Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kroppkakor

Diskussion i 'Lifestyle' startad av JoberMan, 14 juli 2014.

1. JoberMan
    Trådstartare

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Det regnar på Gotland. Läge att laga kroppkakor med andra ord. En juste inramning är viktigt när man lagar kroppkakor. En samlingsplatta med bygdens son jazzsaxofonisten Lasse Gullin i cd-spelaren (Modern Sounds 1953 vol 2) och en trevlig klocka får stå för den.

500g rimmat fläsk från glada grisar.
    Tärna fläsket och finhacka ett par justa lökar, lagom stora. Fräs tillsammans med ordentligt med nymalen kryddpeppar och lite mindre ordentligt med vitpeppar.

Låt rinna av i ett durkslag och släng in i kylen så länge.

Plocka fram den största grytan du hittar, fyll med vatten, salta och ställ på spisen.

Ett drygt halvkilo kall kokt potatis av en mjölig sort. Färskpotatis funkar inte så bra, så köp så här års potatis i papperspåse.

Pressa potatisen och knäck i ett par ägg.

Nästa moment är så djävla kladdigt så jag lät bli att ta någon bild. Mät upp 2,5 dl vetemjöl och dra ihop med potatisen och äggen. Mät upp ytterligare 2,5 dl att ha till hands. Börja jobba ihop geggan till en hyfsat fast deg. Tricket är att tillsätta ytterligare mjöl tills degen slutat att vara så kladdig. Det är ingen exakt vetenskap utan ungefär som att blanda bruk, man märker när den är färdig.

När degen givit upp och börjat bete sig som den ska så rulla ut den till en 20-25 cm lång rulle. Dela rullen på mitten och skiva sedan upp vardera hälft i 8-10 skivor.

Ta ut fläsk/lökfräset ur kylen. Mjöla händerna lite lagom, fatta en degskiva, forma den till en liten skål, peta i fläsk/lök och förslut och rulla till en boll. Den första brukar se för djävlig ut, men efter ett par har man fått till snitsen.

Nu har vattnet i grytan kokat upp. Dra ned värmen något och plumsa i kroppkakorna en efter en med en hålslev. De sjunker först till botten, men efter några minuter flyter de som sjölik till ytan. De är då färdiga och det är bara att plocka upp dem.

Färdigt. Inte särskilt svårt men ack så gott.

Servera tillsammans med rårörda lingon, skirat smör och en trevlig öl. I dag blev det Sleepy Bulldog Best Bitter från Gotlands bryggeri.

Nu har det för övrigt slutat att regna.

Trevlig sommar
    JoberMan

-JL-, joca, Fryken och 95 andra gillar detta.
  2. leben

leben El Patrón

Grym post!

Bojke gillar detta.
  3. Bojke

Bojke Fjunis

Ser grymt ut!
    Edit: Bästa OT-tråden någonsin?

Jakob B och krämbulle gillar detta.
  4. Randel

Randel Friends of KS

Jag hade aldrig ätet kroppkakor förrän mitt första besök hos mina (då blivande) svärföräldrar för knappt 10 år sedan. Jag var sjukt bakis, och det var en väldigt "speciell" upplevelse att äta kroppkakor i det tillståndet. Min fru är från Karlskrona, och där är de fullkomligt besatta av kroppisar. Och det roliga är att det alltid ska pratar om hur många man kommer att äta, hur många man faktiskt ätit hittills och hur många man tills sist lyckats äta.

Jag har svårt för kryddpeppar vilket gör att kroppkakor passar dåligt in i min värld. Men, att skiva dem dagen efter och steka dem, för att till sist avnjuta dem med smör, grädde och lingonsylt är faktiskt vansinnigt gott :smug:

80talisten gillar detta.
  5. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Det krävs så lite för ett skratt; "nästa moment är så djävla kladdigt så jag lät bli att ta någon bild" :)

Underbar post! Smaklig spis!

6. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Såå jäkla bra, bästa kroppkakorna återfinns hos Ninnis kroppkaksbod i Löttorp!!

per nordström och Icaras gillar detta.
  7. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    Å jag som har gått och längtat efter kroppkakor! Stort tack för receptet!

per nordström gillar detta.
  8. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Bästa posten den här veckan! Kvalitetspost, tack för det.

Och jag har inte ätit kroppkakor sen i Lördags. Hungrig. Blev grymt sugen på att göra egna och bär jag ska göra det vet jag vart jag ska läsa på! :)

9. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Åh fan vad jag blev sugen på kroppkakor, vi borde ha en gtg med kroppkakstema, med tävling om vem sam pallar äta flest :)

Grafton och Strindberg gillar detta.
  10. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tack för inspiration! I vveckan blir det en sväng till Ninnis kroppkaksbod :)

11. callecalle

callecalle Torpare

En favorit rätt!!

12. MBx

MBx Stadsbo

Vill ha kroppkakor och en Sub!:happyhappy:

Tack för receptet.

13. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Fy fan vad du äger! Min favoritmaträtt...:)

14. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Det är nog förklaringen till att man avgudar denna maträtt, är själv från Karlskrona.. :)

Randel gillar detta.
  15. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Vore det helgerån att slänga i knaperstekt bacon istället?
    Antagligen, men det bör testas.

Molle, paradis och Icaras gillar detta.
  16. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Mums !!!

17. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Ja, typ. Det är kryddpepparn och fläsket som gör det så jäkla gott. Men jag har hört att skrärgådsborna i blekinge har lagt i ål, sjöfågel o.s.v. Så pröva du kan du nog göra... :)

garfield gillar detta.
  18. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    En barndomsvän till mig, hade i sin familj som någon slags tradition att alltid äta kroppkakor (köpta hos Konsum), med majonnäs och ketchup på onsdagar.. Första gången som jag blev bjuden på det visste jag inte heller vad exakt en kroppkaka var/är... Blev en smula traumatiserad.. Tack för att du klargjort det i din tråd. Verkar ju vara riktigt smarrigt ;)

Trevlig sommar!

//Björn

19. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Sådärja! Älskar kroppkakor, skall testa hemma!

20. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Intressant. Aldrig prövat kroppkakor men skriver ner det på sommarens att-äta lista :)

21. lex

lex Bonde

Kroppkakor är fina grejer!

22. OskarK

OskarK Friends of KS

Aldrig gjort själv. Måste testas! :)

23. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Så jäkla gott!! Trevlig post. :)

24. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Wtf.. sorry, men kroppkakor… Nu drar jag åt yonsson ´s håll och går med i OT upproret haha. Andra mattråden på en dag.

yonsson gillar detta.
  25. Randel

Randel Friends of KS

Ja, då vet du ju vilket liv jag lever :D Åh, dessa kroppkakor...vi var på kroppkake-middag hos ett par vänner där mannen i huset är från Kristianopel. Jag åt väl kanske 4 stycken, men min fru fick i sig 9 stycken, varav hon åt den sista klockan 3 på natten, medan vi väntade på taxi. Hon stod i tamburen med en kroppkaka spetsad på en gaffel och goffade i sig, WTF?! Hon är annars inte alls en storätare, snarare tvärtom, men när det gäller kroppkakor går hon "all in" ;)

eriksson850 och 80talisten gillar detta.
  26. Randel

Randel Friends of KS

Alltså, don't get your hopes up...Det är, öh, för att vara diplomatisk, väldigt "annorlunda". Tärnat, kokt fläsk med kryddpeppar, och slemmig, kokt potatis. Go figure :D

27. Korsvold

Korsvold Bonde

Som tillfällig kalmarit ska jag helt klart ge mig på det här, tackar för receptet!

28. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Älskar kroppkakor! Vilken bild. Kroppkakor, lingonsylt, smält smör och röd sub!

Smaskens!

29. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
  30. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Funderat på att testa men gillar i princip ingenting som är kokt förutom soppa :(. Vore det en dum idé att koka dem tills de poppar upp för att sedan placera dem i ugnen tills de får en ljust gyllenbrun färg. Något säger mig att det vore gott... :)