Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kronograf + vridring?

Diskussion i 'Diskussion' startad av AndersE, 10 januari 2015.

1. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Den här frågan har kanske redan berörts någonstans, men det var i så fall inget jag kunde söka mig till. Hur som helst: Vad är er inställning till klockor med kronograf OCH vridring? I mitt tycke framstår det lite som tårta på tårta, eftersom funktionen på dessa båda komplikationer väl är densamma, alltså att ta tid. Undrar således om fenomenet helt enkelt förklaras av att det är kul med flera komplikationer, eller om det finns något mer praktiskt skäl. Tacksam för insiktsfulla tankar och funderingar härom!

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bör väl kombineras med en count down bezel. I så fall har man en komplikation som räknar upp och en som räknar ner.

Edit: Med ett vanligt inlägg möjliggör det ju även split time.

3. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Denna har vridring och krnograf.. Dock med "gmt"-insert. Tycker det funkar

Cristian, Asplund, Joakim och 1 annan gillar detta.
  4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    GMT-insert?

5. Om klockan är en dykare väljer jag bort dem med vridring som även har kronograf funktion
    Det handlar om att kronografen blir en onödig komplikation, risk för vattenintrång blir större vid knapparna och tavlan blir mindre läsbar.
    Vridringen fyller väl ingen funktion längre nu när det finns dykdatorer, men utseendet från förr tilltalar mig.

6. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Menar att den går att använda som en andra tidszon men vet inte om det är det ursprungliga användningsområdet

7. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Gmt bezel har väl alltid 24h skala?

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Beror på om du har en 24h-visare eller ej.

9. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Med ett sådant här menar du?

yonsson gillar detta.
  10. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Nedräknings- och GMT-ringar känns ju helt fair, då är det ju faktiskt andra funktioner. Och det är klart, möjligheten till "split" kan man ju möjligen ha nytta av...

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jepp

12. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Hmm. Det är ju sant. I mitt huvud sitter gmt och 24 h visning alldeles för sammankopplat..

13. mackman

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    lite sent men Tycker det är grymt, vridngen på potatisen och kronografen på grytan!

bjrn och theargonaut gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield