Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Krossat glas

Diskussion i 'Diskussion' startad av Galaxy, 9 juli 2014.

1. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Tjenare!

Semestrade på västkusten fram tills imorse, och var i full gång med att packa bilen när jag såg någonting flyg ut från min väska. Till min fasa ser jag att det var min klocka. Resultatet kan beskådas nedan:
    image.jpg

Tråkigt, som ni säkert förstår. Ännu tråkigare eftersom det var min farfars 40-årspresent som gått vidare till mig, vilket innebär ett visst affektionsvärde. Klockan har till råga på allt också slutat ticka, så urverket verkar ha tagit en smäll. Har ni något förslag på var/vilken urmakare som kan fixa detta?

Modellen är från 1983, men mycket mer än så vet jag tyvärr inte. Undviker helst att behöva skicka den till Schweiz eller dylikt, då större delen av sommarjobbslönen förmodligen kommer gå åt, men det får det kanske får vara värt. Min far förslog självrisk på försäkring, men vad kommer detta ge i ersättning? Jag ser självklart hellre att klockan repareras än att jag får någon pengasumma.

2. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Om man skulle kunna beställa NOS-glas till modellen någonstans skulle det också vara av intresse!

3. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Vart i landet befinner du dig...? Rekommenderar att gå till närmaste Omega AD för att se vad dom säger. Rob E ifall du är stockholmare :)

Galaxxy gillar detta.
  4. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tråkigt när sånt händer. Men du ska absolut prata med ditt försäkringsbolag, inte för att få ut pengar utan för att se om försäkringen bekostar att den repareras. Om verket också är skadat så kan servis vara dyrare än vad klockan var värd innan så att bara få ut pengar på försekringen är inte alltid bäst.

Galaxxy och Bojke gillar detta.
  5. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Rob kan säkert fixa den.

Galaxxy gillar detta.
  6. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Jag gör som jag brukar, rekommenderar Keas i Kristinehamn. Billiga, bra och snabba!

Micce, jabla, Icaras och 2 andra gillar detta.
  7. acce1999

acce1999 Friends of KS

Din farfar fyllde 40 1983? Då är du ju uppenbarligen för ung för ett sådant övertagande... ;-)

Skämt åsido. Hoppas du hittar ngn som kan hjälpa dig.

A

Galaxxy gillar detta.
  8. bya

bya Bonde

Från:
    Täby
    va är det för ref på den där klockan?

9. Anden

Anden Friends of KS

Från:
    Lund
    Jag lider med dig! Lycka till med reparationen!

10. Hebbe

Hebbe Friends of KS

:(, hoppas det går att fixa till

11. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Tack för svaren! Jag kommer befinna mig i Stockholm en del under sommaren, så att stötta forumsponsorn är kanske det bästa alternativet.

12. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Vilken otur där! Brukar inte sluta med sådan förödelse efter en flygtur!

Trist! Hoppas det löser sig!

13. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Snacka med ditt försäkringsbolag som säkert kan tipsa dig om vart du kan vända dig.

14. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Jag hade nog inte servat hos AD. Det kommer kosta ganska mycket jämfört med någon fristående, har dock ingen aning om hur man fixar ett quartzur :(.

Trist att det hände :/ får verkligen hoppas att det inte är något svårfixat.

15. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Farfars klocka slipade till ett fyrkantigt glas till min Tissot .Så då borde dom fixa detta oxå . Har för mig det kostade en 700:-

16. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Är du i Göteborg ,åk till Gastons Ur så får du hjälp!
    Och så humana priser på service har de också.

17. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Vilket elände...
    Hoppas det går att fixa

18. Mauritz

Mauritz Borgare

Gå till Rob E och be om ett kostnadsförslag gällande reparation kontakta sedan försäkringsbolaget så kommer du säkert få ett ok på kostnaden, till kostnaden av självrisken som brukar ligga på 1000-1500:-.
    Så hade jag gjort.
    Lycka till...

// Peter

Galaxxy gillar detta.
  19. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Okej, tackar! Dem har jag hört gott om också, så det får kanske bli ett besök. Minns du hur lång tid det tog allt som allt?

20. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Oj dåligt minne :-(. Men tror det gick ganska snabbt. Vi letade originalglas först. Men när det kom till tillverkning av ett nytt gick det snabbt. Bra service.

Galaxxy gillar detta.
  21. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Bumpar upp tråden lite: Nu har jag en klocka på service, och denna som strax ska in på service, vilket innebär att jag för tillfället är klocklös. Har ni något exempel på en klocka för runt 2-3k som håller värdet bra, som jag kan köpa och använda medan den ena klockan kommer tillbaks från service, för att sedan sälja den? SKX007 känns spontant som ett bra val, men kanske lite tråkig.

22. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Osäker, står 1337 ingraverat längst ned på baksidan, men tror inte att det är ref. Tror att modellen kallas Seamaster Square Face.

23. don segundo

don segundo Biskop

Ouch, gör alltid lite ont att se sånt här. Hoppas du får ordning på klockan igen, lider med dig.

24. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vet inte vad du gillar men CWC kanske? Har några snygga dykare som inte kostar för mycket men varför måste du sälja när din andra är tillbaka från service?

25. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Egentligen inget måste, men jag skiftar inte ofta mellan många klockor, så känns lite onödigt. I och för sig skulle jag behöva en dykare, så den kanske får stanna. Tack för tips!

26. bya

bya Bonde

Från:
    Täby
    Galaxxy att den stannat kan nog bara bero på nån skärva mellan visarna. Svårt å säga utan okulär besiktning =) Titta lite noga så ser du nog ifall så är fallet.

Se PM Å ,

ha det gott!

Galaxxy gillar detta.
  27. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tips: Om urverket har hackfunktion, så dra ut kronan så urverket stannas och så att det inte dras runt glassplitter i urverket.

28. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Tackar, men den tickar trots att jag drar ur kronan, är det inte någon hackfunktion då? :p Bör man lägga klockan i en plastpåse också så att inte damm/smuts kan komma in när kronan är öppen?

29. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Om inte urverket stannar så kan du lika gärna trycka in kronan igen. Inte mycket att göra åt. Låt den stanna och dra inte igång den förrän du lämnat in den.

Eller va? Kvartsklocka ju. Bör ju stanna när man drar ut kronan. Ja, lägg i påse.

30. Galaxy
    Trådstartare

Galaxy Friends of KS

Det är konstigt, har för mig att den stannat tidigare när jag drar ut kronan, men nu gör den inte det :confused: Lägger den hur som helst i en påse så får den vila i den tills måndag när jag lämnar in den. :)

Mårtenssons ur Brookfield