med alarm?

F-L-P

Panerai
Diskuterade ikväll lite mer dressade vintage klockor med alarmfunktiom.

Vilka finns det förutom memovox, vulcain cricket och seiko bellmatic som man kan kolla på i det segmentet?

Memovox är i dyraste laget, vulcain brukar vara slitna och bellmatic brukar man inte se så ofta..

Några tips någon?
 

Archie

Cartier
har tyvärr inga tips, undrar bara vad alarmfunktionen är bra till? att någon specifikt vill ha en med alarmfunktion har jag inte hört förut.
 

fredrik

Omega
Från JLC så har du även Amvox (säljer en här på forumet om du är sugen), inte billigare än Memovox men ändå.
Sedan är där Omega Memomatic, jag har en mint för 13k om du är sugen.
Till sist så är där Girard-Perregaux Traveler II (också till salu här på forumet), läs mer om klockan här: http://urval.se/girard-perregaux-traveler-ii/
Det är väl de jag sprungit på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
har tyvärr inga tips, undrar bara vad alarmfunktionen är bra till? att någon specifikt vill ha en med alarmfunktion har jag inte hört förut.

Så man slipper bryta etikett och ta upp mobilen som en 15åring när man har en tid att passa?
Hade en g-shock med vibrationsalarm en gång. Mycket praktiskt när man inte ville väcka personen bredvid på morgonen.inte direkt dressig, men jag hade nytta av alarmfunktionen i alla fall. :)
 

danne10

Panerai
2-Faktor
Panerai har en Radiomir modell med alarm, klämt på den ett par gånger, den är riktigt fin :)

y2ajyte6.jpg


// Danne
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Poljot!!!!
Finns en uppsjö på bukten, men de kanske är i fel prisklass?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Seiko Bellmatic finns det en hel del av på e-bay, sist jag kollade. Valde dock själv en LeCoultre wristalarm, då den inte var lika stor och hög som Bellmaticen, på min tunna handled.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
har tyvärr inga tips, undrar bara vad alarmfunktionen är bra till? att någon specifikt vill ha en med alarmfunktion har jag inte hört förut.
Precis, man hör ju kyrkklockorna ;-) Skämt och sido, så tycker jag det är bland de läckrare komplikationerna, med en ny dimension, och nog minst lika användbar som en kronograf.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

F-L-P

Panerai
har tyvärr inga tips, undrar bara vad alarmfunktionen är bra till? att någon specifikt vill ha en med alarmfunktion har jag inte hört förut.

Endast för att det är en kul komplikation. Fin mekanik och hantverk. Så samma anledning att jag har mekaniska klockor över huvud taget.
 

F-L-P

Panerai
Från JLC så har du även Amvox (säljer en här på forumet om du är sugen), inte billigare än Memovox men ändå.
Sedan är där Omega Memomatic, jag har en mint för 13k om du är sugen.
Till sist så är där Girard-Perregaux Traveler II (också till salu här på forumet), läs mer om klockan här: http://urval.se/girard-perregaux-traveler-ii/
Det är väl de jag sprungit på.

GPn var fin!

Hade helt missat den, gillar pekaren.
 

F-L-P

Panerai
Seiko Bellmatic finns det en hel del av på e-bay, sist jag kollade. Valde dock själv en LeCoultre wristalarm, då den inte var lika stor och hög som Bellmaticen, på min tunna handled.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Hört att den är lite bullig så skulle nog vilja snubbla över en någonstans så man fick klämma innan man skaffar en från bukten.
 
Topp