• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från 70-talet

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Hur kan man tänka sig vilja bli av med ett sådant exemplar!? :eek:

9E3DA6D6-024F-4A76-828F-38BB513E9534-2559-000001B8F67D6259.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bingoraalf skrev:
Nu har man slagit till på en 70-talskronograf :) en tissot seastar navigator NOS från en tysk handlare. Sitter och spårar paketet as we speak :) bilder kommer förhoppningvis innan veckoslutet
Grattis, ser fram mot bilder...:)...sitter det Lemania-verk i?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bingoraalf skrev:
Ariste skrev:
Bingoraalf skrev:
Nu har man slagit till på en 70-talskronograf :) en tissot seastar navigator NOS från en tysk handlare. Sitter och spårar paketet as we speak :) bilder kommer förhoppningvis innan veckoslutet
Grattis, ser fram mot bilder...:)...sitter det Lemania-verk i?

Tissot 2070, aka valjoux 7734 :)

Den är i hamburg idag... Hoppas den hinner hit på fredag
Slitstarkt verk...jag håller tummarna för att den hinner till dig innan helgen...:)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Posten skötte sig förvånansvärt väl och klockan tog sig från Nürnberg till Malmö på 2 dagar :) och här kommer en första pic:
oFuaQ.jpg


Vet inte riktigt band jag ska ha till den så ett inslitet skönt kängurunato från singular gör jobbet bra änsålänge.
Allting fungerar prima på den och där finns inte en skråma, den är verkligen NOS. Kronografen nollställer kanon och jag mätte avvikelsen till -5.5 sekunder/dag, vilket kan jämföras mot min Explorer 2 från början av 2012 som går +5.

Är riktigt imponerad av den, går bra, känns bra, SER bra ut :) allt till det facila priset av 4000kr och då fick jag ett års garanti
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bingoraalf skrev:
Posten skötte sig förvånansvärt väl och klockan tog sig från Nürnberg till Malmö på 2 dagar :) och här kommer en första pic:

Vet inte riktigt band jag ska ha till den så ett inslitet skönt kängurunato från singular gör jobbet bra änsålänge.
Allting fungerar prima på den och där finns inte en skråma, den är verkligen NOS. Kronografen nollställer kanon och jag mätte avvikelsen till -5.5 sekunder/dag, vilket kan jämföras mot min Explorer 2 från början av 2012 som går +5.

Är riktigt imponerad av den, går bra, känns bra, SER bra ut :) allt till det facila priset av 4000kr och då fick jag ett års garanti
Grattis, härligt när Posten sköter sig! Den där kronografen förstår jag tt du är nöjd med, snygg boett och tavla, makalöst skick. Svart eller brunt racing blir mumma... :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bingoraalf skrev:
Posten skötte sig förvånansvärt väl och klockan tog sig från Nürnberg till Malmö på 2 dagar :) och här kommer en första pic:
oFuaQ.jpg


Vet inte riktigt band jag ska ha till den så ett inslitet skönt kängurunato från singular gör jobbet bra änsålänge.
Allting fungerar prima på den och där finns inte en skråma, den är verkligen NOS. Kronografen nollställer kanon och jag mätte avvikelsen till -5.5 sekunder/dag, vilket kan jämföras mot min Explorer 2 från början av 2012 som går +5.

Är riktigt imponerad av den, går bra, känns bra, SER bra ut :) allt till det facila priset av 4000kr och då fick jag ett års garanti

Det där är vad man kan kalla för ett riktigt fynd! Tycker de är väldigt trevliga de där tissot kronograferna, och den är ju som du skriver i NOS! :shock: Grymt fin :)

Och ett mörkbrunt racingband från singular med stora hål kommer bli perfekt. Dessutom ett väldigt bekvämt och bra band.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
En till Wittnauer ha hittat hem, är svag för den röda vridringen och formen i sin helhet...plus coola visare:
Nytillskottet:
IMG_6136.jpg

Gamlingen:
IMG_6135-1.jpg

One on one:
IMG_6137.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
En till Wittnauer ha hittat hem, är svag för den röda vridringen och formen i sin helhet...plus coola visare:

Juste alltså! Vad jag förstått är Wittnauer samma hus som/"pre-" Longines , Var riktigt sugen på en 14 k 40-talare som låg på tratten helt nyss. Men lade band på mig (synd att den hade gravyr) ;)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Ariste skrev:
En till Wittnauer ha hittat hem, är svag för den röda vridringen och formen i sin helhet...plus coola visare:

Juste alltså! Vad jag förstått är Wittnauer samma hus som/"pre-" Longines , Var riktigt sugen på en 14 k 40-talare som låg på tratten helt nyss. Men lade band på mig (synd att den hade gravyr) ;)
Stämmer bra det, har påbörjat en faktainsamling kring hur det låg till med relationerna mellan Longines, Wittnauer, LeCoultre och VC, får se om jag avslutar med inlägg någon gång. :)
Den på Tratten missade jag helt, lika bra det...:)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Ariste skrev:
Rock_N_Ron skrev:
Läger upp denna bild på en triss i 70-talskronografer i den här tråden oxå. Nästan som ett julkort...
(tagen på GTG´n i tisdags)
Vackert, visst är både Tissoten och Heuern dina?

Jo, det stämmer.
Och Pax:en är TomasBc´s. Den är bara så j-la cool... Vet du nå´t om Pax som märke, Ariste?!?

Tissoten fick föresten en liten justering av den trevliga urmakaren Jonas på Rob Engström dagen efter & går nu precis som den ska! :cool:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Rock_N_Ron skrev:
Ariste skrev:
Rock_N_Ron skrev:
Läger upp denna bild på en triss i 70-talskronografer i den här tråden oxå. Nästan som ett julkort...
(tagen på GTG´n i tisdags)
Vackert, visst är både Tissoten och Heuern dina?

Jo, det stämmer.
Och Pax:en är TomasBc´s. Den är bara så j-la cool... Vet du nå´t om Pax som märke, Ariste?!?

Tissoten fick föresten en liten justering av den trevliga urmakaren Jonas på Rob Engström dagen efter & går nu precis som den ska! :cool:
Den är cool, om Pax vet jag inget men det ploppade upp många "märken" på 70-talet som varken tillverkade eller monterade sina klockor...merely branded dials. Men lika coola för det...:)
Schysst med ruckad Tissot, Rob är att lita på!
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Jag är lite osäker på om denna är 60 eller 70-tal faktiskt. Tror att den är mer åt 60. Någon som vet mer?
(Wakmann triple date)


file.php
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
jag kör svart skinnato på min Tissot seastar navigator (som tyvärr befinner sig i Tyskland på reparation), den väntas åter i slutet av veckan

EricMcG skrev:
Jag är lite osäker på om denna är 60 eller 70-tal faktiskt. Tror att den är mer åt 60. Någon som vet mer?
(Wakmann triple date)


file.php

vet inte annat än att den är riktigt cool :D
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
EricMcG skrev:
Jag är lite osäker på om denna är 60 eller 70-tal faktiskt. Tror att den är mer åt 60. Någon som vet mer? (Wakmann triple date)
Nice piece, den där är fantastisk och påminner en hel del om Vikings Enicar Sherpa Graph http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=7&t=296&p=42785#p42785. Vet du vad det sitter för verk i din? Vad jag har sett verkar de från 60-talet ha Valjoux 723 medan de från 70-talet kör Valjoux 730...grymma är de vilket som! :)
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Ariste skrev:
Nice piece, den där är fantastisk och påminner en hel del om Vikings Enicar Sherpa Graph http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=7&t=296&p=42785#p42785. Vet du vad det sitter för verk i din? Vad jag har sett verkar de från 60-talet ha Valjoux 723 medan de från 70-talet kör Valjoux 730...grymma är de vilket som! :)

Tack! Det ska vara en Valjoux 73x iaf. Så då kanske klockan kvalificerar in sig i tråden :)
Jag gillar den mycket, haft den på läderband med bestämde mig för att pröva en länk, gillar "sliverlooken" den fick då.
Med svart band såg klockan lite mindre ut pga tavlan.
 
Topp