• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografvecka - nytt i lådan

Ariste

Audemars
2-Faktor
Det var dags. En längre tids svacka i klockintresset (som märkligt nog sammanföll med min föräldraledighet) skulle botas och i veckan fick jag hem en del fynd på kronograffronten.

Spänningen inför de stundande paketöppningarna gick inte att ta miste på. Det var så illa att jag tog min lätt febriga son med mig upp till Arlanda för att hos DHL kvittera ut ett paket och på så sätt "tjäna" ett dygn.

Paketen trillade in ett efter ett och spänd förväntan byttes mot ett lyckorus när jag insåg att flera chansningar samt ett säkert kort var precis så där bra dom jag vågat hoppats på.

Först ut är det säkra kortet, en Vantage med pandatavla. Hittade en informativ annons med bra bilder från en aktiv klockentusiast - ingen besvikekse här inte:

image.jpg


image.jpg


Sitter ett Landeron 248 i som funkar fint, funderar på småhålat racing till denna.

Nästa kronograf gick lite dyrt men jag har sneglat efter en sen JoberMan visade bilder på den han hade i sin ägo. En Zodiac med inverterad pandatavla och med ett Valjoux 730. Den behöver en gnutta kärlek och nytt band men är verkligen så där snygg som jag föreställt mig:

mFvCgIx.jpg


YWpGaz5.jpg


Nu kommer vi in på chansningarna, vi snackar usla bilder och Google Translate samt en loj gambling-attityd.

Märket Lip har lockat länge och deras olika *grafer är stenhårda, nu blev det en kronograf med (ett för mig) lite annorlunda utseende. Feta index, stadiga visare, bred innerring samt guld till det svarvita utseendet. Ett Valjoux 7734 pumpar runt härligheten:

7zlUNdn.jpg


YrcIC5i.jpg


Slutligen kronografskördens jackpot, otroligt dåliga bilder och Googles översättning tillförde inget utan denna köpte jag på magkänsla. Något jag gjorde väldigt rätt i visade det sig. En Roi Des Eaux (WTF! tänker du), den är stenhård med sin bezel i metall, perfekt åldrade lume, inverterade pandatavla och min första kronograf med skruvad krona - bang!

y7KjYsu.jpg


gUqszyx.jpg


Det tickar ett Landeron 248 i denna och allt funkar prima, funderar på vilket band som kan lyfta denna skönhet.

Är klockintresset tillbaka i sin peak? Tyvärr inte, glädjen över dessa tillskott var inte så långvarig men det ger sig nog.

Tack för titten och skäms inte för att inflika förslag på band, det uppskattas!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ingen dålig fångst! Vantagen och Zodiacen diggar jag hårt. Dom andra två var ju inte dumma alls de heller, fast jag föredrar generellt mindre biffiga kronografer :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Riktigt trevliga, gillar verkligen de två första! Väntar med spänning på min nya som borde dyka upp i dagarna... :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Grattis! Stort grattis!

Just nu är jag oändligt avis på de första två då de senaste veckorna spenderats med att kika efter något precis liknande!

Tar gärna några tips på var man kan tänkas hitta dylika 'fynd'!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Grattis till fina kronografer! Lustigt att intresset dippade vid ledigheten. Mitt klockintresse gick upp och surfandet på Klocksnack blir abnormt när jag har tid över, vilket man iofs inte har så mycket av med småbarn.

Förresten, är du nöjd med din JLC Memovox? Den var väl lite av en graal?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack ska ni ha! Vantage och Zenith verkar mest poppis, dressiga kronografer är heta...:)

Riktigt trevliga, gillar verkligen de två första! Väntar med spänning på min nya som borde dyka upp i dagarna... :)
Spännande med inkommande paket, en mer dressig kronograf kanske?:)

Grymma ur! Zodiacen - mm! Men Lip var inte så dum den heller!
:)
Lip:en är weird på ett svalt sätt...:)

Grattis! Stort grattis!

Just nu är jag oändligt avis på de första två då de senaste veckorna spenderats med att kika efter något precis liknande!
Tar gärna några tips på var man kan tänkas hitta dylika 'fynd'!
Jag letar på flera länders eBay, tycker jag får olika sökresultat på alla ställen.

Grattis till fina kronografer! Lustigt att intresset dippade vid ledigheten. Mitt klockintresse gick upp och surfandet på Klocksnack blir abnormt när jag har tid över, vilket man iofs inte har så mycket av med småbarn.
Förresten, är du nöjd med din JLC Memovox? Den var väl lite av en graal?
Jag trodde intresset skulle peaka men icke, tror en bidragande orsak var Memovoxen som är kvar. Efter den kändes allt lite fjuttigt.:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trevligt att se dig här igen, du har varit saknad!

Den sista tuffa dykarkronografen behöver ett tropic! Det svarta med kanvasstruktur.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack ska ni ha! Vantage och Zenith verkar mest poppis, dressiga kronografer är heta...:)


Spännande med inkommande paket, en mer dressig kronograf kanske?:)


Japp drog en chansning! En Bucherer kronograf på 35-36mm med renoveringsbehov och okänt urverk, skulle tro att det sitter ett landeron i men vi får se vad som dyker upp. :)

Var det någon av klockorna som hade zenith urverk, eller är det ett annat köp som du syftar på?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Trevligt att se dig här igen, du har varit saknad!
Den sista tuffa dykarkronografen behöver ett tropic! Det svarta med kanvasstruktur.
Tackar, ser fram mot att dyka upp här lite oftare! Ditt tips uppskattas och ska följas upp.

Japp drog en chansning! En Bucherer kronograf på 35-36mm med renoveringsbehov och okänt urverk, skulle tro att det sitter ett landeron i men vi får se vad som dyker upp. :)

Var det någon av klockorna som hade zenith urverk, eller är det ett annat köp som du syftar på?
Det verkar lovande, Bucherer har en hel del kul och jag råkar också ha en på ingång. Ser fram mot en Bucherer-tråd sen...:)
Jag skrev fel, det ska vara Zodiac...

Riktigt fina men nu när sommaren förhoppningsvis närmar sig tycker jag den vita pandatavlan är snyggast.
White is the new black.:)
 

KMS

Rolex
Ser bra ut. Är öckså förjust i LIP. Ser ut som det är samma visare på den som dom använde till sin klassiker Lip Nautic.

Tycker dåligt skrivna annonser med kassa bilder är fantastiskt roligt! Det är först då man känner att man är ute å jagar på riktigt...:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Riktigt fina klockor Ariste, gratulerar!
Tack ska du ha, Vantage blir jag inte mätt på!:)
Ser bra ut. Är öckså förjust i LIP. Ser ut som det är samma visare på den som dom använde till sin klassiker Lip Nautic.

Tycker dåligt skrivna annonser med kassa bilder är fantastiskt roligt! Det är först då man känner att man är ute å jagar på riktigt...:)
Lip Nautic är fin men vilken djungel av frankens det finns. Just nu är det jakten som är kul, det fällda bytet ger mig inte så mycket.:)
 
  • Like
Reactions: KMS

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vilken samling Ariste! Zodiacen är strålande vacker! Vintagekronografer är överlag lite vassare
i sin framtoning! Häftiga!
 
Topp