Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kronografer från 70-talet

Diskussion i 'Vintage' startad av Ariste, 7 september 2012.

1. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    I'm not in it for the complications.

Jag tycker det är snyggt med kronografer. Jag gillar designen från 70-talet. Så här sitter jag nu med en samling porriga klockor som bara väntar på fuktiga Tropic-band och yviga mustascher, vilket kaos. We’re gonna have a good time.

Ha det bra!

frere, Pappi, BCKSTRM och 22 andra gillar detta.
  2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Grymma klockor! Hur många klockor har du egentligen?

SimonJE gillar detta.
  3. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

OOooh galet sweet!!!

hur skulle du ranka de olika verken i termer av kvalitet?

4. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Denke kommer vilja ta en klämkaffe med dig, var så säker. ;)

5. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    För många för att hinna uppskatta alla och ge dem den kärlek de förtjänar. Jag har lätt för att köpa men svårt för att sälja, så länge jag håller mig i lågprissegmentet fungerar det men visst när jag drömmar om att sälja av allt och skaffa något riktigt tungt, typ en Rolex 1680/8 Submariner. Hade en tanke om att köra en 365:a men inser att varken antalet klockor eller tiden finns till att köra en Dagens klocka varje dag i ett års tid, men det vore coolt.

6. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Det sitter Valjoux 773x i majoriteten av kronograferna och det finns en del som "alltid" går sönder eller är sönder när de införskaffas, det är Fly Back Lever #8180. Men så länge man låter bli kronografen håller de riktigt bra...:).

Jag gillar manuella Valjoux-verk, lite kantiga och grova kanske men slitstarka är min erfarenhet.

SpaceCowboy gillar detta.
  7. Spencer

Det är ju gjutet att köra det ett år! Jag skall göra det men kommer inte ens upp i en månad..
    Nyfiken fråga bara, pular du själv eller lämnar du in? Om du lämnar in har du ju snabbt finansierat en 1680/8:)

8. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Jag lämnar in allt eftersom och lägger alldeles för mycket pengar på service, men jag kan inte få till ett skarpt fokus i mitt samlande hur mycket jag än försöker. Den där röda tråden är tjock som tågvirke och skiftar i rosa och orange, lack of focus är mitt mellannamn. Det finns så ohyggligt många coola och fina klockor, selektering är inte min starka sida så därför hoardar jag allt som tilltalar mig. Har funderat på att släpa allt till Kaplans och låta dem göra sitt, tanken lockar och skrämmer men en dag dyker graalen upp som gör att jag ändrar mig. En dag.

9. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Du upphör aldrig att förvåna Ariste, du har såna enorma mängder med godingar. Som kronograftorsk kan jag inte säga annat än att jag är impad. Och jag dreglar...... :cool:

paradis gillar detta.
  10. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Blir förvånad av mig själv ganska ofta. Är du klämsugen så styr vi upp något! :)

11. Denke

Från:
    Stockholm
    Jag är alltmer övertygad om att en rejäl klämträff måste bokas in. Inte en snabb foajékaffe som sist. Jag tänker mig en ordentlig genomgång. Ska vi boka in en hel helg? :)

12. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Du pratar stora klockboxen, boxvin och A-hytt på Amorella? :)

MartinSWE gillar detta.
  13. Denke

Från:
    Stockholm
    Now we're talking! Har haft en liknande date mer Eric Jajamensan en gång...två vuxna (well) i en svit med varsin svart sportbag med klockor. Det hela var väldigt suspekt...

Erik1, Aquastaren, icalle och 1 annan gillar detta.
  14. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Fantastisk samling. Man kan ju inte låta bli att bli både inspirerad o imponerad.
    Gillar dessutom din Hamilton som är till salu.

J

15. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Äkta klockarkärlek till klockor, suspekt i mångas ögon kanske men en naturlig utveckling av ett intresse för oss. :)

Skedde detta under er mest intensiva Glycine-period?

16. Denke

Från:
    Stockholm
    Ja....those were the days... :cool:

17. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    En mytomspunnen tid förstår jag, skulle gärna se bildkavalkad på alla Glycine ni lägrat. :)
    Nu återstår bara några vintage-modeller, eller är ni i hamn där?

18. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tackar, allt går i vågor men nu har jag en hård kronografperiod. Hamilton-dykarn är cool, tyvärr finns det alltför många coola klockor. :)

19. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Ojojoj, precis varenda en väcker habegär hos mig, riktigt imponerande samling! Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men BWC:n pratar lite extra mycket med mig. Tokläcker!

20. Denke

Från:
    Stockholm
    Får väl göra ett inhopp och visa mitt senaste nytillskott. Vintage Heuer 2446C frå 70/71 (om jag lyckats med identifieringen). Hyser ett handjobbat Valjoux 72 och sitter som en smäck! Apnöjd!

Tack till jakob.dala som släppte skönheten till mig för att som han sa "testa den lite".... I samma stund jag hängde på ett Nato visste jag att jag skulle säga, Jag tar den! :oops:

BCKSTRM, Ariste, Aquastaren och 4 andra gillar detta.
  21. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Gratulerar, den är otroligt cool och en Heuer är alltid Heuer. Du har min fullaste respekt, handjobb ska inte underskattas.

22. SiljeWatches

SiljeWatches Bonde

LEMANIA cal. 5100

Pictor gillar detta.
  23. Spencer

Snygg Lemania! Vad har du för storlek på den?

24. MartinSWE

MartinSWE Stadsbo

Från:
    Finare delen av Stockholm
    Denke, den Heuern är grymt fin! Jag ska på allvar leta upp något liknande...

25. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Snygg Lemania, det är alldeles för få Lemania-kronografer här och själv har jag inget att visa upp. Har du fler?

26. SiljeWatches

SiljeWatches Bonde

Hej!

Den är 43/44 mm...

27. SiljeWatches

SiljeWatches Bonde

Tackar! Nej tyvärr... men jag är sugen på en "Flygar" LEMANIA, som den på bilden...

28. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Riktigt ball!

Hur går den?

29. Denke

Från:
    Stockholm
    Den går kanon! PR ligger nära två dygn, inget tidstapp mer än nån halvminut, max, på dessa tvår dygn.

Oavsett ska jag lämna in den för en lite genomgång nu till veckan. Vill ha den tipp-topp! :)

30. Rossi

Rossi Präst

Var ska du lämna in den? TagHeuer tar sedan maj 12papp för en service på en Autavia...