• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronaxel i fel läge - Kan inte ställa om tid eller dra upp

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har lite problem med min Certina DS Action Diver (ETA 2824-2 verket). Det började med att jag öppnade upp den då jag hade fått dammpartiklar eller liknande på urtavlan (något som syns tydligt då jag har den svarta tavlan). Jag plockade ut kronan och kronaxeln så som man ska men har nu problem med att få tillbaka den.

När jag stoppar in kronaxeln (heter den så?) och gängar in den i boetten hamnar den inte i rätt läge, utan istället i läget för att ställa datum. När man gängar in kronan blir det därför så att datumet ställs om istället för att "bara gängas på". Jag kan heller inte dra ut kronan till läget för att ställa tid, något som kör ihop det väldigt mycket då jag snart ska resa över tidszoonerna och inte har någon backup-klocka.

Jag är tacksam för all hjälp, den behövs!
 

noeLLY

Cartier
Trycker du ner knappen, som du höll ner för att få ut ställaxeln, när du för tillbaka ställaxeln?
 

rogart-63

Patek
Något i keyless work har hamnat ur läge. Troligen visarställarmen som hoppat ur skåran på muffhjulet :) Ä vi tar det på engelska? Muffhjul :) :) . Spring lever har hoppat ur clutchwheel. Du måste lyfta på tavla och datummekanism för att lägga det till rätta igen? Lite pilligt. Troligen beror det på att du tagit ur kronan med bom och sedan lyft ur verket och rengjort tavla? Utan att sätta tillbaka bommen igen. Clutch wheel har då ramlat ner lite och när du sen tryckte tillbaka hamna den lite snett?
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Något i keyless work har hamnat ur läge. Troligen visarställarmen som hoppat ur skåran på muffhjulet :) Ä vi tar det på engelska? Muffhjul :) :) . Spring lever har hoppat ur clutchwheel. Du måste lyfta på tavla och datummekanism för att lägga det till rätta igen? Lite pilligt. Troligen beror det på att du tagit ur kronan med bom och sedan lyft ur verket och rengjort tavla? Utan att sätta tillbaka bommen igen. Clutch wheel har då ramlat ner lite och när du sen tryckte tillbaka hamna den lite snett?
Tackar för det utförliga svaret!
Jag lät en bekant ta en titt på det hela och han bekräftade din historia rätt av, så tack igen för hjälpen!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ganska vanligt fel på eta 2824 och hade nyligen samma problem på min tissot med 2824. Ofta går det att lösa relativt lätt utan att tavla och visare behöver monteras av (krävs dock lite vana av att skruva i verk) ibland räcker det dock inte, utan tavla, visare och datumring måste demonteras.

Här är en instruktionsfilm som visar den enkla varianten.
 

Minuteman

Rolex
Ganska vanligt fel på eta 2824 och hade nyligen samma problem på min tissot med 2824. Ofta går det att lösa relativt lätt utan att tavla och visare behöver monteras av (krävs dock lite vana av att skruva i verk) ibland räcker det dock inte, utan tavla, visare och datumring måste demonteras.

Här är en instruktionsfilm som visar den enkla varianten.
Absolut enklare än att behöva demontera tavla, visare och datummekanism, men som du säger kräver det en (hel) del vara av skruvande och korntångskills innan man bör försöka sig på det.
 

Kaha

Omega
Något i keyless work har hamnat ur läge. Troligen visarställarmen som hoppat ur skåran på muffhjulet :) Ä vi tar det på engelska? Muffhjul :) :) . Spring lever har hoppat ur clutchwheel. Du måste lyfta på tavla och datummekanism för att lägga det till rätta igen? Lite pilligt. Troligen beror det på att du tagit ur kronan med bom och sedan lyft ur verket och rengjort tavla? Utan att sätta tillbaka bommen igen. Clutch wheel har då ramlat ner lite och när du sen tryckte tillbaka hamna den lite snett?

Jag håller med,key les works är lite pilligt på Etorna, kopplinghjulte och dess vipparm är lite kinkiga att få på plats.
 
Det är precis av denna anledning man inte ska skruva själv, i min åsikt.
Lätt att gå fel, framförallt om man inte har väldigt bra koll på vad man egentligen gör och hur det ska göras! :banghead:
 
Topp