• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronometer Stockholm kronograf för Luftforsvaret

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Senaste in i lådan är en udda och okänd fågel, hoppas jag. Det var egentligen inte direkt meningen att jag skulle bli med just detta ur, men auktioner går inte alltid som man planerat. Jag blev skolad av en riktig räv i klockträsket och därför blev jag lite överrumplad när jag lite oväntat lyckades ropa in denna. Pga detta oplanerade skeende hade jag inte riktigt så bra koll på objektet i fråga som man kan önska när man ger sig in i en budstrid. Jag visst tex inte vad det var för verk eller vem som tillverkat uret. Idag vet jag lite mer men det återstår en del som jag hoppas kunna reda ut lite närmare allt eftersom.

Som rubriken säger är det en Kronograf från Kronometer Stockholm med lite proveniens, men vi börjar med uret i sig. Jag har läst att KS skulle varit generalagent för Breitling i Sverige och många av de KS-märkta uren är ommärkta Breitlingur. Därför vad det på den vägen jag gick direkt efter jag hade vunnit auktionen för att komma fram till vad det var för något jag ropat hem. Detta skulle visa sig stämma mycket väl och tack vare att mitt ur hade en tresiffrig referens på boettlocket, som Breitlings brukar/alltid? har, var det lättsökt. Breitling ref 765:

1946-catalogue-ref-765-breitling-avi.jpg

breitling81946cat0002co.jpg


Varför jag går denna vägen är dels för att det är intressant att veta ursprunget till modellen men även för att det inte finns mycket information om just KS på nätet. Breitlings ref 765 är en riktigt långkörarmodellserie och av någon anledning behölls boetten och referensnumret till flertalet varianter under många år. Detta var även det första robusta flygaruret som lanserades under "Breitling EIGHT Air Force". Uren var vatten-täta/skyddade och stötskyddade med lättlästa urtavlor. Vad som även var nytt och enligt Monochrome (klicka på länken för intressant läsning) något som Breitling införde var separata tryckknappar för start och stopp. Framförallt har Breitling legat i framkant när det kommer till just kronografer och är underskattade och får för lite kärlek rent allmänt.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Urverket är det inte helt okända Venus 175 som är ett kolumnhjul? -verk och väl beprövat. Boetten mäter 38 mm och är rätt tjock, verket bygger en del på höjden. Bandbredden är rätt generös på ca 21 mm så får se om jag hittar något trevligt band i rätt stuck så småningom. Idag sitter den på ett mysigt NOS bund i shell cordovan, lite smalt men tycker det är tufft ändå. Tavlan är spegelblank och i riktigt bra skick. Däremot är tyvärr just Stockholm i loggan repat, kanske norrmännen inte tyckte om oss svenskar...

image.jpg
image.jpg


Det är just Norgekopplingen som gör detta ur lite extra spännande (jag kan direkt säga att denna koppling inte än är undersökt av mig så i skrivande stund hoppas jag på att allt stämmer). Det är nämligen en lite fult infräst logga på boettlocket, fräst över referensnummer och annan märkning. Loggan är rätt tuff och nedan ser ni hur den ser ut, både på boettlocket och på papper.

image100.jpg

image.jpg


Ja, det är väl allt jag har att berätta idag. Har ni något speciellt tips hur man kommer vidare med militärkopplingen tar jag gärna emot dem. Skall se om man kan hitta någon lämplig kontakt på Luftforsvaret.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    162.1 KB · Visningar: 405
Senast ändrad:

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Rejält fin den där! Kan tyvärr inte hjälpa till med någon historik men du får gärna säga till när (om) den lämnar samlingen!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fin dinka.

Kudos att du vågar öppna den och ta ur den ur boetten och så. Skulle aldrig våga göra det med en klocka jag tycker om hehe! (Viss skillnad i kunskapsnivå dock)
 

JohanHLM

Rolex
Verkar som att du inte känner dig helt nöjd vilket känns trist med tanke på att den är riktigt cool och förhoppningsvis udda klocka där du framöver säkert kan finna lite info gällande gravyren.
Lite kul, igår när jag hälsade på föräldrarna hittade jag ett identiskt bund. Tyvärr hade det levt ett hårt liv men jag var tvungen att testa det och blev förvånad över hur skönt det satt på armen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Verkar som att du inte känner dig helt nöjd vilket känns trist med tanke på att den är riktigt cool och förhoppningsvis udda klocka där du framöver säkert kan finna lite info gällande gravyren.
Lite kul, igår när jag hälsade på föräldrarna hittade jag ett identiskt bund. Tyvärr hade det levt ett hårt liv men jag var tvungen att testa det och blev förvånad över hur skönt det satt på armen.

Nja, jag har nog överdrivit lite i min text. Jag menar inte att jag inte tycker om uret, mest att jag hade något annat högre på listan.

Bund är fula men lite kul. På kronografer tycker jag se ser rätt bra ut faktiskt och då har jag alltid hatat bund tidigare.
 

JohanHLM

Rolex
Nja, jag har nog överdrivit lite i min text. Jag menar inte att jag inte tycker om uret, mest att jag hade något annat högre på listan.

Bund är fula men lite kul. På kronografer tycker jag se ser rätt bra ut faktiskt och då har jag alltid hatat bund tidigare.
Skönt att höra, tycker den klär dig bra!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nja, jag har nog överdrivit lite i min text. Jag menar inte att jag inte tycker om uret, mest att jag hade något annat högre på listan.

Bund är fula men lite kul. På kronografer tycker jag se ser rätt bra ut faktiskt och då har jag alltid hatat bund tidigare.

Tycker den är riktigt cool, ffa med gravyren. Snygg på bunden också! Har du tips på var man hittar dessa NOS bund? Vad är det för märke på ditt?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Mysigt inköp! Kul proveniens också.

Men, hur tufft bund än må vara är det dock inget som faller mig i smaken..
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket fin Aurum! Ser ut att vara i mycket bra skick förutom det du nämner!
Tycker bundbandet funkar rätt bra! Utseendet gör att klockan funkar på allt slitet läder!

Kul med en klocka där man får gör lite forskning!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken trevlig kronograf, grattis till ett perfekt åldrat fynd och tack för info kring modellen och märket!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Spännande snygg klocka,stort gratis.
Vad gäller Bund så har jag svårt att förlika mig med dessa. För mig skriker det fortfarande bonnraggare med jeansjackor som är nerkladdade med spritpenna och hårdrocks tygmärken, nerhasade skitiga jeans och träskor...
Sätt på ett snyggt band I stället. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spännande snygg klocka,stort gratis.
Vad gäller Bund så har jag svårt att förlika mig med dessa. För mig skriker det fortfarande bonnraggare med jeansjackor som är nerkladdade med spritpenna och hårdrocks tygmärken, nerhasade skitiga jeans och träskor...
Sätt på ett snyggt band I stället. ;)
Hehe, jag har ju egentligen inte upplevt den kulturen. Bara sett enstaka bund på någon typ hårdrockare. Letade faktiskt lite igår. De som ligger på topplistan är, grönt nato/canvas, svart cordovan och ljus gris. Måtter på 21 mm förenklar inte det hela. Bund kommer dock vara ett hett alternativ till kronografen.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Bund eller inte, det är klockan som står i centrum och den är grym!
Riktigt bra "tröstköp"!
 
Topp