• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kroppkakor

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Det regnar på Gotland. Läge att laga kroppkakor med andra ord. En juste inramning är viktigt när man lagar kroppkakor. En samlingsplatta med bygdens son jazzsaxofonisten Lasse Gullin i cd-spelaren (Modern Sounds 1953 vol 2) och en trevlig klocka får stå för den.

500g rimmat fläsk från glada grisar.

Tärna fläsket och finhacka ett par justa lökar, lagom stora. Fräs tillsammans med ordentligt med nymalen kryddpeppar och lite mindre ordentligt med vitpeppar.

Låt rinna av i ett durkslag och släng in i kylen så länge.


Plocka fram den största grytan du hittar, fyll med vatten, salta och ställ på spisen.

Ett drygt halvkilo kall kokt potatis av en mjölig sort. Färskpotatis funkar inte så bra, så köp så här års potatis i papperspåse.


Pressa potatisen och knäck i ett par ägg.


Nästa moment är så djävla kladdigt så jag lät bli att ta någon bild. Mät upp 2,5 dl vetemjöl och dra ihop med potatisen och äggen. Mät upp ytterligare 2,5 dl att ha till hands. Börja jobba ihop geggan till en hyfsat fast deg. Tricket är att tillsätta ytterligare mjöl tills degen slutat att vara så kladdig. Det är ingen exakt vetenskap utan ungefär som att blanda bruk, man märker när den är färdig.

När degen givit upp och börjat bete sig som den ska så rulla ut den till en 20-25 cm lång rulle. Dela rullen på mitten och skiva sedan upp vardera hälft i 8-10 skivor.


Ta ut fläsk/lökfräset ur kylen. Mjöla händerna lite lagom, fatta en degskiva, forma den till en liten skål, peta i fläsk/lök och förslut och rulla till en boll. Den första brukar se för djävlig ut, men efter ett par har man fått till snitsen.


Nu har vattnet i grytan kokat upp. Dra ned värmen något och plumsa i kroppkakorna en efter en med en hålslev. De sjunker först till botten, men efter några minuter flyter de som sjölik till ytan. De är då färdiga och det är bara att plocka upp dem.


Färdigt. Inte särskilt svårt men ack så gott.


Servera tillsammans med rårörda lingon, skirat smör och en trevlig öl. I dag blev det Sleepy Bulldog Best Bitter från Gotlands bryggeri.


Nu har det för övrigt slutat att regna.

Trevlig sommar
JoberMan
 

Randel

Cartier
Jag hade aldrig ätet kroppkakor förrän mitt första besök hos mina (då blivande) svärföräldrar för knappt 10 år sedan. Jag var sjukt bakis, och det var en väldigt "speciell" upplevelse att äta kroppkakor i det tillståndet. Min fru är från Karlskrona, och där är de fullkomligt besatta av kroppisar. Och det roliga är att det alltid ska pratar om hur många man kommer att äta, hur många man faktiskt ätit hittills och hur många man tills sist lyckats äta.

Jag har svårt för kryddpeppar vilket gör att kroppkakor passar dåligt in i min värld. Men, att skiva dem dagen efter och steka dem, för att till sist avnjuta dem med smör, grädde och lingonsylt är faktiskt vansinnigt gott :smug:
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det krävs så lite för ett skratt; "nästa moment är så djävla kladdigt så jag lät bli att ta någon bild" :)

Underbar post! Smaklig spis!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bästa posten den här veckan! Kvalitetspost, tack för det.

Och jag har inte ätit kroppkakor sen i Lördags. Hungrig. Blev grymt sugen på att göra egna och bär jag ska göra det vet jag vart jag ska läsa på! :)
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Det regnar på Gotland. Läge att laga kroppkakor med andra ord. En juste inramning är viktigt när man lagar kroppkakor. En samlingsplatta med bygdens son jazzsaxofonisten Lasse Gullin i cd-spelaren (Modern Sounds 1953 vol 2) och en trevlig klocka får stå för den.

500g rimmat fläsk från glada grisar.

Tärna fläsket och finhacka ett par justa lökar, lagom stora. Fräs tillsammans med ordentligt med nymalen kryddpeppar och lite mindre ordentligt med vitpeppar.

Låt rinna av i ett durkslag och släng in i kylen så länge.


Plocka fram den största grytan du hittar, fyll med vatten, salta och ställ på spisen.

Ett drygt halvkilo kall kokt potatis av en mjölig sort. Färskpotatis funkar inte så bra, så köp så här års potatis i papperspåse.


Pressa potatisen och knäck i ett par ägg.


Nästa moment är så djävla kladdigt så jag lät bli att ta någon bild. Mät upp 2,5 dl vetemjöl och dra ihop med potatisen och äggen. Mät upp ytterligare 2,5 dl att ha till hands. Börja jobba ihop geggan till en hyfsat fast deg. Tricket är att tillsätta ytterligare mjöl tills degen slutat att vara så kladdig. Det är ingen exakt vetenskap utan ungefär som att blanda bruk, man märker när den är färdig.

När degen givit upp och börjat bete sig som den ska så rulla ut den till en 20-25 cm lång rulle. Dela rullen på mitten och skiva sedan upp vardera hälft i 8-10 skivor.


Ta ut fläsk/lökfräset ur kylen. Mjöla händerna lite lagom, fatta en degskiva, forma den till en liten skål, peta i fläsk/lök och förslut och rulla till en boll. Den första brukar se för djävlig ut, men efter ett par har man fått till snitsen.


Nu har vattnet i grytan kokat upp. Dra ned värmen något och plumsa i kroppkakorna en efter en med en hålslev. De sjunker först till botten, men efter några minuter flyter de som sjölik till ytan. De är då färdiga och det är bara att plocka upp dem.


Färdigt. Inte särskilt svårt men ack så gott.


Servera tillsammans med rårörda lingon, skirat smör och en trevlig öl. I dag blev det Sleepy Bulldog Best Bitter från Gotlands bryggeri.


Nu har det för övrigt slutat att regna.

Trevlig sommar
JoberMan

En barndomsvän till mig, hade i sin familj som någon slags tradition att alltid äta kroppkakor (köpta hos Konsum), med majonnäs och ketchup på onsdagar.. Första gången som jag blev bjuden på det visste jag inte heller vad exakt en kroppkaka var/är... Blev en smula traumatiserad.. Tack för att du klargjort det i din tråd. Verkar ju vara riktigt smarrigt ;)

Trevlig sommar!

//Björn
 

Randel

Cartier
Det är nog förklaringen till att man avgudar denna maträtt, är själv från Karlskrona.. :)

Ja, då vet du ju vilket liv jag lever :D Åh, dessa kroppkakor...vi var på kroppkake-middag hos ett par vänner där mannen i huset är från Kristianopel. Jag åt väl kanske 4 stycken, men min fru fick i sig 9 stycken, varav hon åt den sista klockan 3 på natten, medan vi väntade på taxi. Hon stod i tamburen med en kroppkaka spetsad på en gaffel och goffade i sig, WTF?! Hon är annars inte alls en storätare, snarare tvärtom, men när det gäller kroppkakor går hon "all in" ;)
 

Icaras

Rolex
Funderat på att testa men gillar i princip ingenting som är kokt förutom soppa :(. Vore det en dum idé att koka dem tills de poppar upp för att sedan placera dem i ugnen tills de får en ljust gyllenbrun färg. Något säger mig att det vore gott... :)
 
Topp