• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronan blir trög

Cryssarn

Rolex
När jag vrider upp min eta 2824-2 baserade klocka så blir kronan efter ca 30 varv så trög att jag inte vågar dra upp den mer. Är det något som man borde gå till urmakaren med? Fram tills stoppet så är den hur smidig som helst att vrida upp. Kraftreserven är som den ska och den håller tiden inom 3 sekunder/dag.
 
Besök urmakaren. Hur pass uppdragen fjädern är ska inte påverka trögheten i uppdraget medelst kronan när det gäller ETA 2824-2.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Norra

Panerai
Vrider du upp ett automatverk blir det något "trögare" efter siådär 20-30 varv, det är naturligt, men inte så att det inte går att vrida mer. Man kan inte övervrida automatverk, och finns det ett "stopp" så är något fel. Uris!
 

Cryssarn

Rolex
OK. så nu när jag drog ut kronan helt och tryckte in den igen så funkade allt galant. Kommer dröja innan jag har möjlighet att kör till en urmakare så jag får experimentera lite
 
Topp