• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från 70-talet

Daytona96

Rolex
Duval med BOR-länk:
image.jpg

Seiko speedtimer 6139-6032 från 1972:
image.jpg
 

Kamelen

Cartier
facetterat glas? Stenfet!

ja facettslipat orginalglas 58x37mm utan krona

Kanonfin! Jag har sett några såna genom åren men de har ofta varit i tråkigare skick. Sitter ett Valjoux 7734 inuti som tiltats 45 grader och fått en specialanpassad datumskiva.

ja en V 7734 och i gott skick, stickern på baksida kvar men med slitage och lite trött org rem.


Det var en speciell klocka! Finns det någon funktion i designen tro eller är det helt enkelt en "acid creation"... :)

Mer design än funktionalitet vågar jag påstå, omöjlig att bära men fin att se på. Måste varit bra grejer!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Veckans traderafångst. En Prisma med Landeron 149 i en kraftig vattentät 37 mm stålboett. Hyffsat lik Heuer Carrera med god vilja... Tyvärr en högblank tavla annars hade den nog gått varm här. Bjuder på lite bilder!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Grattis till en riktig sköning, påkostad boett och snygg så det förslår!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Veckans traderafångst. En Prisma med Landeron 149 i en kraftig vattentät 37 mm stålboett. Hyffsat lik Heuer Carrera med god vilja... Tyvärr en högblank tavla annars hade den nog gått varm här. Bjuder på lite bilder!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Bra köp! Trevligt och lite Seiko 60-tal över boettens formspråk. Grattis!
Än trevligare är samlingsbilden som visar att man med litet elegant vilja kan få ihop en intressant samling utan monetärt våld (ja, nu ser jag ju inte vad som ligger längst bort i bild). Riktigt coolt är det.. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra köp! Trevligt och lite Seiko 60-tal över boettens formspråk. Grattis!
Än trevligare är samlingsbilden som visar att man med litet elegant vilja kan få ihop en intressant samling utan monetärt våld (ja, nu ser jag ju inte vad som ligger längst bort i bild). Riktigt coolt är det.. :)
Tack! Kanske stämmer med Seiko, ingen referens jag riktigt känner igen dock. Visst är alla av okänt fabrikat men det blir ändå pengar i slutändan. Är väl 30'+ som ligger på bordet, var betydligt billigare för ett par år sedan.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tack! Kanske stämmer med Seiko, ingen referens jag riktigt känner igen dock. Visst är alla av okänt fabrikat men det blir ändå pengar i slutändan. Är väl 30'+ som ligger på bordet, var betydligt billigare för ett par år sedan.

Nej det är givetvis inte en föraktlig summa, men ändå sympatiskt låg i förhållande till intresset de väcker... ;)

Jag tänker först och främst på tidiga 60-talets King- och Grand Seiko; kraftiga och litet kantiga bandhorn. Har även sett någon kronograf med den formen, men ref. även okänd för mig.
T ex denna fr 1963 (ursäkta OT:t i kronograftråden)
KIng Seiko GF .jpg
 

Johan_78

Breitling
Jäklar, vilken söndagsläsning jag hittade här!
Har plöjt hela tråden ikväll, och kommer drömma sött...
Har jagat ett par vintage kronografer på Tradera utan resultat. (Är väl för snål antar jag.)
För min del är det nog Seiko eller Citizen som ligger närmast till hands, Seiko pandan som setts tidigare i tråden några gånger
är ju bara helt fantastisk!
(Omegorna hade jag inte heller tackat nej till...)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jäklar, vilken söndagsläsning jag hittade här!
Har plöjt hela tråden ikväll, och kommer drömma sött...
Har jagat ett par vintage kronografer på Tradera utan resultat. (Är väl för snål antar jag.)
För min del är det nog Seiko eller Citizen som ligger närmast till hands, Seiko pandan som setts tidigare i tråden några gånger
är ju bara helt fantastisk!
(Omegorna hade jag inte heller tackat nej till...)
Bra jobbat, lägg ut en köpes annons om du är sugen på en kronograf.
På Tradera brukar priserna springa iväg lite.
Lycka till
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Glaset är för övrigt ganska så dimmigt på den så därför det blir så konstiga spegelbilder av subvisarna och dålig fokus på tavlan.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Glaset är för övrigt ganska så dimmigt på den så därför det blir så konstiga spegelbilder av subvisarna och dålig fokus på tavlan.
Tror inte att det är själva glaset som blivit mjölkigt utan att det är imma på insidan, har själv varit med om det flera gånger på klockor med mineralglas, så det är bara att plocka ut urverket och göra rent glaset på insidan så blir det som nytt igen.
 
Topp