• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografkampen - nästa rond. AP vs. VC

VC eller AP - vilken hade du valt?

  • VC Overseas Chrono

    Röster: 97 50.5%
  • AP Royal Oak Chrono

    Röster: 95 49.5%

  • Totala väljare
    192
  • Enkät stängd .

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Så tar vi rond två av kronografkampen där den första enligt omröstningen mynnade ut i en jordskredsseger för VC Overseas Chronograph mot den älskade Rolex Daytona. Förvisso kanske ingen förvånande seger med tanke på pris- (och förmodligen i viss mån) kvalitetsskillnaden de två klockorna emellan, och att VC trots allt tillhör De Tre Stora. Första omröstningen här: https://klocksnack.se/threads/rolex-vs-vc-kronografkampen.41495/

Denna gång skulle jag vilja se VC:n ta sig an en på förhand mer jämbördig motståndare, nämligen AP Royal Oak Chrono. Båda klockorna har designmässigt sitt ursprung hos den legendariske Gerald Genta, som designade den första Royal Oaken, liksom föregångaren till Vacherons Overseas; 222.
Både AP och VC tillhör branschens giganter ur både ett historiskt och kvalitetsmässigt perspektiv, och de utgör tillsammans med Patek Philippe De Tre Stora.
Båda finns tillgängliga med vit och svart tavla i både stål- och roséguldsversionerna. Prismässigt är det mer eller mindre dött lopp modellerna emellan; VC OS Chrono i stål listar i Sverige 232 300 kr, medan motsvarande AP Royal Oak Chrono har ett listpris på 229 300 kr. En relativt stor skillnad i pris återfinns dock hos roséguldsversionerna på läder, där VC listar 493 000 kr och AP stannar på 359 000 kr.

Var lägger du din röst och gärna varför? Liksom i förra omröstningstråden kör vi med en samlingsröst för respektive modell, lägger dock ut bild några olika varianter av bägge.

Givetvis lånade bilder nedan..

VC stål.jpg


AP svart stål.jpg
VC STÅLVIT.jpg
AP vitt stål.jpg
VC Rose gold.jpg
AP rose gold.png
 
Senast ändrad:

aldraren

Omega
Röstade på VC Overseas chrono, tycker inte riktigt AP:n lirar riktigt som chrono.
I utförande utan chrono tycker jag däremot RO slår VC Overseas med hästlängder.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
När det kommer till stålvarianten så skulle jag välja AP alla dagar i veckan tror jag, lite svårare när det kommer till GULD, där skulle jag nog valt Vacheron Constantin. Men om jag skall vara helt ärlig så, är det ingen av dessa som faller mig på läppen faktiskt...

dsc_2946-jpg.199112
 

_jonte

Patek
Tycker AP är strået vassare, men möjligen att VC är lite roligare. Då särskilt om man redan äger en vanlig APRO så känns VC given. :)
Vad tycker @Chrisse?
(Tror dock inte att Genta var bakom VC 222? Vill minnas det var nån annan som jag inte minns namnet på nu..)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
När det kommer till stålvarianten så skulle jag välja AP alla dagar i veckan tror jag, lite svårare när det kommer till GULD, där skulle jag nog valt Vacheron Constantin. Men om jag skall vara helt ärlig så, är det ingen av dessa som faller mig på läppen faktiskt...

dsc_2946-jpg.199112
Är man ökänd Rolex fanboy så är man ;)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tycker AP är strået vassare, men möjligen att VC är lite roligare. Då särskilt om man redan äger en vanlig APRO så känns VC given. :)
Vad tycker @Chrisse?
(Tror dock inte att Genta var bakom VC 222? Vill minnas det var nån annan som jag inte minns namnet på nu..)

VC är snyggare i alla situationer. AP'n är slätstruken och tråkig.

Dock skulle bägge klockorna må bra av en bantningskur, till 38-40mm typ.
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Vc vinner men det är med små marginaler. Precis som några sagt innan så Är RO så sjukt mycket snyggare utan komplikationer. VC klockan är som chrono sjukt mycket snyggare, men AP länken är snäppet vassare.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
VC är snyggare i alla situationer. AP'n är slätstruken och tråkig.

Dock skulle bägge klockorna må bra av en bantningskur, till 38-40mm typ.

Nja, vad gäller VC:n sitter den makalöst bra för att vara 42 mm; även @Igge som provade ivrigt igår under Watchout och som har ca 17 cm och således mindre handleder än jag (18-18,5) var smått lyrisk..
Här på min arm.
image.jpeg
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Utifrån bilderna säger jag VC.
Men jag har å andra sidan inte testat någon av klockorna, inte ens en "vanlig" RO, när jag väl har testat båda ändrar jag mig säkert.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Nja, vad gäller VC:n sitter den makalöst bra för att vara 42 mm; även @Igge som provade ivrigt igår under Watchout och som har ca 17 cm och således mindre handleder än jag (18-18,5) var smått lyrisk..
Här på min arm.
image.jpeg

Den sitter jättebra, testat den med. Även testat betydligt större klockor som sitter bra. Trots det är de för stora.. bara är så :)
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Hade den förra modellen av VC Chrono i stål under ett par år i början av 2000-talet. Riktigt trevlig klocka även om den vägde väldigt mycket. Har inte haft någon AP så jag vet inte hur den/dom står sig. Hur som helst så la jag min röst på VC!
 

Genta

Cartier
Fina klockor båda två, men AP ROC håller jag för riktigt lyckad, särskilt förra 39 mm varianten. Tycker ROC är mkt roligare än vanlig RO. Händer mer på urtavlan och boetten.
 
AP ROC på länk vinner alla dagar i veckan och två gånger på söndagar, på läder så är det svårare men VC är vassare där....kanske för att VC är mer ett dressmärke för mig -dock så känns VC generellt som ett märke alla älskar men ingen köper...

AP ROC

BBED4099-E01D-427E-A956-6B720720D93C-751-0000004B6A70E156.jpg
 
Senast ändrad:
Topp