• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krona trasig?

EllenHanne

Breitling
Hej! En nybörjare i nöd. Jag har köpt min första mekaniska klocka som fungerade väl i några veckor. Gick bra att vrida upp och att ställa om. Fick ställas om en gång per dygn då den går ett par minuter för snabbt. Tyvärr fick jag hela kronan med ut en dag...

Efter det kunde den fortfarande vridas upp men inte ställas om, vilket jag kunde leva med (i alla fall kunna skjuta upp att lösa problemet). Den vreds upp i alla "lägen" man hade kronan i. Även om det inte gick att känna några tydliga lägen längre.
Det blev ett större problem när det sen blev tvärtom. Nu kan jag bara ställa om visarna och inte vrida upp klockan. Eller det finns ett läge där den vrids upp samtidigt som den ställer om visningarna, men det känns inte som den drar upp smärtfritt. Är något som skaver.

Jag skulle gärna vilja lära mig mer om min klocka och kunna ta hand om den på egen hand, men vet inte var jag ska börja. Eller om det ens är möjligt att fixa på egen hand?
Jag vet inte om kronan är hel, om den behöver bytas och/eller det är något inne i klockan som behöver fixas.

Alla råd och tips uppskattas!
Vänligen Ellen
 

Bilagor

  • DSC_0582.JPG
    DSC_0582.JPG
    51.7 KB · Visningar: 15
  • DSC_0586.JPG
    DSC_0586.JPG
    47.5 KB · Visningar: 16
  • DSC_0588.JPG
    DSC_0588.JPG
    62.9 KB · Visningar: 14

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Mycket trevlig klocka!
Kronan låses fast av en regel som spänns av den lilla skruven inom det röda fältet.
B5C2137D-DA8F-4DB2-AB72-EFCFBD02CDC9.jpeg

Behöver troligen lossas lite sedan spännas med kronan i rätt läge, är lite kinkigt för lossar man skruven för mycket behöver tavlan tas av för att återställa regeln!
 

EllenHanne

Breitling
Mycket trevlig klocka!
Kronan låses fast av en regel som spänns av den lilla skruven inom det röda fältet.
B5C2137D-DA8F-4DB2-AB72-EFCFBD02CDC9.jpeg

Behöver troligen lossas lite sedan spännas med kronan i rätt läge, är lite kinkigt för lossar man skruven för mycket behöver tavlan tas av för att återställa regeln!


Tack för hjälpen och snabbt svar! Ska hem och prova direkt efter jobbet.
Kul om det funkar! Var nära på att ge upp hoppet.
 

EllenHanne

Breitling
Projektet avstannade snabbt. Fick svårighet att hitta mejsel i rätt storlek. Någon som har en 0.5 mm över som vill sälja? Har hittat på Amazon men tålamodet räcker knappt till att vänta på leverans 4-21 september. Har även sett att många pratar om cousins – är det något privatpersoner kan beställa från? Men kanske är extrema fraktkostnader om man bara behöver en mejsel eller två?
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Projektet avstannade snabbt. Fick svårighet att hitta mejsel i rätt storlek. Någon som har en 0.5 mm över som vill sälja? Har hittat på Amazon men tålamodet räcker knappt till att vänta på leverans 4-21 september. Har även sett att många pratar om cousins – är det något privatpersoner kan beställa från? Men kanske är extrema fraktkostnader om man bara behöver en mejsel eller två?
Har nog själva bladet . Ska kolla om jag har nåt mejsel skaft som passar.
 

EllenHanne

Breitling
Mejsel skaft var värre. Hitta ett men det passar inte 100% . Men går nog använda . Men tänkte på 0,5 . Det känns väldigt tunt . Sällan jag använder under 0.8 . Även till den lilla skruven för att lossa bommen .


Du har nog rätt där! Jag provade först med 1 mm och insåg att det var alldeles för stort. Nästa steg var att ta reda på vilken storlek jag kunde tänkas behöva men råkade då måtta med 1.5 mm... Ögonmåttet tycker att det borde räcka med hälften av denna (se bild) och 0.8 mm var ju faktiskt lite lättare att få tag i!
 

Bilagor

  • DSC_0600.JPG
    DSC_0600.JPG
    303.1 KB · Visningar: 13

Exxet

Rolex
Projektet avstannade snabbt. Fick svårighet att hitta mejsel i rätt storlek. Någon som har en 0.5 mm över som vill sälja? Har hittat på Amazon men tålamodet räcker knappt till att vänta på leverans 4-21 september. Har även sett att många pratar om cousins – är det något privatpersoner kan beställa från? Men kanske är extrema fraktkostnader om man bara behöver en mejsel eller två?
Har du tillgång till Biltema, Clas Ohlsson, Kjell o comp eller dylikt så brukar dom ha sk. klockverktyg, budgetgrejer visserligen, lr cdon.com, Conrad
t ex: https://www.conrad.se/p/toolcraft-1...nel&utm_medium=cpc&utm_source=criteo&vat=true
 

EllenHanne

Breitling
Har du tillgång till Biltema, Clas Ohlsson, Kjell o comp eller dylikt så brukar dom ha sk. klockverktyg, budgetgrejer visserligen, lr cdon.com, Conrad
t ex: https://www.conrad.se/p/toolcraft-1...nel&utm_medium=cpc&utm_source=criteo&vat=true


Tack för tipsen! Det får nog bli ett budget-alternativ denna gången. Men vem vet, kanske får blodad tand av att pyssla med klockor och får uppgradera en dag.

Och tack @rogart-63 för engagemanget och försöket att jaga fram en skruvmejsel åt mig! Även om det var förjäves med en miss från min sida...
 

EllenHanne

Breitling
Hej igen! Jag får inte rätt på det... Hittar inte "rätt" läge för kronan. På flera ställen roterar visarna (även när kronan är längst in) och på ett ställe (en bit ut) får jag tag i mekanismen som vrider upp klockan – men det läget verkar inte rätt. Kugghjulen vrids kanske ett halvt varv, men sen tar det emot och när jag släpper så snurrar det tillbaka.
Tacksam för råd!
 

Exxet

Rolex
Hej igen! Jag får inte rätt på det... Hittar inte "rätt" läge för kronan. På flera ställen roterar visarna (även när kronan är längst in) och på ett ställe (en bit ut) får jag tag i mekanismen som vrider upp klockan – men det läget verkar inte rätt. Kugghjulen vrids kanske ett halvt varv, men sen tar det emot och när jag släpper så snurrar det tillbaka.
Tacksam för råd!
Låter som något lossnat/gått sönder i uppdragsdelen (Keyless works) visare o tavla måste bort för att se vad som hänt, kostar nog mer hos en uris än vad klockan är värd, verket tror jag är ett A S lr FHF så delar finns nog att få tag på.
 

EllenHanne

Breitling
@Exxet Tack för råd! Klart tråkigt att höra att det troligtvis är något mer som är fel, men började ana det. Jag får pausa projektet och fundera över vad nästa steg blir.
 
Topp