• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krossade glaset på min Sub!

Il doctore

Omega
2-Faktor
Hej alliohopa.
Jag råkade tappa min Sub på sten golv och har fått värsta sprickan på glaset :(
Är det nån som vet vad det kommer kosta ungefär? Ska man ta det via försäkringen?
 

rogart-63

Patek
Beror väl på vilken försäkringsbolag ? Självrisken är väl rätt hög oxå ? Hur gammal klockan är eller hur länge sen du köpte den ?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Självrisken blir nog dessvärre högre än kostnaden för att betala själv. Beror lite på ditt försäkringsbolag förstås.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hej alliohopa.
Jag råkade tappa min Sub på sten golv och har fått värsta sprickan på glaset :(
Är det nån som vet vad det kommer kosta ungefär? Ska man ta det via försäkringen?



Plexi eller Safir?
Har det krackelerat så det rör sig splitter helservice som gäller.
Det sista man vill ha är splitter i verket...
 

Il doctore

Omega
2-Faktor
Tacl
Plexi eller Safir?
Har det krackelerat så det rör sig splitter helservice som gäller.
Det sista man vill ha är splitter i verket...

Tack för era svar!
Jag köpte den ny i butik 2013. Så det är den nya versionen.
Det som hänt är att det är massa sprickor i glaset och ett hål i glaset där massa splitter har hamnat på boetten.
Till synes verkar det inte skadat botten dock.
Direkt efter smällen slutade klockan att gå.
Kommer det att behövas en service tror du?
Och vad kommer en sån service kosta isåfall?
Täcker då hemförsäkringen?
Tacksam för svar!
 

rogart-63

Patek
Antingen har det kommit ner nåt glas oxh stannat verket eller har nåt gått sönder i verket. Som balansaxeln. Otur. Men klockan var ju inte så gammal. Kolla upp med ditt försäkringsbolag vad som gäller.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tacl

Tack för era svar!
Jag köpte den ny i butik 2013. Så det är den nya versionen.
Det som hänt är att det är massa sprickor i glaset och ett hål i glaset där massa splitter har hamnat på boetten.
Till synes verkar det inte skadat botten dock.
Direkt efter smällen slutade klockan att gå.
Kommer det att behövas en service tror du?
Och vad kommer en sån service kosta isåfall?
Täcker då hemförsäkringen?
Tacksam för svar!
Finns det splitter som rör sig på tavlan så kan du räkna med rester av glas i verket.
Om klockan stannat pga glas eller den troligen uppkomna kraftiga stötskadan är omöjligt att säga utan att öppna upp klockan.

Du kan nog räkna med helservice och glasbyte vilket torde hamna ganska precis runt 10k.
Men vänd dig till Nymans, Krons eller Rob så får du ett kostnadsförslag att ta upp med ditt försäkringsbolag.
 

Il doctore

Omega
2-Faktor
Tack för hjälpen grabbar!
Får bege mig till Rob på måndag.

Riktig jävla otur!
Får hoppas att mitt kära Juve vinner ikväll som kompensering :)
Ha en fortsatt trevlig helg på er.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Trist :( Har du allrisk så ska försäkringen täcka det. Klarade sig boetten utan skada, tur det om så är fallet.

du har inte en bild att bjussa på? Du kommer få radikalt fler tröstande kommentarer om du postar en :)
 

Il doctore

Omega
2-Faktor
Trist :( Har du allrisk så ska försäkringen täcka det. Klarade sig boetten utan skada, tur det om så är fallet.

du har inte en bild att bjussa på? Du kommer få radikalt fler tröstande kommentarer om du postar en :)

Ringde IF idag och de sa att de inte täcker det eftersom jag inte har oturstillägget :(
Jag är beredd att betala 10 lax sålänge den blir som ny igen. Självklart svider det o punga ut så mycket men det måste ju göras. Det svider varje gång jag tittar på den.

Jag är inte hemma nu men jag ska lägga upp en bild ikväll.
Jag varnar känsliga tittare...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Byt till LF! När jag vurpade med min aerospace så lämnades den in på helservice med nytt verk, glas, tavla osv osv till en självriskkostnad av 1500kr.
Inget snack. :)
 
Har du en vettig hemförsäkring bör de ordna detta.
Mitt tips är följande; Använd ej klockan, försök att inte röra runt på den så mycket och ta den till Rob. E
Be dem om ett utlåtande om den, då detta kommer med största sannolikhet göras på kostnadsförslag.
Direkt efter du lämnat in den, ring ditt försäkringsbolag och meddela detta och att du kommer höra av dig så fort du fått kostnadsförslaget (Vilket försäkringsbolaget i sin tur kommer vilja ha.)
Vänta sedan på KF:et och (antagligen) tacka ja, få den reparerad och meddela sedan ditt försäkringsbolag med all info så borde de ersätta dig för det.
 

RolleFC

Omega
Utan "drulle"/allrisk-tillägg på försäkringen så täcks det inte av försäkringsbolaget. Han har skrivit att han varit i kontakt med sitt bolag som sa att då han inte har allriskförsäkring så ersätter de inte skadan.
 
Sjukt trist! Min far råkade ut för samma sak när han skulle damma av ett par brallor med skärpet kvar och buckeln krockade med klockan. Samma problem där med glas på urtavlan och att den stannade, men Bergströms i Göteborg fixade till allt utan problem. Hoppas att allt löser sig för dig!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ringde IF idag och de sa att de inte täcker det eftersom jag inte har oturstillägget :(
Jag är beredd att betala 10 lax sålänge den blir som ny igen. Självklart svider det o punga ut så mycket men det måste ju göras. Det svider varje gång jag tittar på den.

Jag är inte hemma nu men jag ska lägga upp en bild ikväll.
Jag varnar känsliga tittare...
Fick vi någon bild?
 

Il doctore

Omega
2-Faktor
Jag har lämnat in den på lagning. Kunde inte ha den liggandes sådär.
Känns bättre nu :)
Jag lovade att lägga upp en bild. Och jag håller mina löften.
Som sagt känsliga tittare varnas....
 

Bilagor

  • 20150606_191935.jpg
    20150606_191935.jpg
    103.6 KB · Visningar: 638

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast ett plexi hade nog inte varit så snyggt efteråt heller. Inget man polerar bort direkt ;)
Tur att boetten verkar ha klarat sig i alla fall.

Det var nog mer att ett plexi är billigare än ett safirglas och om ett plexi går sönder behövs ingen helservice om inte verket tog skada i fallet. Plexi skapar inte samma sorts finkorniga splitter som safir.
 

thomastheswede

Audemars
Ajaj, brutal bild. Min mamma har lyckats med konststycket att TVÅ gånger tappa sin safir-Rolex i köksgolvet (klinker) och bägge gångerna har det resulterat i samma skada som du råkat ut fö. Nytt glas och service pga glassplitter i urverket bägge gångerna, sist fick hon rådet att "i fortsättningen kanske du ska sitta i soffan när du tar av dig klockan".
 
Topp