Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kronograf sökes, tips mottages varmt.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Razamanaz, 8 april 2014.

1. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Hallå fellas!

Har suttit och kollat runt på lite klockor(vilket i sig inte är något undantag för vad jag gör varenda dag) på sistone och känner att jag behöver lite tips på modeller okända för mig. Vart bättre att fråga än här.

Mitt fokus har hamnat på någon typ av kronograf, de tilltalar mig mycket. "Specificera mer!" tänker ni och okej då. Första förutsättningen är att den gärna får vara över 40 mm. Vet dock ej om det är jättevanligt med kronografer mindre än detta, kanske blir trångt på tavlan? Vit eller svart tavla spelar inte så stor roll, känner mig ganska öppen. Arabiskt eller stavindex är dock ett måste, inget romersk. Helst inte vintage.

I alla fall, de jag hittills tittat på, samt fattat tycke för är först och främst den gamla goda Speedmaster, ref 3570.50. Denna rackare är ju aldrig fel känns det som. Vidare till nästa, en Tudor 79260. Mumma säger jag bara. Denna ligger dock lite över budget men är så fräck så man skulle kunna spara lite extra.Ett tredje är IWC Pilot's Watch Chronograph IW377701. Denna ligger ju närmare 30 beggad vad jag har sett så det är kanske lite att ta i, jag har ingen lust att spara allt för länge. Fan vilken beslutsångest man får bara av att planera något typ av inköp. Sanslöst.

Inköpet planeras till i mitten på sommaren om allt går som planerat, så det är ingen dunderstress. Budget ligger på mellan 15-25k, det går att töja lite vid behov (hoho). Sett till vad jag har lagt fram så är det alltså beggat jag är ute efter, nyköp dröjer ett bra tag till.

Nu över till er, vilka godbitar har jag förbisett? Fire away! (Fan vilken wall of text det blev)

2. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Speedmaster, som du säger, kan aldrig gå fel. Det är ett säkert kort.

Men mitt bästa tips är: även om budgeten är på max 25k. Så spara lite extra och köp klockan för 30k om det är den du EGENTLIGEN vill ha. Det kommer garanterat göra dig mer nöjd i längden.

Lycka till med jakten! :)

eriksson850, ErikGBG, Denke och 1 annan gillar detta.
  3. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Speedmaster är ju alltid rätt! annars är ju yonssons zenith magisk! Har dock ingen koll vad man får betala för en sådan...

DSC_0793_zpsa9f08e62.jpg

PIC, andheg, paradis och 1 annan gillar detta.
  4. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Svårt att ge bättre råd än du ger dig själv. Speedyn är väl perfekt om inte vattentät är viktigt - an sann klassiker. Så jag uppmuntrar dig att gå på din egen linje. Tudorn borde vara tätare när allt är åtskruvat, men Speedyn vinner på historia? Edit: B1884 har ju helt rätt - är det IWCn, så ha tålamod och vänta tills du kan köpa vad du helst vill ha.

5. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Håller med er båda, dock är jag i den sitsen att jag verkligen inte har bestämt mig. Satans jobbigt.

B1884 gillar detta.
  6. Marhoi

Marhoi Friends of KS

Från:
    Stockholm

Den där är grymt jävla snygg! Vill ha en sådan.

7. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Har för mig att en El Primero går loss på en slant eller 20 000 för mycket för min budget :D Dock svinsnygg, ja.

8. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Vilken tur att du fortfarande har lång tid på dig att fundera då... ;) Låt det ta tid, jakten är ju det roliga! :D

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Glöm inte Sinn 103
    image.jpg

Damasko
    image.jpg

krämbulle, Anti, laketwig och 1 annan gillar detta.
  10. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Fan den där Damaskon var inte dum!

Vet inte vad det är med Sinn, klaffar inte helt. Har lite svårt för U1 och U2 också... Får låta tysken växa lite på mig tror jag.

yonsson gillar detta.
  11. calzone

calzone Biskop

IWC 3717
    image.jpg

ErikGBG, laketwig, JesperO och 1 annan gillar detta.
  12. Uffe

Uffe Biskop

Zenith El Primero Rainbow.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

falten, droscar, paradis och 1 annan gillar detta.
  13. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Den där du... Vilken vacker tingest! Schysst med både dag och datum!

calzone gillar detta.
  14. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo

Så ja! Fasen vad fin. Fan grabbar ni har ju tips på lager märker jag!

Uffe gillar detta.
  15. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Spitfiren av 3717 är inte dum heller (om jag får säga det själv ... :happyhappy:):

IWC S fredag 02-07.jpg

Denavi och paradis gillar detta.
  16. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Åter en fin klocka som gått mig förbi, hade bara sett Spitfiren utan kronograf. Absolut ett alternativ!

17. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Det som är schysst med vita tavlor är ju att ett schyst brunt läder gör sig så jävla snyggt till tycker jag. En fördel i alla fall.

18. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö

40.000 på Chrono24.........ny........;)från USA ock 58.700 här hemma..........

19. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Jag såg också det nyss, fan. Det är ju det här som är problemet. När man väl kommit upp i sin budget som man bestämt sig för att hålla så börjar man ju direkt känna "fan nu är jag ju uppe på 25, varför inte hålla ut till 40?"... En annan sak är att jag bara sitter på en SKX009 idag, frågan är hur länge jag kan hålla ut med bara denna, absolut okej, men tråkiga beater.

Detta leder mig även in på nästa grej, har lite svårt för att handla från chrono24... Jag gillar ju F2F och sånt, känns så mycket bättre. Varför ska allt vara så komplicerat? :D

20. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Heuer Carrera finns ju i en del trevliga varianter alltid!

21. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Breitling Navitimer!

22. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Vad jag kan se så kom den klocka ut hösten 2010, så med lite tur kanske att du kan hitta den i Sverige. Dom flesta på Chrono24 är i USA, hade dom varit i EU, så en resa ock klockan är hemma.......

Razamanaz gillar detta.
  23. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Vill du ha en ren kronograf klocka eller är du ute efter kronograf funktionen? Omega Planet ocean finns ju i kronograf utförande. Den är lite lite tåligare med sina 600 m vattentäthet, robusta case mm.

24. yonsson

Från:
    GBG
    Men ack så fula. En seamasterchrono från 60-talet med ljus tavla däremot...

Karatekid gillar detta.
  25. yonsson

Från:
    GBG
  26. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Ja det är den där heliumventilen som förstör tycker jag men tänkte att TS kanske hade gillat den:)
    20090713_SE80_high.jpg

Jonulf gillar detta.
  27. Belic

Belic Stadsbo

Finns en jävligt trevlig klocka i min signatur som stämmer in bra på dina kriterier ;) Då slipper du spara speciellt länge också.

Kronograf - check
    Vit tavla - check
    Över 40mm - check
    Brunt läder - check
    Budget - check
    F2F - check

Ses vi imorgon på mitt kontor?

Sjobedan och yonsson gillar detta.
  28. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Jonulf, Bojke, Hellebring och 1 annan gillar detta.
  29. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö

Jätte fin ock pris ca.20.000 från 1966, Urverk 321, men 35mm...........

Karatekid gillar detta.
  30. yonsson

Från:
    GBG
    Belic
    Inte bästa bilden du har där du. Zenith ser jag ju, men släng upp en bild till!

Mårtenssons ur Brookfield