• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krossat glas

Galaxy

Rolex
Tjenare!

Semestrade på västkusten fram tills imorse, och var i full gång med att packa bilen när jag såg någonting flyg ut från min väska. Till min fasa ser jag att det var min klocka. Resultatet kan beskådas nedan:
image.jpg


Tråkigt, som ni säkert förstår. Ännu tråkigare eftersom det var min farfars 40-årspresent som gått vidare till mig, vilket innebär ett visst affektionsvärde. Klockan har till råga på allt också slutat ticka, så urverket verkar ha tagit en smäll. Har ni något förslag på var/vilken urmakare som kan fixa detta?

Modellen är från 1983, men mycket mer än så vet jag tyvärr inte. Undviker helst att behöva skicka den till Schweiz eller dylikt, då större delen av sommarjobbslönen förmodligen kommer gå åt, men det får det kanske får vara värt. Min far förslog självrisk på försäkring, men vad kommer detta ge i ersättning? Jag ser självklart hellre att klockan repareras än att jag får någon pengasumma.
 

Galaxy

Rolex
Om man skulle kunna beställa NOS-glas till modellen någonstans skulle det också vara av intresse!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Vart i landet befinner du dig...? Rekommenderar att gå till närmaste Omega AD för att se vad dom säger. Rob E ifall du är stockholmare :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tråkigt när sånt händer. Men du ska absolut prata med ditt försäkringsbolag, inte för att få ut pengar utan för att se om försäkringen bekostar att den repareras. Om verket också är skadat så kan servis vara dyrare än vad klockan var värd innan så att bara få ut pengar på försekringen är inte alltid bäst.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tjenare!

Semestrade på västkusten fram tills imorse, och var i full gång med att packa bilen när jag såg någonting flyg ut från min väska. Till min fasa ser jag att det var min klocka. Resultatet kan beskådas nedan:
image.jpg


Tråkigt, som ni säkert förstår. Ännu tråkigare eftersom det var min farfars 40-årspresent som gått vidare till mig, vilket innebär ett visst affektionsvärde. Klockan har till råga på allt också slutat ticka, så urverket verkar ha tagit en smäll. Har ni något förslag på var/vilken urmakare som kan fixa detta?

Modellen är från 1983, men mycket mer än så vet jag tyvärr inte. Undviker helst att behöva skicka den till Schweiz eller dylikt, då större delen av sommarjobbslönen förmodligen kommer gå åt, men det får det kanske får vara värt. Min far förslog självrisk på försäkring, men vad kommer detta ge i ersättning? Jag ser självklart hellre att klockan repareras än att jag får någon pengasumma.
Din farfar fyllde 40 1983? Då är du ju uppenbarligen för ung för ett sådant övertagande... ;-)

Skämt åsido. Hoppas du hittar ngn som kan hjälpa dig.

A
 

bya

Omega
va är det för ref på den där klockan?


Tjenare!

Semestrade på västkusten fram tills imorse, och var i full gång med att packa bilen när jag såg någonting flyg ut från min väska. Till min fasa ser jag att det var min klocka. Resultatet kan beskådas nedan:
image.jpg


Tråkigt, som ni säkert förstår. Ännu tråkigare eftersom det var min farfars 40-årspresent som gått vidare till mig, vilket innebär ett visst affektionsvärde. Klockan har till råga på allt också slutat ticka, så urverket verkar ha tagit en smäll. Har ni något förslag på var/vilken urmakare som kan fixa detta?

Modellen är från 1983, men mycket mer än så vet jag tyvärr inte. Undviker helst att behöva skicka den till Schweiz eller dylikt, då större delen av sommarjobbslönen förmodligen kommer gå åt, men det får det kanske får vara värt. Min far förslog självrisk på försäkring, men vad kommer detta ge i ersättning? Jag ser självklart hellre att klockan repareras än att jag får någon pengasumma.
 

Galaxy

Rolex
Tack för svaren! Jag kommer befinna mig i Stockholm en del under sommaren, så att stötta forumsponsorn är kanske det bästa alternativet.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vilken otur där! Brukar inte sluta med sådan förödelse efter en flygtur!

Trist! Hoppas det löser sig!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Snacka med ditt försäkringsbolag som säkert kan tipsa dig om vart du kan vända dig.
 

Icaras

Rolex
Jag hade nog inte servat hos AD. Det kommer kosta ganska mycket jämfört med någon fristående, har dock ingen aning om hur man fixar ett quartzur :(.

Trist att det hände :/ får verkligen hoppas att det inte är något svårfixat.
 

rogart-63

Patek
Farfars klocka slipade till ett fyrkantigt glas till min Tissot .Så då borde dom fixa detta oxå . Har för mig det kostade en 700:-
 

Mr.Chang

Audemars
Är du i Göteborg ,åk till Gastons Ur så får du hjälp!
Och så humana priser på service har de också.
 

Mauritz

Rolex
Gå till Rob E och be om ett kostnadsförslag gällande reparation kontakta sedan försäkringsbolaget så kommer du säkert få ett ok på kostnaden, till kostnaden av självrisken som brukar ligga på 1000-1500:-.
Så hade jag gjort.
Lycka till...

// Peter
 

Galaxy

Rolex
Bumpar upp tråden lite: Nu har jag en klocka på service, och denna som strax ska in på service, vilket innebär att jag för tillfället är klocklös. Har ni något exempel på en klocka för runt 2-3k som håller värdet bra, som jag kan köpa och använda medan den ena klockan kommer tillbaks från service, för att sedan sälja den? SKX007 känns spontant som ett bra val, men kanske lite tråkig.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Bumpar upp tråden lite: Nu har jag en klocka på service, och denna som strax ska in på service, vilket innebär att jag för tillfället är klocklös. Har ni något exempel på en klocka för runt 2-3k som håller värdet bra, som jag kan köpa och använda medan den ena klockan kommer tillbaks från service, för att sedan sälja den? SKX007 känns spontant som ett bra val, men kanske lite tråkig.

Vet inte vad du gillar men CWC kanske? Har några snygga dykare som inte kostar för mycket men varför måste du sälja när din andra är tillbaka från service?
 

Galaxy

Rolex
Vet inte vad du gillar men CWC kanske? Har några snygga dykare som inte kostar för mycket men varför måste du sälja när din andra är tillbaka från service?
Egentligen inget måste, men jag skiftar inte ofta mellan många klockor, så känns lite onödigt. I och för sig skulle jag behöva en dykare, så den kanske får stanna. Tack för tips!
 

bya

Omega
Galaxxy att den stannat kan nog bara bero på nån skärva mellan visarna. Svårt å säga utan okulär besiktning =) Titta lite noga så ser du nog ifall så är fallet.

Se PM Å ,

ha det gott!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tips: Om urverket har hackfunktion, så dra ut kronan så urverket stannas och så att det inte dras runt glassplitter i urverket.
 

Galaxy

Rolex
Tips: Om urverket har hackfunktion, så dra ut kronan så urverket stannas och så att det inte dras runt glassplitter i urverket.

Tackar, men den tickar trots att jag drar ur kronan, är det inte någon hackfunktion då? :p Bör man lägga klockan i en plastpåse också så att inte damm/smuts kan komma in när kronan är öppen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar, men den tickar trots att jag drar ur kronan, är det inte någon hackfunktion då? :p Bör man lägga klockan i en plastpåse också så att inte damm/smuts kan komma in när kronan är öppen?
Om inte urverket stannar så kan du lika gärna trycka in kronan igen. Inte mycket att göra åt. Låt den stanna och dra inte igång den förrän du lämnat in den.

Eller va? Kvartsklocka ju. Bör ju stanna när man drar ut kronan. Ja, lägg i påse.
 

Galaxy

Rolex
Om inte urverket stannar så kan du lika gärna trycka in kronan igen. Inte mycket att göra åt. Låt den stanna och dra inte igång den förrän du lämnat in den.

Eller va? Kvartsklocka ju. Bör ju stanna när man drar ut kronan. Ja, lägg i påse.
Det är konstigt, har för mig att den stannat tidigare när jag drar ut kronan, men nu gör den inte det :confused: Lägger den hur som helst i en påse så får den vila i den tills måndag när jag lämnar in den. :)
 
Topp