Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kronografer från 60-talet!

Diskussion i 'Vintage' startad av NiklasArvid, 9 oktober 2012.

1. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

alla vet ju att det var 60-talet som var kronografens guldålder, här representerad av en 22M serial 105.003 pre-pro-rishög... boetten är superfin...

har inte riktigt bestämt om jag ska se om det går att göra rent tavlan något eller bara låta den vara...

Aquastaren, Ingeröd, Bassman och 12 andra gillar detta.
  2. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Härligt inlägg och kul tråd att följa. Den Speedyn ser charmigt bedagad ut, den skulle nog kunna berätta ett och annat från sitt vilda liv. Så det var den som var på ingång, worth waiting for! :)

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Snygg! Så länge det inte innebär några kraftigare ingrepp så säger jag kör på rengöring.

4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Fett grym! Grattis till den härligheten! Låt tavlan vara, röstar jag helt klart på! Så skönt med något man bara kan låta vara som det är... Den är precis som den ska vara, oavsett hur den skulle vara... Underbar, helt enkelt! Acceptans, tror jag det kallas ;)

5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Den blänker ju inte ens! Ge den till Jocke så fixar han det...

Nje, men jag förespråkar en taveltvätt. Tycker faktiskt den där tavlan har lite väl mycket löst smuts och förstörd lysmassa. Avlägsna den sista lysmassan så det blir vita index utan lysmassa. Detta kommer göra att det ser ut som en tavla igen... Visarna hade jag nog också fixat. Bytt om de ser likadana ut nu, annars målat om så de ser lite lagom vintage ut. Sedan är ju frågan hur resten av tavlan blir. Du har inte hittat någon som renoverar tavlor utan att måla om? Vet att jag har sett en artikel om det där det handlade om Omega pie-pan av något slag.

Ska bli kul och se resultatet om du nu tänker rengöra den lite. Jag hade vattendoppat tavlan, men inte alla är så äventyrslystna. Sedan har jag aldrig heller lekt med något så dyrt... Spännande i vilket fall!

Sedan smyger jag in en till 60-talare. Inte riktigt samma kaliber, men inte heller något man skojar bort!

Bassman, Rock_N_Ron, Aquastaren och 7 andra gillar detta.
  6. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

nu är du väl överdrivet blygsam? :D

Valjoux 72 kan väl räknas som "det andra STORA verket" jämte Lemania 2310/Omega 321, inte i betydelsen överlägsen finish och skönhet, där lirar ju PP, Longines o kanske Movado i en högre division, men i betydelsen massproducerat/av hög kvalitet och stort genomslag?

och Heuer är väl kronograftillverkaren/stoppurstillverkaren numero uno! iallafall efter 1960! (när kanske Minerva o Gallet tappade farten...?)

Så den babyn är ju definitivt on par med en vanlig "run of the mill"-Speedmaster 321 :mrgreen:

7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Kronografer från 60-talet!

Den där gillar jag skarpt!! Såå snygg på det bruna racingbandet, kan riktigt känna vinden i håret och doften av bensin på LeMans 1969...

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Men jag skojade ju inte bort den... Nej, den är helt okey den med min Heuer. Men nu är ju inte din någon standard-speed? Inte riktigt samma prisklass heller, t.o.m. lite väl stor skillnad kanske, men så är det i urtokarnas värld.

9. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Innan månadens slut landade denna hemma, vilken landning! Omtumlande känsla att ha den på armen, kan ju tycka att jag borde vara avtrubbad vid det här laget efter att ha hanterat ett antal kronografer men icke. Känslan är stark, starkare än på länge. Har som mål detta år att förvärva en gammal Speedy från mitten av 60-talet men nu dök tillfället upp att byta till sig denna pjäs - inget jag ångrar.

Lite om denna Omega Seamaster kronograf:
    Reference
    ST 145.0006
    International collection
    1966
    Movement
    Type: Manual winding (mechanical)
    Caliber number: 321
    Created in 1946
    17 jewels
    Formerly called "27 CHRO C12 T2"
    Used on first generation "moon watches".
    Functions
    Tachymeter, Chronograph
    Case
    Stainless steel
    Case back
    Screw-in
    Dial
    Metal, with metal hands
    Crystal
    Armoured hesalite
    Bracelet
    Leather
    Water resistance
    30 meters

Bilder:

Bassman, egbert, Rock_N_Ron och 10 andra gillar detta.
  10. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Hoppsan vilken pärla!! Helt underbar, grattis!! :)

11. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort

Tackar, pärlan och jag trivs bra ihop och hade det varit en årsklocka hade vi gift oss! :)

12. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Riktigt fin! :)

13. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Kul med en fin vintage-klocka som omväxling, ypperligt skick och 321-kalibern är fin i gång och uppdrag. Min första 321:a...tänk vad många år det tog...:)

14. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

riktigt riktigt fin!!!! stoort grattis, :D
    är allt helt original?

15. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tackar, jag känner att jag "kommit hem" med min första 321-kaliber...allt ska vara original på den och skicket är ypperligt! Ska testa om ett svart småhåligt rally kan passa den...

16. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fina Kronografer! 60-talarna är smäckra och har inte så klumpiga boetter som en del 70-talare.
    Smyger in en bild på min Heuer som enligt uppgift ska vara från åren 70-72. Vet ni om det finns någon sida där man kan ta reda på rätt år med hjälp av referensnummer? Min har nr 73453 och boett 257111. Kaliber Valjooux 7734.

Bifogade filer:

Bassman och Rock_N_Ron gillar detta.
  17. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Snygg Heuer du har där, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med datering...det verkar inte vara det lättaste med Heuer.

18. Skuggan

Skuggan Bonde

Tjena,
    Finns en sida som heter www.onthedash.com
    som har en del matnyttigt, hittade dock inget fullständigt för ref.nr, men i alla fall en kul sida för Heuer.
    mvh,
    :lol:

19. Skuggan

Skuggan Bonde

RIktigt snygg! På Kaplans i butiken har dem en ST 145.024, som har ett kaliber 861-verk, också snygg.
    Hm, så många klockor, så lite tid...

20. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för tipset! Härlig sida :eek:

21. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Omegas gammelkronografer sjunger, snygg modell du tipsade om...lite Mopar meets mellanöl över den coola modellen...:)

22. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

skulle bara dela en gammal LeJour jag hade för ett par år sen, 60-talsperfektion!

eriksson850, frere, Bassman och 8 andra gillar detta.
  23. Toni

Toni Torpare

Denna är väl "bordeline" 60tal... ( förmodligen 70-71, men säkert ihopskruvad 69:))

Den enda klocka jag otroligt bittert ångrar att jag flippade( hur faen tänkte jag) :cry:

Wi, Bassman, Rock_N_Ron och 7 andra gillar detta.
  24. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Vilken härlig kronograf, svängda luggar är en särdeles trevlig detalj och skicket är makalöst...ångrad flipp? :)

25. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

ja lite faktiskt... ibland går det fort... :?

26. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Det är den rädslan som håller mig från flippandet...:)

Kom på att jag felaktigt lagt denna i 70-talstråden när det är här den hör hemma, Baylor med Landeron 149:

eriksson850, Gummo, Bassman och 6 andra gillar detta.
  27. urinvånaren

urinvånaren Guest

Vilken härlig tråd att följa, man sitter bara och njuter, ni besitter en enorm kunskap Tack! :D

28. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Fy fabian vad snygg den är...

29. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Bidrar till tråden med denna

Gummo, Bassman, Rock_N_Ron och 12 andra gillar detta.
  30. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

LongCon gillar detta.