Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kronan utskruvad

Diskussion i 'Diskussion' startad av Depp-Erik, 13 november 2015.

1. Depp-Erik
    Trådstartare

Depp-Erik Stadsbo

God afton!

Har tänkt på en grej när jag fönstershoppat på sistone, ganska ofta så är kronorna utskruvade (urskruvade?) på klockorna i skyltfönstren. Finns det någon specifik anledning till detta?

2. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Vart har du sett det och vilka klockmärken?

3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Batteriklockor stannar när kronan är ute, spar på batteriet.

4. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Då står de still på 11:10 eller 14:40

5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Bra fråga .Har oxå undrat .Ser det ibland på nätet . Kan det vara för att klockan ska stå still . Hackingfunktion . Eller är det för att visa att det är en skruvad krona?

6. Depp-Erik
    Trådstartare

Depp-Erik Stadsbo

Tror jag såg det på en AP idag bland annat.

Har ju fått en del bra svar här, låter ju ganska vettigt att det är för att klockan ska stå still. Vilket väcker en följdfråga, varför är just visapositionerna 10 i 2 och 10 över 10 "standard"?.

Har det någon påverkan på urverket förresten? Tänker att om drivfjädern spänns och klockan sen står statiskt under en längre tid så kanske fjädern blir dålig.. ?

16610 gillar detta.
  7. Vicnic

Vicnic Bonde

Beror väl på att den skall "le".

8. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Klockan ska se glad ut så du blir sugen på att köpa den ;)

9. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Samt att då skymmer visarna så lite som möjligt av logga, text, datum osv.
    Dvs. du ser mer av "utsmyckningen" på tavlan och det ser även mer symetriskt ut.
    Sen ser det ju inte så roligt ut när visarna är hopklumpade tex 10:55 rent estetiskt.

Gummo gillar detta.
  10. Depp-Erik
    Trådstartare

Depp-Erik Stadsbo

Det är så alltså, det där med leendet trodde jag bara var en skröna som farsan drog i brist på bättre vetande.

Håller med om att 10:55 inte hade sett exceptionellt snyggt ut men 18:00 hade ju vart symmetriskt och fint, men det är klart, då hade ju loggan kommit i kläm.

Jag ger mig, jag har fått svar på mina frågor, tack ska ni ha! :)

Mårtenssons ur Brookfield