• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kostymklocka

Då jag på senare tid har kommit att behöva klä mig mer formellt på jobbet har jag insett att det finns en lucka i min klocksamling, det är varken snyggt eller särskilt praktiskt när jag har på mig min El Primero och tycker att min DJ är lite för tjock för att helt smärtfritt glida under manschetten. Skulle gärna lägga beslag på en VC Ultra-fine 1955 men tyvärr tillåter inte min ekonomi det för tillfället. Har försökt leta lite men det verkar inte vara så att utbudet är överväldigande, undrar nu om det är någon som kan tipsa om en bra kostymklocka och inte kostar 200k?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
JLC Reverso är väl perfekta som kostymur, eller dem kanske är för höga?

Annars dem även sin Master ultra thin serie.

Nu vet jag ju inte din budget men det finns ju schyssta vintagealternativ hos både JLC och IWC annars som går runt 10 lappar.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Håller med Aquaracer... kolla in JLC Ultra Thin
jaeger-lecoultre-master-control-ultra-thin-original-white-gold.jpg


Ett annat fint alternativ är GS handwind LE
645188d1331109616-anyone-check-out-grand-seiko-grandseiko.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Under 200k alltså... Det kan bli svårt :roll:

Jag röstar också för JLC ultra thin. Riktigt nice!
jlc.jpg


Men den har en lite liten diameter kanske? Något handuppvridet är ju annars cool på en dressklocka, som man inte kommer använda dagligen.

Zenith ulrta thin:
591873d1325473587-jaeger-lecoultre-vs-zenith-zenith-ultra-thin1.jpg


Eller kanske en Seiko spirit (SCVS003)? -Men den har automatiskt urverk, så den är lite tjockare.
attachment.php
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
lordhasse skrev:
Då jag på senare tid har kommit att behöva klä mig mer formellt på jobbet har jag insett att det finns en lucka i min klocksamling, det är varken snyggt eller särskilt praktiskt när jag har på mig min El Primero och tycker att min DJ är lite för tjock för att helt smärtfritt glida under manschetten. Skulle gärna lägga beslag på en VC Ultra-fine 1955 men tyvärr tillåter inte min ekonomi det för tillfället. Har försökt leta lite men det verkar inte vara så att utbudet är överväldigande, undrar nu om det är någon som kan tipsa om en bra kostymklocka och inte kostar 200k?

Ny eller vintage?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Någon av dessa tre. Från vänster till höger; SBGW033 från 2011, 3180 från 1960 och 43999 från 1964.

08092012-dsc_3867-2_540.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På tal om kostymur, så köpte jag en sån här precis som ska ges bort i present. Kostade ca 700kr inkl frakt.
807195-wruw-friday-aug-31-2012-%5C%5C%5C%5C%5C%5C%5C%5C%5C-orientsymphony2.jpg

ER27006B-3.jpg

Automatiskt urverk och sjukt fin för det priset. Är lite sugen på att skita i att ge bort den och behålla den själv istället.
:D
 
Tack så mycket för alla tips!

måste säga att JLC Ultra Thin är lite av en favorit, men de finns ju uppenbarligen en hel uppsjö av riktigt snygga GS klockor! Måste erkänna att Seiko inte är de första jag tänker på när det kommer till dressade klockor men de är dags att tänka om.

Hittade förövrigt den här klockan:

D_101_Tan_FRONT_01.jpg


Är nog en av de mest estetiskt tilltalande klockorna som jag känner till (är en sucker for Bauhaus :)). Är det någon som har erfarenhet av Nomos?

//

HC
 
Ariste skrev:
lordhasse skrev:
Då jag på senare tid har kommit att behöva klä mig mer formellt på jobbet har jag insett att det finns en lucka i min klocksamling, det är varken snyggt eller särskilt praktiskt när jag har på mig min El Primero och tycker att min DJ är lite för tjock för att helt smärtfritt glida under manschetten. Skulle gärna lägga beslag på en VC Ultra-fine 1955 men tyvärr tillåter inte min ekonomi det för tillfället. Har försökt leta lite men det verkar inte vara så att utbudet är överväldigande, undrar nu om det är någon som kan tipsa om en bra kostymklocka och inte kostar 200k?

Ny eller vintage?


För min del köper jag gärna vintage, blir mer personligt, men utesluter inte att köpa nytt - även de har ju sina fördelar :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
lordhasse skrev:
Hittade förövrigt den här klockan:

D_101_Tan_FRONT_01.jpg


Är nog en av de mest estetiskt tilltalande klockorna som jag känner till (är en sucker for Bauhaus :)). Är det någon som har erfarenhet av Nomos?
Jag har bara hört bra saker om Nomos.
Tycker själv det är ett intressant märke.
 

max

Dancing Queen
Re: Sv: Kostymklocka

yonsson skrev:
Bandbredden ser dock väldigt smal ut i förhållande till diametern på klockan.
Mm tangente på bilden har bara 18mm band vilket jag håller med om att det kan vara för litet, jag klarar ej av att ha under 20mm.
Dock har de många fler liknande klockor med 20mm band.

Har också bara hört gott om nomos
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
yonsson skrev:
Bandbredden ser dock väldigt smal ut i förhållande till diametern på klockan.

Och det är precis så det skall se ut! Ett kostymur blir mycket elegantare och ser mer proportionerligt ut när man håller bandbredden nere. Breda och tjocka band hör hemma på sportur.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
lordhasse skrev:
Ariste skrev:
lordhasse skrev:
Då jag på senare tid har kommit att behöva klä mig mer formellt på jobbet har jag insett att det finns en lucka i min klocksamling, det är varken snyggt eller särskilt praktiskt när jag har på mig min El Primero och tycker att min DJ är lite för tjock för att helt smärtfritt glida under manschetten. Skulle gärna lägga beslag på en VC Ultra-fine 1955 men tyvärr tillåter inte min ekonomi det för tillfället. Har försökt leta lite men det verkar inte vara så att utbudet är överväldigande, undrar nu om det är någon som kan tipsa om en bra kostymklocka och inte kostar 200k?

Ny eller vintage?


För min del köper jag gärna vintage, blir mer personligt, men utesluter inte att köpa nytt - även de har ju sina fördelar :)

Jag tycker en Omega Constellation Pie Pan i stål skulle ge din fina samling ett bra komplement i kostymväg. Har ingen egen bild men länkar till en här: http://forums.watchuseek.com/f20/omega-constellation-pie-pan-1961-a-20419.html
Ett dyrare men minst lika elegant alternativ är en Seiko GS, Molle och Kuma-kun har en hel del fina.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Nomos är väldigt trevliga klockor och rätt ovanliga. Jag hade tidigare en Nomos orion datum som jag själv tycker är den snyggaste modellen och lite större 38mm.

Franks Ur är nog de enda som säljer Nomos i Sverige eller iaf i Sthlm vad jag vet.

Är nog den enda klocka jag saknar, får trösta mig med en bild.

20120917072608-62.20.25.41.jpg
 
cab skrev:
Nomos är väldigt trevliga klockor och rätt ovanliga. Jag hade tidigare en Nomos orion datum som jag själv tycker är den snyggaste modellen och lite större 38mm.

Franks Ur är nog de enda som säljer Nomos i Sverige eller iaf i Sthlm vad jag vet.

Är nog den enda klocka jag saknar, får trösta mig med en bild.

20120917072608-62.20.25.41.jpg

Vad läcker!

Jo har inte hittat någon annan AD än Franks UR i Sverige, tur att man bor i Stockholm :). Får glida förbi och klämma lite på dem efter jobbet någon dag :).
 
Topp