• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronograf sökes, tips mottages varmt.

Hallå fellas!

Har suttit och kollat runt på lite klockor(vilket i sig inte är något undantag för vad jag gör varenda dag) på sistone och känner att jag behöver lite tips på modeller okända för mig. Vart bättre att fråga än här.

Mitt fokus har hamnat på någon typ av kronograf, de tilltalar mig mycket. "Specificera mer!" tänker ni och okej då. Första förutsättningen är att den gärna får vara över 40 mm. Vet dock ej om det är jättevanligt med kronografer mindre än detta, kanske blir trångt på tavlan? Vit eller svart tavla spelar inte så stor roll, känner mig ganska öppen. Arabiskt eller stavindex är dock ett måste, inget romersk. Helst inte vintage.

I alla fall, de jag hittills tittat på, samt fattat tycke för är först och främst den gamla goda Speedmaster, ref 3570.50. Denna rackare är ju aldrig fel känns det som. Vidare till nästa, en Tudor 79260. Mumma säger jag bara. Denna ligger dock lite över budget men är så fräck så man skulle kunna spara lite extra.Ett tredje är IWC Pilot's Watch Chronograph IW377701. Denna ligger ju närmare 30 beggad vad jag har sett så det är kanske lite att ta i, jag har ingen lust att spara allt för länge. Fan vilken beslutsångest man får bara av att planera något typ av inköp. Sanslöst.

Inköpet planeras till i mitten på sommaren om allt går som planerat, så det är ingen dunderstress. Budget ligger på mellan 15-25k, det går att töja lite vid behov (hoho). Sett till vad jag har lagt fram så är det alltså beggat jag är ute efter, nyköp dröjer ett bra tag till.

Nu över till er, vilka godbitar har jag förbisett? Fire away! (Fan vilken wall of text det blev)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Speedmaster, som du säger, kan aldrig gå fel. Det är ett säkert kort.

Men mitt bästa tips är: även om budgeten är på max 25k. Så spara lite extra och köp klockan för 30k om det är den du EGENTLIGEN vill ha. Det kommer garanterat göra dig mer nöjd i längden.

Lycka till med jakten! :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Speedmaster är ju alltid rätt! annars är ju yonssons zenith magisk! Har dock ingen koll vad man får betala för en sådan...

DSC_0793_zpsa9f08e62.jpg
 

Rivalen

Rolex
Svårt att ge bättre råd än du ger dig själv. Speedyn är väl perfekt om inte vattentät är viktigt - an sann klassiker. Så jag uppmuntrar dig att gå på din egen linje. Tudorn borde vara tätare när allt är åtskruvat, men Speedyn vinner på historia? Edit: B1884 har ju helt rätt - är det IWCn, så ha tålamod och vänta tills du kan köpa vad du helst vill ha.
 
Speedmaster, som du säger, kan aldrig gå fel. Det är ett säkert kort.

Men mitt bästa tips är: även om budgeten är på max 25k. Så spara lite extra och köp klockan för 30k om det är den du EGENTLIGEN vill ha. Det kommer garanterat göra dig mer nöjd i längden.

Lycka till med jakten! :)
Svårt att ge bättre råd än du ger dig själv. Speedyn är väl perfekt om inte vattentät är viktigt - an sann klassiker. Så jag uppmuntrar dig att gå på din egen linje. Tudorn borde vara tätare när allt är åtskruvat, men Speedyn vinner på historia? Edit: B1884 har ju helt rätt - är det IWCn, så ha tålamod och vänta tills du kan köpa vad du helst vill ha.

Håller med er båda, dock är jag i den sitsen att jag verkligen inte har bestämt mig. Satans jobbigt.
 
Det som är schysst med vita tavlor är ju att ett schyst brunt läder gör sig så jävla snyggt till tycker jag. En fördel i alla fall.
 
40.000 på Chrono24.........ny........;)

Jag såg också det nyss, fan. Det är ju det här som är problemet. När man väl kommit upp i sin budget som man bestämt sig för att hålla så börjar man ju direkt känna "fan nu är jag ju uppe på 25, varför inte hålla ut till 40?"... En annan sak är att jag bara sitter på en SKX009 idag, frågan är hur länge jag kan hålla ut med bara denna, absolut okej, men tråkiga beater.

Detta leder mig även in på nästa grej, har lite svårt för att handla från chrono24... Jag gillar ju F2F och sånt, känns så mycket bättre. Varför ska allt vara så komplicerat? :D
 

paradis

Audemars
Vad jag kan se så kom den klocka ut hösten 2010, så med lite tur kanske att du kan hitta den i Sverige. Dom flesta på Chrono24 är i USA, hade dom varit i EU, så en resa ock klockan är hemma.......
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Vill du ha en ren kronograf klocka eller är du ute efter kronograf funktionen? Omega Planet ocean finns ju i kronograf utförande. Den är lite lite tåligare med sina 600 m vattentäthet, robusta case mm.
 

Belic

Cartier
Det som är schysst med vita tavlor är ju att ett schyst brunt läder gör sig så jävla snyggt till tycker jag. En fördel i alla fall.
Finns en jävligt trevlig klocka i min signatur som stämmer in bra på dina kriterier ;) Då slipper du spara speciellt länge också.

Kronograf - check
Vit tavla - check
Över 40mm - check
Brunt läder - check
Budget - check
F2F - check

Ses vi imorgon på mitt kontor?
 
Topp