• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från 70-talet

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Kronografer från 70-talet

Camo00 skrev:
Denke skrev:
Ah, kunde inte hålla mig. Slängde på ett nato (svart, givetvis).

D7DC369C-F05E-4EDF-B85D-6475284C2992-14285-00000C1FB52CEDAF.jpg
Den var seriöst jättesnygg!! Ingen jag känner igen så orkar Du får Du jättegärna beskriva lite, eller länka? :)

Jag har tyvärr inte så mycket info...mer än att det är en Predial Grand Prix och att verket är ett handjagat valjoux 7733.

På bakboetten finns en ingraverad dykargubbe och en fisk...texten säger att den är vattentät till 200M... :)

Bild på baksidan (friskt snattad av säljaren):

predial_back.jpg



Jag ska ta lite fler bilder och lägga upp. Ska också se om jag lyckas fiska fram lite mer info.

Den är ca 38mm bred ex kronor vilket är lite på papperet men den bär betydligt större. Gillar den skarpt!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Ah, kunde inte hålla mig. Slängde på ett nato (svart, givetvis).
Bedårande, den har något fint på gång mellan bezel, tavla och boett. Satan vad snygg! Dra gärna iväg nåt shot på den från sidan så man får njuta av boettens form. Svart nato funkar fint och jag passar på att bocka och buga för paketet som damp ner idag, lovar bilder till helgen senast! :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Kronografer från 70-talet

Camo00 skrev:
Dykargubben var sjukt snygg, tom bättre än Certinas gamla sköldpadda! :)

Med stor sannolikhet är det ju "bara" ett av många märken som delar boett och delar med flera grabbnävar andra kronos från samma epok. Jag vet inte om det gör den mindre eller mer unik... :)

Men vi kan nog konstatera att det inte är något high end utan väldigt basic...men oavsett tycker jag den har massor av charm!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Testade lite band på Predialen...

Knas-racingstrap:

062F64F2-8554-49F8-A664-2B40E3C79108-15661-00000D48F45A64C9.jpg

Betyg: Nja....


Tropic:

9F8D19F0-39FB-488B-98AA-6D1021755EDE-15661-00000D48FA438D27.jpg

Betyg: tja, varför inte...


Nato:

BCAB7409-32C1-4BE3-8493-15A7D3B512AB-15661-00000D4900231BCC.jpg

Betyg: Japp! :mrgreen:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Testade lite band på Predialen...

Knas-racingstrap:
Betyg: Nja....

Tropic:
Betyg: tja, varför inte...

Nato:
Betyg: Japp! :mrgreen:
Håller helt med dig i betygen där, svart nato är den finaste kombon av de du presenterade....får känslan av att det var riggat! :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ariste skrev:
Denke skrev:
Testade lite band på Predialen...

Knas-racingstrap:
Betyg: Nja....

Tropic:
Betyg: tja, varför inte...

Nato:
Betyg: Japp! :mrgreen:
Håller helt med dig i betygen där, svart nato är den finaste kombon av de du presenterade....får känslan av att det var riggat! :)

Skulle aldrig rigga något sådant...det vore ju djupt oetiskt. :oops: :mrgreen:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
KS egen kronografslinka har anlänt och tagit den sista platsen i boxen. VIa Denke, Jakob-Dala och ner i kronografboxens sista plats, översta raden till vänster:

IMG_6094.jpg


I sällskap av dessa:

IMG_6093.jpg


IMG_6092.jpg


IMG_6096.jpg


Inte bara 70-talskronografer där inte, men det tar vi en annan gång...
 

Urtur

Cartier
70-tals chronographer

De flesta har redan varit uppe i etern tidigare, men aldrig i en passande tråd, som denna!

DSC_0185.jpg


DSC_3036_zps9c73a982.jpg


DSC_2740.jpg


DSC_2552.jpg


DSC_2530.jpg


DSC_2520.jpg


DSC_1886.jpg


DSC_0297.jpg


DSC_1230.jpg


DSC_0459.jpg


DSC_0432.jpg


DSC_0315.jpg


DSC_5028.jpg


DSC_7318.jpg


DSC_0283.jpg


DSC_0209.jpg


DSC_0222.jpg


DSC_3647.jpg


DSC_0248.jpg


DSC_1868.jpg


DSC_9304.jpg


DSC_4706.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: 70-tals chronographer

Urtur skrev:
De flesta har redan varit uppe i etern tidigare, men aldrig i en passande tråd, som denna!
Härligt snygga klockor och väldigt vackra bilder, du lyfter verkligen klockornas skönhet. Mondian blev snabt min favorit...plus alla andra...:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
SiljeWatches skrev:
Ariste skrev:
KS egen kronografslinka har anlänt och tagit den sista platsen i boxen. VIa Denke, Jakob-Dala och ner i kronografboxens sista plats, översta raden till vänster:

Inte bara 70-talskronografer där inte, men det tar vi en annan gång...

Härlig samling du har... ;)
Tack detsamma, skulle gärna kika på din kronografsamling...har sett dina Lemania och en Oris (tror jag)...gissar att du har fler, Omega kanske? ;)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
SiljeWatches skrev:
Jag ska uppdatera mitt fotoalbum med min OMEGA samling... :)

Men här kommer några bilder, ur mitt lite äldre fotoalbum...
Ahh, dessa Speedys...det gör mig galen av klockåtrå....bara måste ha en och tar sikte på mitten av 60-talet. Många fina Omegor....härligt att se!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Look what the cat dragged in...moldigt som tusan och nu återståpr den svåra frågan - vilken av dem ska få komma till urmakaren?
Gemensamt för dem är att de alla behöver service, det brummar Landeron-verk i och det är fabulöst coola...

KIka in visarna på Crotonen.....mumma...det är det närmaste jag någonsin kommer en broad arrow....

IMG_1392.jpg


IMG_1391.jpg


IMG_1389.jpg


IMG_1387.jpg


IMG_1386.jpg


IMG_1385.jpg


IMG_1383.jpg


IMG_1382.jpg


IMG_1384.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Helmeroni skrev:
Obehagligt mycket snygga klockor i den här tråden...
Det fina är att förmodligen är varenda en till salu om man frågar.... :mrgreen:
Man kan alltid försöka....;)

Aurum skrev:
@Ariste, du är sjuk! :D Mycket fint och Crotonen är riktigt vass!
Jag vet...:)...men de är så svåra att motstå! Blev förvånad över att Roycen med sin blå tavla och svart-blå vridring ändå gillas så mycket av mig...var oerhört skeptisk innan den landade. Crotonen är en ovanligt lyckad kombination...vill bara putsa glaset på den och gå igenom verket...charmigt med krackelerad lysmassa....:)
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Ariste skrev:
Denke skrev:
Helmeroni skrev:
Obehagligt mycket snygga klockor i den här tråden...
Det fina är att förmodligen är varenda en till salu om man frågar.... :mrgreen:
Man kan alltid försöka....;)
Tror tyvärr det skulle lämna obehagliga hål efter sig i min pengasäck. Ska därför göra mitt bästa för att undvika den här tråden fram till jul. Vi får väl se hur det går.. ;)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Nu har man slagit till på en 70-talskronograf :) en tissot seastar navigator NOS från en tysk handlare. Sitter och spårar paketet as we speak :) bilder kommer förhoppningvis innan veckoslutet
 
Topp