• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från senast 50-talet!

Tveksamt om den var signerad från början, ingen av mina 30-40 tals tissot har det (7st). Däremot känns det som originalkronan kanske har/skulle varit tunnare?
Ah en lika stor fast tunnare! Hittade en signerad krona på Ebay som jag satte på, lite för liten, men tycker det blev ganska bra ändå!
image.jpeg
 

Manny

Omega

fc2

Rolex
Många vackra kronografer.
Har på senare tid blivit mer och mer förtjust i de tidiga kronograferna. Skulle mer än gärna bli ägare till en liknande den här.

Förstår att möjligheten till att hitta en i fint, hyfsat orört skick till en rimlig peng är svårt.
Om någon sitter på en de vill sälja eller får syn på en får ni gärna skicka ett PM.

Fin, men snarare 40-tal. Dessa kommer med verks om måste till Omega för service så de är även dyra i underhåll. Men coola är de.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Som vintageälskare har jag haft svårt att fastna för kronografer generellt, kanske främst pga av att de inte är så praktiska i vardagen, pga bristande vattentäthet. Så de flesta jag testat har fått gå vidare ganska snabbt. Min senaste är dock bara så perfekt för mig, så den har nog kommit för att stanna. Den kom till mig mer eller mindre av en ren slump, som så mycket annat, då jag egentligen hade byggt upp ett sug efter en Tissot Seastar med Lemania 1277. Av någon outgrundlig anledning hade jag fått för mig att en sådan skulle vara perfekt för mig, men ibland blir det inte riktigt som man planerat, och testar man tillräckligt många olika klockor, så kan det ibland bara säga klick, vilket var det som hände i detta fall :) Klockan i fråga, har det där lilla extra, "DET", som gör att jag nu helt utan problem kan bortse från det där med bristande vattentäthet :) Boettformen och storleken på ca 36,5 mm i diameter exkl. krona, och 43,5 mm hornspets till hornspets, 18 mm lugs, och en höjd på ca 12,5 mm inkl. det fina lagom kupade plexit, gör att den sitter som en smäck, och ger en mycket trevlig känsla av nördig opraktisk/onödig lyxdresskronograf (något som kanske mognat fram under åren och känns nu, i och med denna, som en "måste" pjäs min samling.). Den röda kronografsekunden och de blånerade kronografvisarna, på den jämt patinerade zondelade (en bra blandning mellan ljus och mörk tavla) urtavlan, gör verkligen sitt till också, och gör den otroligt mysig att snegla på :) Inuti tickar ett tidigt Landeron 48 starkt, och jag tycker det låter precis som tickandet i introt av "Talking watches" :)

Eweco är väl inget jättestort märke, och jag vet inte så mycket om det, vilket i och för sig kan vara lite extra kul ur ett nördigt perspektiv, men ska tydligen ha sitt ursprung från ett importföretag vid namn E. Wolff & Co. Aktiebolog, från Göteborg. Skulle gissa på att den är från 40-talet, eller möjligtvis sent 30-tal. Testade den först på en länk, vilket kändes helt ok, men den lyfte verkligen på vintagealligatorn IMHO. Nog med svammel... Bombar på med en drös med bilder, då de tyvärr inte riktigt gör klockan rättvisa, men förhoppningsvis ger de en hum om magin :)













 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som vintageälskare har jag haft svårt att fastna för kronografer generellt, kanske främst pga av att de inte är så praktiska i vardagen, pga bristande vattentäthet. Så de flesta jag testat har fått gå vidare ganska snabbt. Min senaste är dock bara så perfekt för mig, så den har nog kommit för att stanna. Den kom till mig mer eller mindre av en ren slump, som så mycket annat, då jag egentligen hade byggt upp ett sug efter en Tissot Seastar med Lemania 1277. Av någon outgrundlig anledning hade jag fått för mig att en sådan skulle vara perfekt för mig, men ibland blir det inte riktigt som man planerat, och testar man tillräckligt många olika klockor, så kan det ibland bara säga klick, vilket var det som hände i detta fall :) Klockan i fråga, har det där lilla extra, "DET", som gör att jag nu helt utan problem kan bortse från det där med bristande vattentäthet :) Boettformen och storleken på ca 36,5 mm i diameter exkl. krona, och 43,5 mm hornspets till hornspets, 18 mm lugs, och en höjd på ca 12,5 mm inkl. det fina lagom kupade plexit, gör att den sitter som en smäck, och ger en mycket trevlig känsla av nördig opraktisk/onödig lyxdresskronograf (något som kanske mognat fram under åren och känns nu, i och med denna, som en "måste" pjäs min samling.). Den röda kronografsekunden och de blånerade kronografvisarna, på den jämt patinerade urtavlan, gör verkligen sitt till också, och gör den otroligt mysig att snegla på :) Inuti tickar ett tidigt Landeron 48 starkt, och jag tycker det låter precis som tickandet i introt av "Talking watches" :)

Eweco är väl inget jättestort märke, och jag vet inte så mycket om det, vilket i och för sig kan vara lite extra kul ur ett nördigt perspektiv, men ska tydligen ha sitt ursprung från ett importföretag vid namn E. Wolff & Co. Aktiebolog, från Göteborg. Skulle gissa på att den är från 40-talet, eller möjligtvis sent 30-tal. Testade den först på en länk, vilket kändes helt ok, men den lyfte verkligen på vintagealligatorn IMHO. Nog med svammel... Bombar på med en drös med bilder, då de tyvärr inte riktigt gör klockan rättvisa, men förhoppningsvis ger de en hum om magin :)














Kvällen kantas av kvalitetsinlägg! :)
Tack och grattis, den är grymt ball den där, speciellt minut och timvisaren med den chokladbruna ringen på tavlan!
 

Manny

Omega
Då får man äntligen posta i en av favorit trådarna.:)
Angelus Chronodato som verkar fungera oväntat bra. Hade ingen aning om skicket på verket men alla funktioner verkar ok och även gångreserven verkar bra. Om jag lyckas ta min in så postar jag lite bilder på verket. Någon som har en referenstabell på serienummer? Hade varit kul att veta årtal.
[URL='http://s1027.photobucket.com/user/nsv1/media/Angelus%20Chronodato/E1ADAC83-9CE2-43E7-933C-04176BAC7341_zpspwygtjdp.jpg.html'] [/URL]
 

Manny

Omega
Då får man äntligen posta i en av favorit trådarna.:)
Angelus Chronodato som verkar fungera oväntat bra. Hade ingen aning om skicket på verket men alla funktioner verkar ok och även gångreserven verkar bra. Om jag lyckas ta min in så postar jag lite bilder på verket. Någon som har en referenstabell på serienummer? Hade varit kul att veta årtal.
[URL='http://s1027.photobucket.com/user/nsv1/media/Angelus%20Chronodato/E1ADAC83-9CE2-43E7-933C-04176BAC7341_zpspwygtjdp.jpg.html'] [/URL]
http://[URL=http://s1027.photobucke...6BAC7341_zpspwygtjdp.jpg~original[/IMG][/URL]
Letar efter nytt armband, tänker mig ett tunnare band i ett mörkare skinn kanske med något lite blankare finish.
Tips på var man hittar ett sådant?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Lemania CH27 i den där va? Mycket fin och roligt med Ebel, inte så ofta man ser de.

Det stämmer fint att det är ett Lemania CH27 i den :)
Tycker den är lite rolig då den även är 38mm stor, vilket är en ganska ovanlig storlek på kronografer från den tiden.
Omega har en modell som är rätt likt i boetten och bandhorn men den är 35mm, 2279 heter den.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Som vintageälskare har jag haft svårt att fastna för kronografer generellt, kanske främst pga av att de inte är så praktiska i vardagen, pga bristande vattentäthet. Så de flesta jag testat har fått gå vidare ganska snabbt. Min senaste är dock bara så perfekt för mig, så den har nog kommit för att stanna. Den kom till mig mer eller mindre av en ren slump, som så mycket annat, då jag egentligen hade byggt upp ett sug efter en Tissot Seastar med Lemania 1277. Av någon outgrundlig anledning hade jag fått för mig att en sådan skulle vara perfekt för mig, men ibland blir det inte riktigt som man planerat, och testar man tillräckligt många olika klockor, så kan det ibland bara säga klick, vilket var det som hände i detta fall :) Klockan i fråga, har det där lilla extra, "DET", som gör att jag nu helt utan problem kan bortse från det där med bristande vattentäthet :) Boettformen och storleken på ca 36,5 mm i diameter exkl. krona, och 43,5 mm hornspets till hornspets, 18 mm lugs, och en höjd på ca 12,5 mm inkl. det fina lagom kupade plexit, gör att den sitter som en smäck, och ger en mycket trevlig känsla av nördig opraktisk/onödig lyxdresskronograf (något som kanske mognat fram under åren och känns nu, i och med denna, som en "måste" pjäs min samling.). Den röda kronografsekunden och de blånerade kronografvisarna, på den jämt patinerade zondelade (en bra blandning mellan ljus och mörk tavla) urtavlan, gör verkligen sitt till också, och gör den otroligt mysig att snegla på :) Inuti tickar ett tidigt Landeron 48 starkt, och jag tycker det låter precis som tickandet i introt av "Talking watches" :)

Eweco är väl inget jättestort märke, och jag vet inte så mycket om det, vilket i och för sig kan vara lite extra kul ur ett nördigt perspektiv, men ska tydligen ha sitt ursprung från ett importföretag vid namn E. Wolff & Co. Aktiebolog, från Göteborg. Skulle gissa på att den är från 40-talet, eller möjligtvis sent 30-tal. Testade den först på en länk, vilket kändes helt ok, men den lyfte verkligen på vintagealligatorn IMHO. Nog med svammel... Bombar på med en drös med bilder, då de tyvärr inte riktigt gör klockan rättvisa, men förhoppningsvis ger de en hum om magin :)













Jaja. Rub it in... ;) Jag var med och budade och ångrade med en gång att jag inte gick all in på den där.
Iallafall kul att den hamnade i ett bra hem :)
 
Då får man äntligen posta i en av favorit trådarna.:)
Angelus Chronodato som verkar fungera oväntat bra. Hade ingen aning om skicket på verket men alla funktioner verkar ok och även gångreserven verkar bra. Om jag lyckas ta min in så postar jag lite bilder på verket. Någon som har en referenstabell på serienummer? Hade varit kul att veta årtal.
Mums med Trippekalender på kronograf :3
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En solkompass som finns under namnet gallet också mitten av 50 talet salufördes under namnet sektant
Tyckte väl jag kände igen uppsättningen av visare och kronor. På din är 24h visaren använd som en andra tidszon-visare? Eller tänker jag fel? Måste vara galet ovanlig iaf? Aldrig sett en ute i det vilda till salu.
 

BoEtt

Rolex
Så där... nu fick jag tid över o fota lite. Pierce singel pusher Chrono från 30-40ish. Måste nog ta en bild i dagsljus så blå blinget på visarna syns.
Saknar tyvärr pushern så är det nån som har en i en låda så får ni gärna hojta till! :D

pierce.JPG
 
Topp