• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronan

Mange40

Breitling
2-Faktor
Just det, Kronan på verket.

Ser att en del har klockan på höger arm, med kronan inåt. Sen om de har den på höger arm för att det "känns bättre", om det är för att skydda kronan eller för att slippa få kronan intryckt i ovansida handled, det har jag ingen aning om.

Finns det ens klockmärken som gör klockor för Vänster resp. Höger -användning.

Varför inte vända på steken och sätta kronan inåt, dvs på andra sidan eller som nån klocka jag sett, sätta kronan "kl.4".


Vad tycker ni eller föredrar ni andra.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Panerai!


IMG_2814.JPG
IMG_2813.JPG
IMG_2812.JPG
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Just det, Kronan på verket.

Ser att en del har klockan på höger arm, med kronan inåt. Sen om de har den på höger arm för att det "känns bättre", om det är för att skydda kronan eller för att slippa få kronan intryckt i ovansida handled, det har jag ingen aning om.

Finns det ens klockmärken som gör klockor för Vänster resp. Höger -användning.

Varför inte vända på steken och sätta kronan inåt, dvs på andra sidan eller som nån klocka jag sett, sätta kronan "kl.4".


Vad tycker ni eller föredrar ni andra.

Kronan sitter väl där den sitter för att det ska vara enkelt att skruva upp klockan med höger hand, tänker mig förr i tiden på manuella klockor. Kör man automatiskt och inte behöver använda kronan allt för ofta så spelar det väl ingen större roll. Jag har själv klockan på höger arm och har haft det sedan jag var liten. Är iofs dubbelhandad. På senare år har jag faktiskt tänkt att det är en fördel då kronan aldrig är i vägen.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kronan kl 4 är en smart lösning tycker jag, inte så mycket ivägen och lätt att använda (om man är högerhänt och bär klockan på vänster)
 

Mange40

Breitling
2-Faktor
Men varför just "Klockan ska bäras på vänster arm"?

Jag vet ju, sen barnsben, att man ska bära klockan där, men vem eller vad har bestämt det?

Finns det nån som skippat kronan helt?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Men varför just "Klockan ska bäras på vänster arm"?

Jag vet ju, sen barnsben, att man ska bära klockan där, men vem eller vad har bestämt det?

Finns det nån som skippat kronan helt?

Kanske för att majoriteten av människor är högerhänt och då är det väl praktiskt att bära klockan på vänster, dvs den hand man använder mindre? Jag vet inte. Lite samma sak med hur man ska hålla bestick?
 

Mange40

Breitling
2-Faktor
Nja, alltså jag tycker ju inte det. Jag är högerhänt men har klocka på vänster, rattar bilen med vänster, tar snusen med höger, svetsar med båda, besticken vete tusan.... :D
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nja, alltså jag tycker ju inte det. Jag är högerhänt men har klocka på vänster, rattar bilen med vänster, tar snusen med höger, svetsar med båda, besticken vete tusan.... :D

Ja, för att du ska kunna justera klockan med höger eftersom du är högerhänt. Då sitter klockan på vänster. :)

Edit: Vad är det du inte tycker?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har man en klocka utan datum så skulle man helt sonika kunna rotera tavlan 180grader och få kronan på motsatt sida.
 

engst

Cartier
Har man en klocka utan datum så skulle man helt sonika kunna rotera tavlan 180grader och få kronan på motsatt sida.

Forumets @Jaggis har visat att det går att flippa även kronan, också på en datumklocka http://flippersdiary.blogspot.se/2015/02/no-23-78-183-199-marathon-sar.html =)

För min del sitter klockan vanemässigt alltid på vänster hand. Kronan skall helst vara omvänd, inte för att jag dyker, eller yrkesmässigt hanterar 'taktisk utrustning', utan för att det [ger en känsla av] ökad rörlighet.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Forumets @Jaggis har visat att det går att flippa även kronan, också på en datumklocka http://flippersdiary.blogspot.se/2015/02/no-23-78-183-199-marathon-sar.html =)

För min del sitter klockan vanemässigt alltid på vänster hand. Kronan skall helst vara omvänd, inte för att jag dyker, eller yrkesmässigt hanterar 'taktisk utrustning', utan för att det [ger en känsla av] ökad rörlighet.

Kontentan av den flippen blev att jag insåg att kronan skavde lika mycket fast på fel ställe. I alla fall när man bar klockan på länk då den lättare glider fram och tillbaka. Samma fenomen med Ploprof på mesh. Bär man dock klockan på ett gummi funkar det mycket bättre då klockan sitter mer still. Personligen föredrar jag kronan kl 4.
 
Senast ändrad:
Jag är militant vänsterhänt.. Har bara klockan på vänster handled. Allt annat känns bara så sjukt fel. Ser dock schysst ut hos folk som har den på höger men jag klarar inte av det.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag är högerhänt, har klockan på höger arm. Gaffeln i höger hand, kniven i vänster.
Har du någon enda gång sett en enda person äta soppa med skeden greppad med vänster hand ?
Det har inte jag iallafall.
 
Topp