• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronan har lossnat på gammal kronograf, vad kostar det att sätta tillbaka?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är det här bommen?

QJZyKi0.jpg

Japp
 

Icaras

Rolex
Kk, i s f har jag kvar båda. Min krona och bom ser ut precis som på bilden :)

Men är det så att jag borde köpa en specifik skruvmejsel för att kunna dra åt den där skruven? Kan nån vara vänlig och länka i s f?
Har för mig att Clas Ohlsson säljer skruvmejsel-set som de kallar "precisionsmejslar" eller något liknande, förmodligen går det med dessa. Annars få du gå på jakt :)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Ser på fotot att din "fly-back lever" hoppat ur sitt läge, du måste trycka tillbaka den innan du sätter dit boettlocket igen, annars kommer det inte gå att återställa kronografvisarna. Det är alltså den lilla "armen" direkt innanför återställningsknappen som ska puttas inåt så att den hamnar i den lilla urgröpningen igen.
 

JiiWe

Cartier
JiiWe vart i landet finns du, kanske finns någon här i närheten som kan hjälpa dig? :)

Bor i Gävle :)

Ser på fotot att din "fly-back lever" hoppat ur sitt läge, du måste trycka tillbaka den innan du sätter dit boettlocket igen, annars kommer det inte gå att återställa kronografvisarna. Det är alltså den lilla "armen" direkt innanför återställningsknappen som ska puttas inåt så att den hamnar i den lilla urgröpningen igen.
Ja, den verkar lite knäpp. Just nu lyfter den sig upp när man trycker på återställningsknappen, men kanske den håller sig på plats om man sätter på baklocket?

Edit: Verkar har fått till det nu. Tack för påpekandet!
 

JiiWe

Cartier
Dags för paketöppning!

Vad kan det här vara?

20140528_134909.jpg

Ser ut att vara något litet???

20140528_134939.jpg


20140528_135020.jpg


En skruvmejsel som eriksson850 var så vänlig och skickade till mig!! Med denna skulle jag förhoppningsvis kunna lösa problemet själv... Dock så visade det sig att den var lite för stor för att på något vettigt vis kunna vrida runt skruven! Jag hade mätt fel... 1 mm trodde jag skruven var men den är 0,8 mm eller mindre! :banghead:

Vill passa på och tacka Eriksson för hjälpsamheten! Verkligen sjyst! Men jag är så less på mig själv. Hur kunde jag mäta fel? :(

Men nu ska jag ut till affärer och se om jag kan hitta en skruvmejsel som är 0.8 mm istället, ska se till att lösa det här...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dags för paketöppning!

Vad kan det här vara?

20140528_134909.jpg

Ser ut att vara något litet???

20140528_134939.jpg


20140528_135020.jpg


En skruvmejsel som eriksson850 var så vänlig och skickade till mig!! Med denna skulle jag förhoppningsvis kunna lösa problemet själv... Dock så visade det sig att den var lite för stor för att på något vettigt vis kunna vrida runt skruven! Jag hade mätt fel... 1 mm trodde jag skruven var men den är 0,8 mm eller mindre! :banghead:

Vill passa på och tacka Eriksson för hjälpsamheten! Verkligen sjyst! Men jag är så less på mig själv. Hur kunde jag mäta fel? :(

Men nu ska jag ut till affärer och se om jag kan hitta en skruvmejsel som är 0.8 mm istället, ska se till att lösa det här...
Slipa ner mejseln med ett sandpapper/bågfil, bör inte vara något problem :)
 

Hmpson

Cartier
Ursäkta kladd, men detta är vad jag gillar så mycket med KS. Folk hjälper till och tipsar och skickar till och med verktyg. Om resten av världen var lite mer som ks så hade den varit ett bättre ställe. Och betydligt mer urtät.

Bra jobbat folk. Ge er själva en klapp på axeln.
 

JiiWe

Cartier
Ursäkta kladd, men detta är vad jag gillar så mycket med KS. Folk hjälper till och tipsar och skickar till och med verktyg. Om resten av världen var lite mer som ks så hade den varit ett bättre ställe. Och betydligt mer urtät.

Bra jobbat folk. Ge er själva en klapp på axeln.
Håller med dig. Helt fantastiskt hur hjälpsamma och trevliga alla är här på KS!

Har slipat ner skruvmejseln jag fick av eriksson850 nu och då funkade det galant att dra åt skruven. Det har gått att dra till skruven så kronan sitter stenhårt och man kan dra upp klockan utan problem men sen om man försöker dra ut kronan så att man ska kunna ställa tiden så lossnar hela krona + bom på direkten... Är det jag som gör fel? Ytterligare en skruv man ska dra åt kanske?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Håller med dig. Helt fantastiskt hur hjälpsamma och trevliga alla är här på KS!

Har slipat ner skruvmejseln jag fick av eriksson850 nu och då funkade det galant att dra åt skruven. Det har gått att dra till skruven så kronan sitter stenhårt och man kan dra upp klockan utan problem men sen om man försöker dra ut kronan så att man ska kunna ställa tiden så lossnar hela krona + bom på direkten... Är det jag som gör fel? Ytterligare en skruv man ska dra åt kanske?

Troligtvis är det regeln i uppdraget som ligger fel. Du kan testa att skruva upp skruven 1,5 varv, sätta in kronan igen och skruva i skruven igen. Ibland kan man ha tur att den hoppar rätt. Annars blir det till att ta bort visare och tavla för att korrigera regeln. :/
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Håller med dig. Helt fantastiskt hur hjälpsamma och trevliga alla är här på KS!

Har slipat ner skruvmejseln jag fick av eriksson850 nu och då funkade det galant att dra åt skruven. Det har gått att dra till skruven så kronan sitter stenhårt och man kan dra upp klockan utan problem men sen om man försöker dra ut kronan så att man ska kunna ställa tiden så lossnar hela krona + bom på direkten... Är det jag som gör fel? Ytterligare en skruv man ska dra åt kanske?


Kan vara "setting lever" som hoppat ur sitt läge, se gröna ringen på bilden nedan. Problemet är att den sitter på tavelsidan, men det kan gå att trycka tillbaka den i sitt läge från sidan av urverket utan att plocka bort visare och urtavla. Urverket måste dock ur boetten hursomhelst.

3257e393-9a73-4fcd-8779-23f241777fbb_zps1b835271.jpg
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Setting levern ska alltså tryckas inåt i pilens riktning så att den lilla piggen hakar i rätt läge igen.
 

JiiWe

Cartier
Troligtvis är det regeln i uppdraget som ligger fel. Du kan testa att skruva upp skruven 1,5 varv, sätta in kronan igen och skruva i skruven igen. Ibland kan man ha tur att den hoppar rätt. Annars blir det till att ta bort visare och tavla för att korrigera regeln. :/
Tveksamt om det funkar. Tror nog att det är den där regeln som ligger fel...


Kan vara "setting lever" som hoppat ur sitt läge, se gröna ringen på bilden nedan. Problemet är att den sitter på tavelsidan, men det kan gå att trycka tillbaka den i sitt läge från sidan av urverket utan att plocka bort visare och urtavla. Urverket måste dock ur boetten hursomhelst.

3257e393-9a73-4fcd-8779-23f241777fbb_zps1b835271.jpg


Jaha, jag ska testa det. Vet du vilka skruvar jag ska lossa på för att få loss urverket?

20140527_133717.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tveksamt om det funkar. Tror nog att det är den där regeln som ligger fel...





Jaha, jag ska testa det. Vet du vilka skruvar jag ska lossa på för att få loss urverket?


Ska vara dem här, tänk två gånger innan du tar ur det bara... Har du rätt verktyg, vet du vad du ska göra? Gummo gjorde en likande operation och ångrade sig när det var så svår att få tillbaka allt. Det gick dock bra till slut, så du kanske har tur och får det rätt ;)

kronourverk.jpg
 

JiiWe

Cartier
Ska vara de här, tänk två gånger innan du tar ur det bara... Har du rätt verktyg, vet du vad du ska göra? Gummo gjorde en likande operation och ångrade sig när det var så svår att få tillbaka allt. Det gick dock bra till slut, så du kanske har tur och får det rätt ;)

kronourverk.jpg

Har varken rätt verktyg eller kunskap... Hehe, man blir lite för taggad ibland :p

Ser till att lämna den till nån som är duktigare. Vad tror ni det kan gå på om jag går till en lokal urmakare?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har varken rätt verktyg eller kunskap... Hehe, man blir lite för taggad ibland :p

Ser till att lämna den till nån som är duktigare. Vad tror ni det kan gå på om jag går till en lokal urmakare?


Jag vet inte vad en urmakare tar, 500:- kanske? Om det bara är det som behöver korrigeras :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ska vara dem här, tänk två gånger innan du tar ur det bara... Har du rätt verktyg, vet du vad du ska göra? Gummo gjorde en likande operation och ångrade sig när det var så svår att få tillbaka allt. Det gick dock bra till slut, så du kanske har tur och får det rätt ;)


De där skruvarna ser inte så farliga ut som mina som hade nån ful liten bricka som skulle pillas in en skåra inne i boetten. Kör JiiWe! Om det inte funkar lägger du i allt i påse och skickar till eriksson850 så får han sätta ihop det som straff för att han å andra (läs: McGyver Minuteman) gör så att såna stackare som jag får för sig att vi kan laga gamla schweiziska urverk helt plötsligt.
 
Topp