Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

krona på rolex 114060

Diskussion i 'Diskussion' startad av Peter cerwin, 10 februari 2016.

1. Peter cerwin
    Trådstartare

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    hej
    landade nyss min första rolex ,en 114060
    ska ställa tiden exakt efter "rätt tid i datorn"
    skruvar ut kronan,hackar när sekundvisaren slår 12
    börjar vrida på kronan ,och ser till min förvåning att alla visare följer med lite grann!
    sekundvisaren följer med lite, när jag ska ställa minuterna,,detta känns ju inte rätt?,,,eller?
    känns även som visarna är lite "återfjädrande" allmänt degig känsla ,,,

vad är fel? eller ska det va så här?

2. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Jag är inne på min andra 114060 och det du beskriver är ingenting jag upplevt på mina ex.
    Har dock ingen aning om vad det kan vara för strul.

3. Peter cerwin
    Trådstartare

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    låter ju oroväckande!

4. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Kan inte minnas att någon av mina Rolex sekundvisare (eller någon visare) rört sig efter jag hackat kronan. Däremot äldre urverk och av av enklare fabrikat. Sorry men något behöver korrigeras. Tråkig start på Rolex-livet, Peter, men det behöver inte vara något större fel. Har den garanti? Jag skulle inte oroa mig så mycket.

Peter cerwin gillar detta.
  5. sinner

sinner Friends of KS

Det låter inge vidare.
    Jag tror inte att Rolex är din grej, du ska nog hålla dig till Breitling .

Stefanweei och Peter cerwin gillar detta.
  6. Taxman

Taxman Friends of KS

Sekundvisaren på min 116610LV tror jag inte rör sig när jag dragit ut kronan. Däremot är det väl lite spel mellan krona och minutvisaren. Har inte klockan i närheten just nu så kan inte testa.

7. Elvis82

Elvis82 Stadsbo

Från:
    Örebro
    Peter köpte klockan av mig. Jag har tidigare varit med om att det glappar lite mellan krona och minutvisaren men aldrig tänkt på att det kan se ut på det sätt som Peter skickat mig film på.

Jag kommer att få tillbaka klockan och efter att jag varit hos urmakaren med den så återkopplar jag i denna tråden om något är fel och i så fall vad det var, så kanske vi kan lära oss nåt nytt :)

Arvis, Kleiz, Torsten och 28 andra gillar detta.
  8. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Tycker att du skötte denna affären grymt! Snyggt! Tänkte att det kunde vara gött att höra något positivt en lillördag som denna ;)

Elvis82 gillar detta.
  9. xTZ

xTZ Stadsbo

På min 114060 som är 3v gammal så har jag nog samma som du beskriver. När jag ställer tiden och vrider lite på kronan (extremt lite) så rör sig alla visare lika mycket (någon millimeter fram och tillbaka) är det samma som du menar? Alltså om jag vrider kronan fram och tillbaka. Och borde även jag då gå till AD och kolla upp det? :s

10. Taxman

Taxman Friends of KS

Snyggt hanterat! Dock inte helt 100 på att något är fel. Men lika bra att kolla upp det.

11. xTZ

xTZ Stadsbo

Citerar mig själv! :D
    Såg nu när jag testade lite att sekundvisaren inte rör sig med alla andra. Alltså bara minut och sekund som flexar lite fram och tillbaka. Inte lika oroad längre eller borde jag vara det?:eek:

12. Elvis82

Elvis82 Stadsbo

Från:
    Örebro
    Nej, jag är inte heller hundra på att det är något fel men tar hellre tillbaka den och får det kollat så man kan sälja med gott samvete.

Precis så @xTZ

Daro, Torsten, ScubaKing och 5 andra gillar detta.
  13. HateWinter

HateWinter Friends of KS

All heder åt dig!

Robbie och Elvis82 gillar detta.
  14. kalufsen

kalufsen Präst

Snyggt!

Elvis82 gillar detta.
  15. Elvis82

Elvis82 Stadsbo

Från:
    Örebro
    Från vad jag såg verkar det som att sekund och timmvisaren flexar lika mycket. Om något är knasigt skulle det kunna vara så att urverket sitter lite löst i boetten?

marw gillar detta.
  16. christian-h

christian-h Biskop

Du borde inte vara oroad.

xTZ gillar detta.
  17. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Kollade på min 114060 som är 4 veckor gammal. Samma sak där, tim- och minutvisaren rör sig tillsammans när man sätter an kronan lite grann.

xTZ gillar detta.
  18. xTZ

xTZ Stadsbo

Skönt! Nä då är jag inte oroad! :) men blev lite nojjig när man lästa tråden! ;) tänkte nämligen på det när jag ställde tiden första gången!

Helt rätt tänk! Alla parter ska vara nöjda! När jag har en AD i närheten ska jag ändå in och fråga vad dom säger! Alltid bättre att vara helt säker! :D

Elvis82 gillar detta.
  19. Peter cerwin
    Trådstartare

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    Ok, men flexar sekvisaren i hop med minutvisare ?

20. Peter cerwin
    Trådstartare

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    Som sagt @Elvis82 är en goodguy, gjort klockaffärer innan med honom, så jag var aldrig orolig, dock tråkigt om det är fel på klockan. Var ju inte sånna här trådar man ville skriva när man köpt sin första Rolle.

jabla, Elvis82 och xTZ gillar detta.
  21. xTZ

xTZ Stadsbo

Tror det är samma som på min. Minut och timvisaren. Inte sekund! Så det är nog chill ;)

22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Man ska inte börja leta efter denna typ av "fel" för då är man rökt. Alla mekaniska klockor har någon liten skitgrej som inte är helt 100%, det må vara detta "fel", ej 100% centrerat datumfönster eller what ever. Det finns inga perfekta klockor.

ScubaKing, Elvis82 och xTZ gillar detta.
  23. Peter cerwin
    Trådstartare

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    måhända du har rätt
    men har aldrig varit ute för något liknande ,varken på 100kr eller 30k klockor tidigare
    och när man nu köper ett ur i denna prisklass,så reagerar man ,,det ser inte helt premium ut :)
    men jag är helt newbie på rolex och kan ju också vara så att detta fenomen är helt okej.
    time will tell:D

24. djanbin

djanbin Bonde

Var klockan fullt uppdragen då? Är den inte det så är det svaret, finns ingen kraft som övervinner visarfriktionen och då går det ju lite kraft till sek. visaren när du ställer tiden. Lite samma fenomen som när man "backar" en speedmaster för att sekundställa tiden, funkar inte alltid vid fullt uppdrag men går bra när det inte är någon kraft på från fjäderhuset.

25. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Upplevde det inte så. Möjligen lite.

26. Peter cerwin
    Trådstartare

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    bra tips,,testade direkt,,,tyvärr samma fenomen

27. Peter cerwin
    Trådstartare

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    märks tydligast om du drar kronan bakåt lite lätt,då flexar minut och sekundvisaren med ca en sekunds slag

28. mackman

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    sånna här inlägg blir man glad av! Så sköter en man sina affärer!

Elvis82 gillar detta.
  29. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag håller med yonsson på det stora hela, det finns alltid någon detalj man kan diskutera om den är normal eller inte. När jag relaterar till de rolex jag har eller har haft så rör sig timvisaren lite när jag ställer minutvisaren men jag har inget minne av att sekundvisaren rör sig. Det kan dock vara så att jag inte tänkt på det. Jag hade personligen inte oroat mig om klockan i övrigt fungerade ua. Jag har dock förståelse för att du reagerar och tycker säljaren hanterar frågan riktigt bra.

30. mackman

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    förväntar du dig inget av en klocka för 70 lax? :D

Peter cerwin gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield