Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kronometer Stockholm kronograf

Diskussion i 'Vintage' startad av Ragge, 17 oktober 2014.

1. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Stoppur är min grej. Kanske mest, fast jag är svag för allt som tickar förstås. Här har jag ett stoppur de luxe. En kronograf från Kronometer Stockholm. Med verk från Excelsior Park med orört reservdelsfack och allt. Asken har inget att göra med klockan, men passar bra och känns som en trevlig kuriosa i sig. Och kronografer är ju som smycken på insidan :)

20141017_195809.jpg 20141017_195641.jpg 20141017_195518.jpg 20141017_195457.jpg 20141017_195239.jpg

Anders W, Kettil, Jens och 14 andra gillar detta.
  2. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Nu kanske jag missar något helt uppenbart, känslan säger så. Men, vad/var är reservdelfacket?

3. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Är set delen med fina inskriptionen som hålls fast av 2 skruvar??? :)

4. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Sorry. Japp det är det, med två skruvar och en balansaxel i reserv. 20141017_231019.jpg

eriksson850, Anders W, Gummo och 3 andra gillar detta.
  5. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Tack. Vad underbart! Det roligaste jag sett på länge i klockvärlden, helt nytt för mig. Är detta "vanligt" förkommande bland stoppur? Förekommer drt bland armbandsur? Fickur?

Väldigt fint ur har du iaf.

Ragge gillar detta.
  6. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Tack. Inte helt ovanligt bland stoppur. Skiljer sig lite från dagens slit och släng och hållbarhet på nåt år. Risken att tappa ett handhållet ur är förstås större och då ligger ju balansen illa till. Plus att utrymmet finns. Extra trevligt att det inte behövt användas. :)

Gummo och babanker gillar detta.
  7. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Verkligen. Handhållen och utrymme tack vare storlek, logiken gick mig förbi.

Tack för svaren, kul med lite information och insyn i denna nisch. :)

Ragge gillar detta.
  8. Watch out

Watch out Stadsbo

Från:
    Norr om nästan allt.
    Riktigt fint ur. ​
    Och kul med infon, det var dagens nya kunskap det!
    skull.jpg

Ragge gillar detta.
  9. Valdemar25

Valdemar25 Stadsbo

Från:
    Skåne
    Här kommer min med samma verk men märkt Drott istället!

Anders W, Fixoflex, Gummo och 3 andra gillar detta.
  10. Carl B

Carl B Torpare

Hej!
    Jag har ett likadant ur liggande hemma (från kameraskjutningsutrustningen på Strv 103), dvs det från Kronometer Sthlm. Vad är värdet på ett sådant ur?