Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kronaxel i fel läge - Kan inte ställa om tid eller dra upp

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Broderjimmy, 2 juli 2016.

1. Broderjimmy
    Trådstartare

Broderjimmy Stadsbo

Från:
    Haag, NL
    Jag har lite problem med min Certina DS Action Diver (ETA 2824-2 verket). Det började med att jag öppnade upp den då jag hade fått dammpartiklar eller liknande på urtavlan (något som syns tydligt då jag har den svarta tavlan). Jag plockade ut kronan och kronaxeln så som man ska men har nu problem med att få tillbaka den.

När jag stoppar in kronaxeln (heter den så?) och gängar in den i boetten hamnar den inte i rätt läge, utan istället i läget för att ställa datum. När man gängar in kronan blir det därför så att datumet ställs om istället för att "bara gängas på". Jag kan heller inte dra ut kronan till läget för att ställa tid, något som kör ihop det väldigt mycket då jag snart ska resa över tidszoonerna och inte har någon backup-klocka.

Jag är tacksam för all hjälp, den behövs!

2. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Trycker du ner knappen, som du höll ner för att få ut ställaxeln, när du för tillbaka ställaxeln?

3. Broderjimmy
    Trådstartare

Broderjimmy Stadsbo

Från:
    Haag, NL
    Jag har precis testat det igen, men det verkar inte som den trots detta "når hela vägen".

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Något i keyless work har hamnat ur läge. Troligen visarställarmen som hoppat ur skåran på muffhjulet :) Ä vi tar det på engelska? Muffhjul :) :) . Spring lever har hoppat ur clutchwheel. Du måste lyfta på tavla och datummekanism för att lägga det till rätta igen? Lite pilligt. Troligen beror det på att du tagit ur kronan med bom och sedan lyft ur verket och rengjort tavla? Utan att sätta tillbaka bommen igen. Clutch wheel har då ramlat ner lite och när du sen tryckte tillbaka hamna den lite snett?

theargonaut, jabla, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  5. Broderjimmy
    Trådstartare

Broderjimmy Stadsbo

Från:
    Haag, NL
    Tackar för det utförliga svaret!
    Jag lät en bekant ta en titt på det hela och han bekräftade din historia rätt av, så tack igen för hjälpen!

tictac62 och rogart-63 gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ganska vanligt fel på eta 2824 och hade nyligen samma problem på min tissot med 2824. Ofta går det att lösa relativt lätt utan att tavla och visare behöver monteras av (krävs dock lite vana av att skruva i verk) ibland räcker det dock inte, utan tavla, visare och datumring måste demonteras.

Här är en instruktionsfilm som visar den enkla varianten.

theargonaut, Minuteman och rogart-63 gillar detta.
  7. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Absolut enklare än att behöva demontera tavla, visare och datummekanism, men som du säger kräver det en (hel) del vara av skruvande och korntångskills innan man bör försöka sig på det.

Onelund och eriksson850 gillar detta.
  8. Kaha

Kaha Bonde

Jag håller med,key les works är lite pilligt på Etorna, kopplinghjulte och dess vipparm är lite kinkiga att få på plats.

9. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Det är precis av denna anledning man inte ska skruva själv, i min åsikt.
    Lätt att gå fel, framförallt om man inte har väldigt bra koll på vad man egentligen gör och hur det ska göras! :banghead:

Spencer gillar detta.
  10. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Tips till nästa gång: -Dra ut kronan i ställ-läge INNAN du lossar bommen, det minskar risken för att delarna skall hoppa ur läge!

Minuteman, theargonaut och eriksson850 gillar detta.