• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från senast 50-talet!

M021

Rolex
2-Faktor
Tidigt 60 tal, det var OK va? Har inte burit den på ett tag, dags att damma av den tror jag.
105.002 - 62'
8fdhkvx.jpg

xLuZKNp.jpg
 

Stetes

Omega
Min andra är en "noname" vid namn Beleco som skall ha ett Landeron 148 enligt Beso Ur&antik där jag köpte den, och den ska vara från 50-tal enligt honom :) Fick den nyförgylld förra året, men det börjar redan slitas lite tyvärr.

orig.jpg


Kom igen nu och visa era gamlingar! :D


Bumpar upp denna gamla tråd med att fråga hur/var du nyförgyllde klockan? Och hur mycket en sån process kostar? Antar att det var guldpläteringen du förbättrade.
 

Ragge

Cartier
Ragge och hans fina klockor ; det svarta paneluret blir jag gråtfärdig av lycka att skåda.
Tackar! Jo visst är K.S järnet härlig? Väntar otåligt på att få hem den. Hade den i min hand på väg hem efter fjäderbyte hos urmakaren, men det blev retur direkt. Antingen hade nya fjädern hunnit brista eller hakat ur för felet var detsamma. Nå, tider skall komma :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick ett ryck för ett tag sedan och köpte på mig lite 40-tals kronografer.

Först ut en Lamont Compensamatic, ett dotterföretag till Nivada/Croton
IMG_20150626_182719_878.JPG

IMG_20150626_175026.jpg

Sedan en Silvana med ett Venus top/down kronograf, column-wheel verk. Står still för närvarande.
IMG_20150626_191703.jpg

IMG_20150626_191755.jpg


Båda har boetter i skräpmetall, men jag tycker de är rätt roliga ändå :)
 
Senast ändrad:

MariaE

Panerai
Efter "påtryckningar" från Gummo och att jag själv längtat lite efter en liknande tråd, så tänkte jag att nu tar jag tag i det och skapar en tråd!

Detta är alltså en tråd för kronografer från senast 50-talet, tidiga 60-talare hatar nog ingen heller, men alltså allt från tidernas begynnelse till 50-talet. Främst armbandsur, men fräcka fickur/stoppur går ju det med!

Börjar med mina då!

Min käresta, en Tissot från ca 1946 med cal "C27.4H" från Lemania, även känt som C.27 eller 27 CHRO C12 och som senare blev känt som Lemania 2310 eller Omega c.321! Det sistnämnda är alltså urverket som Omega satte i den första Speedmastern!

Kort sagt, så har den en känd bror, men min "lilla" Tissot (ca 36mm) är inte fy skam den heller :)

IMG_3638.JPG


DSC_4816.JPG


DSC_4784.JPG



Min andra är en "noname" vid namn Beleco som skall ha ett Landeron 148 enligt Beso Ur&antik där jag köpte den, och den ska vara från 50-tal enligt honom :) Fick den nyförgylld förra året, men det börjar redan slitas lite tyvärr.

orig.jpg


IMG_3480.JPG


131018_03.jpg



Kom igen nu och visa era gamlingar! :D
Den där Tissoten är vansinnigt snygg!
Hur jag har kunnat missa denna tråd kan jag inte för mitt liv förstå.
@Kettil i vanlig ordning sitter du med några läckerbitar i din skattkista. Hoppas att fler dyker upp.
 
Topp