• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

krona på rolex 114060

PCB

Audemars
hej
landade nyss min första rolex ,en 114060
ska ställa tiden exakt efter "rätt tid i datorn"
skruvar ut kronan,hackar när sekundvisaren slår 12
börjar vrida på kronan ,och ser till min förvåning att alla visare följer med lite grann!
sekundvisaren följer med lite, när jag ska ställa minuterna,,detta känns ju inte rätt?,,,eller?
känns även som visarna är lite "återfjädrande" allmänt degig känsla ,,,

vad är fel? eller ska det va så här?
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Jag är inne på min andra 114060 och det du beskriver är ingenting jag upplevt på mina ex.
Har dock ingen aning om vad det kan vara för strul.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kan inte minnas att någon av mina Rolex sekundvisare (eller någon visare) rört sig efter jag hackat kronan. Däremot äldre urverk och av av enklare fabrikat. Sorry men något behöver korrigeras. Tråkig start på Rolex-livet, Peter, men det behöver inte vara något större fel. Har den garanti? Jag skulle inte oroa mig så mycket.
 
  • Like
Reactions: PCB

Taxman

Rolex
2-Faktor
Sekundvisaren på min 116610LV tror jag inte rör sig när jag dragit ut kronan. Däremot är det väl lite spel mellan krona och minutvisaren. Har inte klockan i närheten just nu så kan inte testa.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Peter köpte klockan av mig. Jag har tidigare varit med om att det glappar lite mellan krona och minutvisaren men aldrig tänkt på att det kan se ut på det sätt som Peter skickat mig film på.

Jag kommer att få tillbaka klockan och efter att jag varit hos urmakaren med den så återkopplar jag i denna tråden om något är fel och i så fall vad det var, så kanske vi kan lära oss nåt nytt :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Peter köpte klockan av mig. Jag har tidigare varit med om att det glappar lite mellan krona och minutvisaren men aldrig tänkt på att det kan se ut på det sätt som Peter skickat mig film på.

Jag kommer att få tillbaka klockan och efter att jag varit hos urmakaren med den så återkopplar jag i denna tråden om något är fel och i så fall vad det var, så kanske vi kan lära oss nåt nytt :)

Tycker att du skötte denna affären grymt! Snyggt! Tänkte att det kunde vara gött att höra något positivt en lillördag som denna ;)
 

xTZ

Cartier
På min 114060 som är 3v gammal så har jag nog samma som du beskriver. När jag ställer tiden och vrider lite på kronan (extremt lite) så rör sig alla visare lika mycket (någon millimeter fram och tillbaka) är det samma som du menar? Alltså om jag vrider kronan fram och tillbaka. Och borde även jag då gå till AD och kolla upp det? :s
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Peter köpte klockan av mig. Jag har tidigare varit med om att det glappar lite mellan krona och minutvisaren men aldrig tänkt på att det kan se ut på det sätt som Peter skickat mig film på.

Jag kommer att få tillbaka klockan och efter att jag varit hos urmakaren med den så återkopplar jag i denna tråden om något är fel och i så fall vad det var, så kanske vi kan lära oss nåt nytt :)

Snyggt hanterat! Dock inte helt 100 på att något är fel. Men lika bra att kolla upp det.
 

xTZ

Cartier
På min 114060 som är 3v gammal så har jag nog samma som du beskriver. När jag ställer tiden och vrider lite på kronan (extremt lite) så rör sig alla visare lika mycket (någon millimeter fram och tillbaka) är det samma som du menar? Alltså om jag vrider kronan fram och tillbaka. Och borde även jag då gå till AD och kolla upp det? :s

Citerar mig själv! :D
Såg nu när jag testade lite att sekundvisaren inte rör sig med alla andra. Alltså bara minut och sekund som flexar lite fram och tillbaka. Inte lika oroad längre eller borde jag vara det?:eek:
 

kalufsen

Panerai
Peter köpte klockan av mig. Jag har tidigare varit med om att det glappar lite mellan krona och minutvisaren men aldrig tänkt på att det kan se ut på det sätt som Peter skickat mig film på.

Jag kommer att få tillbaka klockan och efter att jag varit hos urmakaren med den så återkopplar jag i denna tråden om något är fel och i så fall vad det var, så kanske vi kan lära oss nåt nytt :)
Snyggt!
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Från vad jag såg verkar det som att sekund och timmvisaren flexar lika mycket. Om något är knasigt skulle det kunna vara så att urverket sitter lite löst i boetten?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
På min 114060 som är 3v gammal så har jag nog samma som du beskriver. När jag ställer tiden och vrider lite på kronan (extremt lite) så rör sig alla visare lika mycket (någon millimeter fram och tillbaka) är det samma som du menar? Alltså om jag vrider kronan fram och tillbaka. Och borde även jag då gå till AD och kolla upp det? :s

Kollade på min 114060 som är 4 veckor gammal. Samma sak där, tim- och minutvisaren rör sig tillsammans när man sätter an kronan lite grann.
 
  • Like
Reactions: xTZ

xTZ

Cartier
Kollade på min 114060 som är 4 veckor gammal. Samma sak där, tim- och minutvisaren rör sig tillsammans när man sätter an kronan lite grann.
Skönt! Nä då är jag inte oroad! :) men blev lite nojjig när man lästa tråden! ;) tänkte nämligen på det när jag ställde tiden första gången!

Nej, jag är inte heller hundra på att det är något fel men tar hellre tillbaka den och får det kollat så man kan sälja med gott samvete.

Precis så @xTZ
Helt rätt tänk! Alla parter ska vara nöjda! När jag har en AD i närheten ska jag ändå in och fråga vad dom säger! Alltid bättre att vara helt säker! :D
 

PCB

Audemars
Som sagt @Elvis82 är en goodguy, gjort klockaffärer innan med honom, så jag var aldrig orolig, dock tråkigt om det är fel på klockan. Var ju inte sånna här trådar man ville skriva när man köpt sin första Rolle.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man ska inte börja leta efter denna typ av "fel" för då är man rökt. Alla mekaniska klockor har någon liten skitgrej som inte är helt 100%, det må vara detta "fel", ej 100% centrerat datumfönster eller what ever. Det finns inga perfekta klockor.
 

PCB

Audemars
Man ska inte börja leta efter denna typ av "fel" för då är man rökt. Alla mekaniska klockor har någon liten skitgrej som inte är helt 100%, det må vara detta "fel", ej 100% centrerat datumfönster eller what ever. Det finns inga perfekta klockor.
måhända du har rätt
men har aldrig varit ute för något liknande ,varken på 100kr eller 30k klockor tidigare
och när man nu köper ett ur i denna prisklass,så reagerar man ,,det ser inte helt premium ut :)
men jag är helt newbie på rolex och kan ju också vara så att detta fenomen är helt okej.
time will tell:D
 

djanbin

Omega
Var klockan fullt uppdragen då? Är den inte det så är det svaret, finns ingen kraft som övervinner visarfriktionen och då går det ju lite kraft till sek. visaren när du ställer tiden. Lite samma fenomen som när man "backar" en speedmaster för att sekundställa tiden, funkar inte alltid vid fullt uppdrag men går bra när det inte är någon kraft på från fjäderhuset.
 

PCB

Audemars
Var klockan fullt uppdragen då? Är den inte det så är det svaret, finns ingen kraft som övervinner visarfriktionen och då går det ju lite kraft till sek. visaren när du ställer tiden. Lite samma fenomen som när man "backar" en speedmaster för att sekundställa tiden, funkar inte alltid vid fullt uppdrag men går bra när det inte är någon kraft på från fjäderhuset.

bra tips,,testade direkt,,,tyvärr samma fenomen
 

mackman

Cartier
Peter köpte klockan av mig. Jag har tidigare varit med om att det glappar lite mellan krona och minutvisaren men aldrig tänkt på att det kan se ut på det sätt som Peter skickat mig film på.

Jag kommer att få tillbaka klockan och efter att jag varit hos urmakaren med den så återkopplar jag i denna tråden om något är fel och i så fall vad det var, så kanske vi kan lära oss nåt nytt :)
sånna här inlägg blir man glad av! Så sköter en man sina affärer!
 

marw

Panerai
2-Faktor
Man ska inte börja leta efter denna typ av "fel" för då är man rökt. Alla mekaniska klockor har någon liten skitgrej som inte är helt 100%, det må vara detta "fel", ej 100% centrerat datumfönster eller what ever. Det finns inga perfekta klockor.
Jag håller med yonsson på det stora hela, det finns alltid någon detalj man kan diskutera om den är normal eller inte. När jag relaterar till de rolex jag har eller har haft så rör sig timvisaren lite när jag ställer minutvisaren men jag har inget minne av att sekundvisaren rör sig. Det kan dock vara så att jag inte tänkt på det. Jag hade personligen inte oroat mig om klockan i övrigt fungerade ua. Jag har dock förståelse för att du reagerar och tycker säljaren hanterar frågan riktigt bra.
 

mackman

Cartier
Man ska inte börja leta efter denna typ av "fel" för då är man rökt. Alla mekaniska klockor har någon liten skitgrej som inte är helt 100%, det må vara detta "fel", ej 100% centrerat datumfönster eller what ever. Det finns inga perfekta klockor.
förväntar du dig inget av en klocka för 70 lax? :D
 
  • Like
Reactions: PCB
Topp