• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronan utskruvad

Depp-Erik

Cartier
God afton!

Har tänkt på en grej när jag fönstershoppat på sistone, ganska ofta så är kronorna utskruvade (urskruvade?) på klockorna i skyltfönstren. Finns det någon specifik anledning till detta?
 

rogart-63

Patek
Bra fråga .Har oxå undrat .Ser det ibland på nätet . Kan det vara för att klockan ska stå still . Hackingfunktion . Eller är det för att visa att det är en skruvad krona?
 

Depp-Erik

Cartier
Vart har du sett det och vilka klockmärken?
Tror jag såg det på en AP idag bland annat.

Har ju fått en del bra svar här, låter ju ganska vettigt att det är för att klockan ska stå still. Vilket väcker en följdfråga, varför är just visapositionerna 10 i 2 och 10 över 10 "standard"?.

Har det någon påverkan på urverket förresten? Tänker att om drivfjädern spänns och klockan sen står statiskt under en längre tid så kanske fjädern blir dålig.. ?
 

Vicnic

Omega
Tror jag såg det på en AP idag bland annat.

Har ju fått en del bra svar här, låter ju ganska vettigt att det är för att klockan ska stå still. Vilket väcker en följdfråga, varför är just visapositionerna 10 i 2 och 10 över 10 "standard"?.

Har det någon påverkan på urverket förresten? Tänker att om drivfjädern spänns och klockan sen står statiskt under en längre tid så kanske fjädern blir dålig.. ?

Beror väl på att den skall "le".
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Tror jag såg det på en AP idag bland annat.

Har ju fått en del bra svar här, låter ju ganska vettigt att det är för att klockan ska stå still. Vilket väcker en följdfråga, varför är just visapositionerna 10 i 2 och 10 över 10 "standard"?.

Har det någon påverkan på urverket förresten? Tänker att om drivfjädern spänns och klockan sen står statiskt under en längre tid så kanske fjädern blir dålig.. ?
Klockan ska se glad ut så du blir sugen på att köpa den ;)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Tror jag såg det på en AP idag bland annat.

Har ju fått en del bra svar här, låter ju ganska vettigt att det är för att klockan ska stå still. Vilket väcker en följdfråga, varför är just visapositionerna 10 i 2 och 10 över 10 "standard"?.

Har det någon påverkan på urverket förresten? Tänker att om drivfjädern spänns och klockan sen står statiskt under en längre tid så kanske fjädern blir dålig.. ?

Beror väl på att den skall "le".

Klockan ska se glad ut så du blir sugen på att köpa den ;)

Samt att då skymmer visarna så lite som möjligt av logga, text, datum osv.
Dvs. du ser mer av "utsmyckningen" på tavlan och det ser även mer symetriskt ut.
Sen ser det ju inte så roligt ut när visarna är hopklumpade tex 10:55 rent estetiskt.
 

Depp-Erik

Cartier
Klockan ska se glad ut så du blir sugen på att köpa den ;)
Det är så alltså, det där med leendet trodde jag bara var en skröna som farsan drog i brist på bättre vetande.

Samt att då skymmer visarna så lite som möjligt av logga, text, datum osv.
Dvs. du ser mer av "utsmyckningen" på tavlan och det ser även mer symetriskt ut.
Sen ser det ju inte så roligt ut när visarna är hopklumpade tex 10:55 rent estetiskt.
Håller med om att 10:55 inte hade sett exceptionellt snyggt ut men 18:00 hade ju vart symmetriskt och fint, men det är klart, då hade ju loggan kommit i kläm.

Jag ger mig, jag har fått svar på mina frågor, tack ska ni ha! :)
 
Topp