• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronograf-begär... Tips?

Just nu har jag hakat upp mig på att införskaffa en kronograf.
Nu vänder jag mig hit och ser vad för oväntade tips man kan få (eller givna :))
Jakten har pågått ett tag, men har ännu inte hittat det som ger det totala ha-begäret :) Måste ha något att sträva efter i det evigt mörka och trista vinterkontorslandskapet.

Har ett par kriterier som jag haft i sökandet:
39-40 mm (kan sträckas till 41 ev)
Svart eller grå tavla, helst med något som bryter, inverterad panda t.ex. Eller vanlig panda för den delen.
"Kontorsdress" dvs inte för sportig.
Helst under 10k, kan sträckas till 15k.
Ska helst finnas med länk.
Inte för meck att få tag i...

Så; de jag har kollat på:
Sinn 356:
http://i128.photobucket.com/albums/p176/EternaFan/Watch Pics/Sinn/356Wrist4.jpg
Varit fram och tillbaka. Är inte helt säker på visarna, och kanske ev lite för "platt" tavla.
Gillar dock pandavarianten:
http://www.chrono24.se/sinn/356-fli...ue&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Någon som vet om denna LE är från Sinn eller om det är urmakaren själv som bytt tavla? Känns spontant alldeles för billig... ?

Seiko SAGK003:
http://image.blog.livedoor.jp/toku5052/imgs/d/4/d494d742.jpg
Perfekt utseende, grymt urverk. Dock lite för stor och svår att få tag i...

Alpina Alpiner chrono:
http://www.worldwatchreview.com/wp-...ograph-al­750sg4e6b-automatic-wrist-watch.jpg
Finns väldigt få till salu begagnat, och nya är de utanför budget. Lite för stor, men annars finfin. Svårt att hitta info/reviews/bilder...

Dessa är väl de jag fastnade för i allt surfande fram och tillbaka mellan alla tillverkare jag kunde tänka mig. Men sen insåg jag ju att kanske är det jag letar efter faktiskt en speedy reduced. Då blir det svårt, för det finns ju oändligt med referenser för en oinsatt.
http://www.kalmarantiques.com.au/resources/1/omega-speedmaster-1152-2.jpg
Just denna verkar som jag förstått det vara en japan-variant, och bör då vara ganska svår att få tag i. Men listas under många olika referenser. Är det vanligt att tavlan är bytt i efterhand?
Är det rimligt att tro att man kan få tag i en sån under 15k i bra skick full set?



Finns det någon som sitter inne med något annat nice tips med tanke på det jag fastnat för ovan? Helst lite ovanligare än en speedmaster...
Behöver hjälp att komma vidare i jakten :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Är det nytt eller kan du även tänka dig vintage?

Köpte denna för ett tag sedan. En sinn 103st med några år på nacken.

image.jpg


Eller om man gillar vintage.

image.jpg


Av de du listat så tycker jag nog att Sinn 356 var trevligast.
 
Tackar för svar. Nja, vintage vet jag inte. Jag vill gärna ha en i hyfsat bra skick, men begagnad kan jag tänka mig :)
103an gillar jag väldigt mkt, speciellt klassik (dock utanför budget).

De lemaniauren gillar jag tavlan på, men kommer inte överrens med boetten. :/
 

Wi

NLA
2-Faktor
Kolla in ebay säljaren jmryshi. Brukar finnas många olika Speedmasters date & triple date osv där. Om man vill köra Omega spåret.

Har själv köpt speedmaster av säljaren i fråga och var nöjd med den, men dessvärre har jag läst ett par negativa recensioner senaste tiden..

Mitt alternativ är denna Longines Heritage..visserligen ingen länk, men mörk tavla och mer dressad än Sinn-alternativen

http://www.uret.se/longines-heritage-svart-lader-o4000-mm-p-25585.html
 

Gummo

Joker
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Longines eller Sinn är ju givet i den prisklassen om man inte vill/orkar mecka. Personligen var jag sugen på en Credor tills jag märkte att ändlänkarna var integrerade.
K-Watch+Credor+GCBP997+001.jpg
 
Inte jag :banghead: och kanske ingen annan på forumet heller, tack vare johanhej, som paxade den i autktionstipstråden och sen på tre timmar "glömde" :bag: att han skulle buda hem en finkronograf till reapris. En mycket sorglig historia...

https://klocksnack.se/threads/vintage-auktionstipstråden-aktuella-auktionstips.3289/page-81

Visste inte att det fanns en oskriven lag om "paxande" i auktionstipstråden. Jag var inte jättepepp på klockan, men visst hade jag tagit den för priset den såldes för. Jag beklagar om någon undvek budkrig på grund av det jag skrev.

jankoxxx försökte sälja en väldigt fin 103A på forumet förra året, och då verkade den inte så het. Om någon på forumet knep den då så kanske en WTB kan leta fram den :).
https://klocksnack.se/threads/fsot-sinn-103a-for-nomos-club-dunkel.2320/
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Visste inte att det fanns en oskriven lag om "paxande" i auktionstipstråden. Jag var inte jättepepp på klockan, men visst hade jag tagit den för priset den såldes för. Jag beklagar om någon undvek budkrig på grund av det jag skrev.

Nä vafan jag retas bara :) I praktiken blir ju alla klockor som läggs upp i auktionstipstråden "up for grabs...". Klart man man flagga och be de som inte är supersugna på samma och välvilliga att de håller sig undan.
 
Tackar. Framför allt den första var fin. Longines har jag av någon anledning inte kollat alls... På något okänt sätt har de hamnat på min bad side. Kanske får jobba bort den, för det är helt klart fina klockor.
Antar Longines 674 är en Valjoux 7750-variant?


Har du några åsikter om hur du vill ha subdials:en? 6-9-12 vs 3-6-9 eller kanske bara 3-9, det är ju de jätteviktiga frågorna :)
Jag är lite mer inne på 3-6-9 för symmetri :) Men ingen dealbreaker, 6-9-12 funkar uppenbarligen på många tavlor också.



Den har jag spanat in också. Nära klicka på köpknappen, men 42 mm är egentligen 2 mm mer än vad jag vill ha.
Varför kan inte Seiko göra några 40mm kronografer? :(

Tack för alla tips hittills, får ta mig till en AD för sinn och testa 103an, lite rädd att den ska kännas för stor och framför allt tjock.
 

Icaras

Rolex
Den har jag spanat in också. Nära klicka på köpknappen, men 42 mm är egentligen 2 mm mer än vad jag vill ha.
Varför kan inte Seiko göra några 40mm kronografer? :(

Egentligen är storleken bara en fingervisning. Beror lika mycket på bandhornens längd och tavlans storlek :)

Vanlig speedy är 42mm men bärs betydligt mindre. Sen finns ju IWC:s Portuguese som bär större än vad man tror pga tavlan.
 
Kul med alla tips :)

Var hos Sinn AD idag i julhandeln och kände lite på de som fanns inne.
Är nog mer inne på 103 än 356. Vill hellre ha delvis polerad boett än helt matt.
Priserna pga norska kronans fall mot Euro var minst sagt styva :) 21 000 nok för 103 st sa, och 28 000 nok för Ti TESTAF.

Lite surfande har ju lett mig in på två andra varianter, 203 och 303.
303 verkar ju rätt nice, med tachyscale istället för bezel. Finns i svart och blåtavlad variant
staal.jpg

430288-2.jpg


Kan inte bestämma mig om jag gillar färgen på krono-sekunden. Skulle varit röd :)

Men 103 är ju ett säkrare val. Får leta alla säljställen tills en klassik eller A Sa kommer upp, med vita subdials.
 
Egentligen är storleken bara en fingervisning. Beror lika mycket på bandhornens längd och tavlans storlek :)

Vanlig speedy är 42mm men bärs betydligt mindre. Sen finns ju IWC:s Portuguese som bär större än vad man tror pga tavlan.


Sant det. Men någonstans måste man ju sätta kriterier när man letar, annars kan man ju surfa 24/7 :) Dessutom känns ju klockorna mkt högre och klumpigare när diametern minskar, boetten tenderar att kännas bättre komponerad när diametern blir större... Inte lätt att hitta rätt mao :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Som några varit inne på så är säger diametern inte allt, jag tycker höjden spelar mycket större roll. Om du dessutom är ute efter ett dressigt ur som ska passa smidigt under skjortan så är höjden något jag skulle fundera mer över än diametern.

Mitt råd - spara lite till och köp en begagnad Speedy Pro, ångrar du dig så har du pengarna tillbaka när du vill sälja.

Lycka till med jakten
 
Topp