Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Krav på byte av urverk på Breitling Chronomat

Diskussion i 'Diskussion' startad av Patrik Norr, 12 mars 2015.

1. Patrik Norr
    Trådstartare

Patrik Norr Torpare

Hej!
    Jag är helt ny på detta forum och har en fråga angående min nyligen införskaffade Breitling B13047. Under dagen har jag besökt både Nymans ur och Krons ur i Stockholm. Jag fick under mitt besök på Nymans vetskapen att de inte längre servade Breitlings gamla 17 juvelers urverk utan enbart kan erbjuda att byta ut det mot ett nytt 21 juvelers. Nu lyder min fråga om detta är ett krav från samtliga urmakare som är värda namnet och vad det i så fall skall kosta? Enligt Nyman gav de en osäker offert på mellan 15-20 tusen kronor medan Krons ur erbjöd en service utav klockan med byte av urverk för kring fyra tusen kronor. Enligt Krons ur var det dessutom billigare att byta urverket än att serva det befintliga, men skulle inte kosta mer än vad deras ordinarie "större" service kostar (ca 4 tusen). Nymans ur ville för det första ha ca tre till fyra gånger mer för ett urbyte och erbjöd dessutom en offert på ca sju till åtta tusen kronor för en "större" service på en Breitling med de nyare urverket. Jag undrar därför även varför Nymans är så mycket dyrare, erbjuder de någon annan typ av service samt urverk??

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,
    Patrik

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Nu är ju Krons och Nymans samma företag och använder samma urmakare så det där låter lite konstigt.

adress, Erik1, vikgul och 2 andra gillar detta.
  3. Patrik Norr
    Trådstartare

Patrik Norr Torpare

Ja, jag förstår inte heller hur offerterna kan skilja så mycket, men det är ordagrant vad de båda butikerna svarade!

4. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

What he said!! Låter ju helt galet?!

Spencer gillar detta.
  5. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

I någon av butikerna var det en svamlare..

6. Patrik Norr
    Trådstartare

Patrik Norr Torpare

Jag har läst i ett amerikanskt forum nu och där lät det som att urverket byttes ut kostnadsfritt av Breitling vid service då de inte längre tillverkar delar till 17 juvelers urverket. Om det sedan stämmer är en helt annan fråga men det korrelerar ändå väl med Kron urs offert. Bytet av urverket skulle inte kosta mer än en vanlig service enligt dem.

7. Patrik Norr
    Trådstartare

Patrik Norr Torpare

8. nissehult

nissehult Friends of KS

Intressant situation. Serva orginal-verk hos någon kunnig urmakare och därmed vara riktigt orginal vs. officiellt byta urverk och vara orginal fast med nytare innandöme.

9. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Tvek på att ett verkbyte kostar 4000kr på en Chronomat.

10. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Nej det är inte tvek om Breitling valt att göra på det sättet för att minska kostnaderna för dyra delar som inte längre tillverkas?

11. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Om de byter det på Breitlings goodwill konto pga att de inte längre har delar till det äldre verket så är det väl inte helt otroligt?

Erik1 och Asplund gillar detta.
  12. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien

Prisvis så är det knappt värt det då ett nytt, ombyggt 7750 är nästan lika dyrt.
    På goodwill, absolut, men om det inte är det är jag starkt tveksam.
    Inte ens urmakarskolan själva byter ett 7750 basverk så billigt.

13. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Det håller jag med om! Jag tolkade ett av inläggen som att det var just ett goodwill byte.

Echo Delta och Asplund gillar detta.
  14. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Hej!
    Jag hade ringt till Timepromotion (generalagenten) 08-54490770 och be dom koppla dig till serviceavd.
    Då får du prata med en av deras urmakare eller servicechef, trevliga killar, deras verkstad servar garanti och servicereparationer, du kan alltid skicka in klockan till dom, tyvärr brukar det vara leveranstid 4-8 veckor med fråga dom om pris & leveranstid.
    Ha Det Gött!
    -------------------------------------
    Urmakare since 1981

Guskleto, erolorhun, hook och 3 andra gillar detta.
  15. JaTack

JaTack Friends of KS

Välkommen till forumet :)

Vet att Breitling tidigare, läs förra året, har tagit in klockor med urverk som behöver service och erbjudit väldigt förmånliga priser på nya klockor vid inbyte istället eftersom de inte gör reservdelar till de gamla längre.

Kan tänka mig att de nu kommit på att byta urverket är ett annat smart tillvägagångssätt eftersom många säkert vill ha kvar sin gamla klocka och de har ett nytt som passar. Därav det förmånliga priset.

Ska hur som helst bli spännande att se hur det går för dig :)

16. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Men om delarna slutat tillverkats så är det väl självklart?

17. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    F
    Förhoppningsvis, skulle bli rätt besviken om det inte vore så!

18. Pottaan

Pottaan Torpare

Hur gick det till slut? :)

19. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Det är ungefär vad ett breitling-brandat 7750 går för, 4000:- , finns ett gäng till salu på C24... Så känns rimligt med 4k.

20. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Fundering sen söndagskväll... Byta verket. Är det inte att likaställa med att byta hela motorn på en Ferrari 250 GTO bara för att det inte tillverkas delar längre? Någonting går ju förlorat i den processen. Kan tänka knasigt, sömndepriverad med fyra dagars bebis i famnen och Bieberroast på teven..

21. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Nej det är inte en adekvat jämförelse.

22. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Tycker det är lite lamt.. fan, vi skaffar ju de här vackra mekaniska klockorna för att det finns en hållbarhet och reparerbarhet över tid. Att byta hela verket... Ringer ihåligt.

Min hög med ören... CArry on eating påskägg KSers...

rillesnille gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield